کد خبر: ۱۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
درحالی مصرف آب تهرانی‌ها هر ساله رو به افزایش است که بحران بی آبی آینده این استان را تهدید می‌کند. به طوریکه تا افق ۱۴۱۰ و با افزایش دو میلیونی جمعیت این استان بی آبی به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

به گزارش قلم، آمار و ارقام حاکی از آن است که مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور ۲۰ درصد و در مقایسه با برخی شهر کشورهای اروپایی هم‌تراز تهران، ۳۰ درصد بیشتر آب شرب مصرف می‌کنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌شود.

درحال حاضر سرانه تولید آب در تهران، ۳۳۰ لیتر در روز و مصرف آب شرب در تهران روزانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش مصرف اتفاق افتاده است. با اینکه یک روی سکه افزایش مصرف آب در تهران افزایش سالانه ۲ تا ۲.۵ درصدی جمعیت پایتخت است اما امسال، مصرف آب شرب در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد رشد دارد که این رقم بیشتر از رشد جمعیت سالانه تهران است.

مسئولان بر این باورند که تصور مشترکان از بارندگی‌های مناسب تهران، دلیل این افزایش مصرف است. این درحالی است که علاوه بر نبود تجهیزات کافی برای انتقال آب شرب، امکان اختصاص همه آب موجود در سدهای تهران برای مصرف شرب نیز وجود ندارد، زیرا آب این سدها علاوه بر شرب در بخش کشاورزی و صنعت نیز باید مصرف شود.

مصرف روزانه آب در تهران به اندازه حجم دریاچه چیتگر

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی آبفای استان تهران، به گفته بختیاری- مدیر عامل شرکت آبفا استان تهران- تهرانی‌ها روزانه به اندازه حجم دریاچه چیتگر آب شرب مصرف می‌کنند. ۲۰ درصد از کل آب شرب مصرفی در کشور در تهران مصرف می‌شود که این میزان در شهر تهران معادل یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب و در استان تهران یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه تهرانی‌ها ۴۰ لیتر بیشتر از سرانه مصرف آب شرب مصرف می‌کنند افزود: سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور به ازای هر نفر ۲۱۰ لیتر است که این میزان در تهران معادل ۲۵۰ لیتر است.

لیتری ۱۹۰۰ به نفع تهرانی‌ها!

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با بیان اینکه آب شرب بسیار گران است و با زحمت زیادی تولید می‌شود ادامه داد: هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که ما به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌کنیم.

بختیاری با بیان اینکه ۷۰ درصد منابع تأمین کننده آب شرب تهران از آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از منابع آب زیرزمینی است گفت: هر میزان از آب‌های زیرزمینی بیشتر استفاده شود در سال‌های آینده با مشکل جدی تری مواجه خواهیم شد، زیرا این منابع با ۵۰ سال برداشت و بارش‌های کم مواجه بوده و با یکسال بارش مناسب، کمبود آنها جبران نمی‌شود .۶۰ درصد مشترکان تهرانی در چارچوب الگوی مصرف آب شرب مصرف دارند در حالیکه ۴۰ درصد بیشتر از الگوی مصرف آب شرب مصرف می‌کنند و این میزان مصرف بیش از الگو، معادل ۵۰ درصد کل آب شرب تهران است.

مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مقابله و جمع آوری انشعابات غیر مجاز در تهران در سال جاری گفت: برخی مناطق شهرداری در شهرهای اطراف تهران به صورت غیر مجاز، از منابع آب زیرزمینی برداشت و برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کردند که با تفاهم نامه امضا شده، پساب جایگزین این آب شده و همین رویه موجب رفع مشکل تأمین آب شرب غرب تهران به ویژه در منطقه پرند و رباط کریم شده است در حالی که در سال‌های گذشته برای تأمین آب شرب این مناطق با مشکل مواجه بودیم.

درحالی مصرف آب تهرانی‌ها هر ساله رو به افزایش است که بحران بی آبی آینده این استان را تهدید می‌کند. به طوریکه تا افق ۱۴۱۰ و با افزایش دو میلیونی جمعیت این استان بی آبی به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد. البته برای تأمین آب تهران طرح‌هایی تعریف شده‌اند که برای تکمیل آن‌ها به شش هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، این طرح‌ها که شامل سامانه جایگزین انتقال آب به البرز و تهران، طرح انتقال آب از رودخانه هراز به کن، طرح علاج‌بخشی سد لار و طرح تأمین آب شهر پردیس و منطقه ۲۲ تهران می‌شود، متوقف شده‌اند و همین موضوع بحران آب پایتخت را جدی کرده است.

سیدحسن رضوی از بی‌توجهی نمایندگان تهران به بحران آب این استان گله کرده و می‌گوید نه نمایندگان شهر تهران و نه مسئولان توجهی به طرح‌های تأمین آب تهران در دراز مدت ندارند. این در حالی است که در استان‌های دیگر از جمله البرز حساسیت دو چندان است. در حالی که اگر طرح‌ها متوقف شوند، در چند سال آینده تأمین آب یکی از دغدغه‌های شهر تهران، خواهد بود. در حال حاضر هم برای تأمین آب تهران با مشکل مواجهیم و آب البرز را به صورت میلی متری تأمین می‌کنیم. بیش از پنج ماه است که از نمایندگان تهران برای توضیح وضعیت آب این استان درخواست جلسه کرده‌ایم اما آن‌ها وقت ندادند.

این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۱۰، ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است و به گفته رضوی اگر طرح‌های مذکور به موقع اجرا شوند، آب در تهران جیره‌بندی نخواهد شد.

به طور کلی میزان مصرف آب در استان تهران نیز ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است و ۷۰ درصد آب تهران از آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود. البته موضوع بحران آب پایتخت توسط وزیر نیرو به اطلاع هیأت دولت و رئیس جمهور رسیده است و باید منتظر ماند و دید تدبیر دولت و مجلس‌نشینان برای این بحران چیست.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: