کد خبر: ۱۵۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
محققان استرالیایی برای نخستین بار در جهان واکسنی تولید کرده‌اند که به طور مستقل و توسط یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است.
 پیش از این داروهایی با استفاده از کامپیوتر طراحی شده بود اما این واکسن به طور مستقل و توسط یک نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به SAM Search Algorithm for Ligands (الگوریتم جستجو برای لیگاندها) طراحی شده است.

به گفته نیکلای پترووسکی از اساتید دانشگاه فلیندرز استرالیا، این نرم‌افزار نام خود را از وظیفه‌ای که برایش تعریف شده می‌گیرد؛ جستجو برای یافتن یک داروی انسانی مناسب (که به آن لیگاند نیز گفته می‌شود) در بین تمام ترکیبات موجود در جهان.

پترووسکی می‌گوید: «باید مجموعه‌ای از ترکیباتی را که به فعال کردن سیستم ایمنی بشر شناخته می‌شوند و گروه دیگری از ترکیب‌ها که چنین خاصیتی ندارند، به این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی آموزش می‌دادیم، کار هوش مصنوعی در ادامه این بود که به طور مستقل فرق داروی مؤثر و بی‌اثر را کشف کند.»

«در ادامه نرم افزار دیگری با عنوان «شیمی‌دان سنتزی» (Synthetic Chemist) طراحی کردیم که تریلیون‌ها ترکیب شیمیایی تولید کرد. در گام بعد، این ترکیب‌های تولیدی را به SAM وارد کردیم تا با انجام بررسی و گزینش‌های لازم آنهایی که به نظر داروهای مناسب برای سیستم ایمنی انسان هستند را پیدا کند.»

محققان استرالیایی در ادامه گزینه‌های منتخب تعیین شده از سوی SAM را برداشته، آنها را در یک آزمایشگاه سنتز کرده و بر سلول‌های خون انسان آزمایش کردند تا ببینند مؤثر هستند یا نه.

به گفته پترووسکی، «این آزمایش‌ها تأیید کردند که SAM نه تنها از قابلیت شناسایی داروی مناسب برخوردار است، بلکه به دارویی برای سیستم ایمنی انسان رسیده که از داروهای موجود بهتر است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: