کد خبر: ۱۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
مراسم بزرگداشت مهدیه الهی‌قمشه‌ای - شاعر، مولوی‌شناس و پژوهشگر ادب عرفانی – به مناسبت سومین سال‌روز درگذشت او برگزار شد.
بر اساس خبر رسیده، در ابتدای این مراسم فریبا ملکیان، دختر مهدیه الهی‌قمشه‌ای، درباره سلوک مادر خود اظهار کرد: حضور ایشان در عالم خاک، سراسر خیر و برکت بود و انگیزه زیستنش، مهر ورزیدن. کسی که به‌رغم خارهای بسیار جهان، گل بود و حضورش باغ و بوستان و سیمایش همواره به لبخند آراسته بود.

او با ذکر خاطراتی ادامه داد: اگر از ایشان طلب دعای خیر می‌کردم پاسخ می‌دادند که من همه جوان‌ها و همه مردم عالم را دعا می‌کنم و تو هم از این دایره خارج نیستی و به این شکل، هیچ کس را از دایره مهر خود بیرون نمی‌دید.

فریبا ملکیان همچنین از جمع‌آوری و پیگیری بقیه آثار مهدیه الهی‌قمشه‌ای خبر داد و گفت که به زودی مجموعه کامل شش‌جلدی «سیری در گلزار مثنوی» روانه بازار کتاب خواهد شد.
سپس حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای در سخنانی با اشاره به بیش از شش دهه ارتباط با خانواده الهی‌قمشه‌ای گفت: مایه افتخار است که در تمام این سال‌ها از محضر استاد الهی‌قمشه‌ای بزرگ و خانم مهدیه الهی‌قمشه‌ای بهره برده‌ام. خانواده‌ای که در آن شعر و ادب و ذوق، موروثی است.

او سپس افزود: شعر و هنر و ادب زبان مشترک و موثر همه بشریت است و شعر هم از پیشرفته‌ترین و والامقام‌ترین رسته‌های هنر است. مهمترین معجزه شعر اثر جادوانه آن در اذهان است که بیش از هر سخن منثوری ماندگار می‌شود و ذوق و هنر موروثی این خانواده همواره در ذهن‌ها ماندگار خواهد بود.
در اد امه مراسم سهیل محمودی پس از خوشامدگویی به حاضران و خانواده الهی‌قمشه‌ای، گفت: همه ما به شکلی به دانش و معرفت این بانوی گرانقدر وام‌داریم.

او در ادامه بیان کرد: بشر همواره جست‌وجوگر نشانه‌هایی برای بیان وجود مادر بوده است تا نمادی برای زن بودن و باروری و بخشندگی مادر را کشف کند. در ابتدا نگاه‌ها به سمت آسمان و بی‌نهایت دوخته شده بود و از میان ستارگان، نشانه‌هایی برای بیان این باروری و بخشندگی در نظر گرفته می‌شد و سپس این نمادهای آسمانی را به زمین آورده و در مادران منتشر کرده است. امروز مادرانی داریم که در ادبیات و هنر، زایش و باروری مستمر داشته و ماندگار بوده‌اند. یاد می‌کنیم از پروین اعتصامی، سیمین دانشور، سیمین بهبانی و طاهره صفارزاده که بدون تردید از مادران فرهنگ ما و نماد باروری اندیشه و زایش فکر و معرفت بوده‌اند و مهدیه الهی‌قمشه‌ای نیز برای نسل ما و نسل‌های بعدتر همین جایگاه را خواهد داشت. زنی که هم به معنای امروز زن فکر و اندیشه و دانایی بود و هم به معنای کلاسیک و سنتی، زن تقوا و پاکدامنی که جمع شدن آن‌ها با هم در وجود ایشان بسیار باشکوه بود.
محمودی با اشاره به لبخندی که مهدیه الهی‌قمشه‌ای همواره بر لب داشت، گفت: این لبخند مجموعه‌ای از رضایت از زیستن بود و درک والای این‌که حیات می‌تواند با ظرایفی که دارد، انسان را لبریز از شادمانی کند. او دانایی و دانش بسیاری داشت  که در وجودش نهادینه شده بودند و ما همیشه دانسته‌های او را در سلوک و روش زندگی ایشان می‌دیدیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، مدیرمسئول موسسه اطلاعات نیز در سخنان کوتاهی مهدیه الهی‌قمشه‌ای را حجت دینداری در شرایط سخت جامعه امروز دانست و گفت: آخرین پند و درسی که از ایشان آموختم، میزان تسلیم، رضایت و آمادگی ایشان برای لقاءالله بود هنگامی که در بستر بیماری بودند.
در ادامه برنامه، ساعد باقری  از نقش بزرگ مهدیه الهی‌قمشه‌ای در زندگی خود گفت و این‌که او به نوعی آزادگی در وجود خود رسیده بود به این معنی که هیچ واقعه و مصیبتی نمی‌توانست شادی درونی او را از میان ببرد یا تحت تاثیر قرار دهد.

این شاعر گفت: مرحومه الهی‌قمشه‌ای وجود همه زیبایی‌ها در عالم را برای بهره بردن می‌دانست و شادی از شاد کردن دیگران و شادی سرمایه‌هایی را که در دست داریم از مهمترین اهداف زندگی می‌دانست.

پایان‌بخش این برنامه، ذکر خاطراتی توسط افشین علا بود. او رمز موفقیت مهدیه الهی‌قمشه‌ای را اتصال به سرچشمه اصلی دانش و معرفت عنوان کرد.
این شاعر با اشاره به محیط فرهیخته خانوادگی الهی‌قمشه‌ای گفت: داشتن پدر و مادری شاعر و فاضل و رفت و آمد فحول ادبیات به منزل استاد الهی‌قمشه‌ای، آتش عشق به آیات و ابیات را در دل مرحومه الهی‌قمشه‌ای روشن کرد و معجون سحرآمیز کلام و تبسم و آراستگی را در ایشان پدید آورد.

علا خاطرنشان کرد: خانم قمشه‌ای معتقد بود که نه تنها در امور معنوی که در امور مادی نیز نباید در بند سند مالکیت باشیم بلکه باید از هر آن‌چه که در اختیار و در چشم‌انداز ما آفریده شده از طبیعت گرفته تا هنر و ادبیات، لذت ببریم و شاد باشیم. ایشان زندگی را فرصتی مطالعاتی برای بشر می‌دانست که باید آموخت و شاد بود و از هم‌صحبت ناجنس و کسی که فرصت شادی را از ما دریغ می‌کند، دوری کرد. مرحومه قمشه‌ای همواره جوانان را به امید دعوت می‌کرد و زندگی را عبور از پل و گذرگاهی تعبیر می‌کرد که باید با آسودگی خاطر از آن بگذریم، نخستین کسی هم که به این توصیه عمل می‌کرد، خود ایشان بود.
او سخنان خود را با خواندن چند رباعی از مهدیه الهی‌قمشه‌ای به پایان رساند.

شعرخوانی، پخش کلیپ و اجرای موسیقی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران)، قدسیه الهی‌قمشه‌ای (خواهر زنده‌یاد مرحومه الهی‌قمشه‌ای) و دیگر اعضای خانواده او، حجت‌الله صیدی (مدیرعامل بانک صادرات ایران)، طاهره زند، بیوک ملکی و غزل تاجبخش از جمله حاضران در این مراسم بزرگداشت بودند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: