کد خبر: ۱۵۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
عضو هیأت داوران پنجمین اجلاس جهانی «شاعران هم‌سرا» جشنواره ها را لازمه کشف استعدادها دانست و افزود: استعدادیابی و پرورش استعدادها -کشف و پرورش- در دستور کار اجلاس «شاعران هم‌سرا» است تا سلامت و صحت و اولویت زبان فارسی از طریق شعر حفظ بشود.
مرتضی امیری اسفندقه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران در مورد داوری آثار این اجلاس گفت: داوران این دوره عبدالجبار کاکایی و سعید بیابانکی از چندین و چند منظره و منظر به شعر و ادبیات معاصر می‌نگرند، آشنایی کافی و وافی با جان شیفته شعر پارسی دارند و تلاش دارند؛ بی تردید نگاه معتدل و منصفانه در انتخاب آثار و اعتلای آثار اجلاس تاثیر در خور و بسزا دارد.
این شاعر معاصر با اشاره به داوری در هر قالب شعری گفت: انتخاب غزل، غزل معاصر، غزل دیروز، غزل امروز و انتخاب ترانه واژه‌هایی که درخور اندِ و دربایستِ موضع و موضوع ترانه هستند متفاوت است. ترانه امروز شکل و شمایل و شیوه و شگردش چگونه خواهد بود؟ این‌ها همه بستگی به دانش و بینش تجربی و علمی و عینی داوران دارد.
وی در مورد تمرکز فعالیت‌های ادبی در پایتخت گفت: این نگاه و نقد و نقل و نظر سرایت خواهد کرد و منحصر به تهران -پایتخت -نخواهد بود و شهرستان‌ها را نیز در بر خواهد گرفت.
امیری اسفندقه جشنواره ها را لازمه کشف استعدادها دانست و افزود: استعدادیابی و کشف استعدادها و سپس پرورش استعدادها-کشف و پرورش-در دستور کار قرار خواهد گرفت که سلامت و صحت و اولویت زبان پارسی از طریق شعر حفظ بشود.
این چهره شعر معاصر در پاسخ به اولویت‌های داوری در آثار گفت: صحت و اولویت دو مقوله و مقام بسیار ارجمند در انتخاب اشعار است و چه بسا شعری که در داوری ایرادی نداشته باشد و صحیح قلمداد شود اما اولی نباشد. اینکه داوران به این دقیقه هم متوجه هستند که صحت و اولویت اثر در دستور کار قرار بگیرد.
این معلم عرصه شعر و ادبیات در ادامه افزود: در این دوره از اجلاس و همایش، هر شعری که امتیاز گرفته، گزیده است اما تا طی کردن مسیر عالی هنوز فرصت‌های زیادی پیش روی دارد. این راه تمام شده نیست. انتخاب اشعار به منزله بستن راه نیست و به عکس اثری که به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود اعلام می‌کند که کار صاحب اثر تازه شروع شده نه این‌که تمام شده باشد.
پنجمین اجلاس جهانی شاعران هم سُرا و چهارمین نشست جمعیت شاعران آزاد ایران روز یکشنبه پیش رو (۲۳ تیر ۹۸) با حضور اهالی شعر و ادب در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: