کد خبر: ۱۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
امکان تعویض کامل دریچه سه‌لتی در بیماران مبتلا به عفونت وسیع این دریچه بدون استفاده از پمپ قلبی و ریوی در کشور فراهم شده تا بیماران از خدمات مناسب‌تری بهره‌مند شوند.
قلب دارای دو دریچه بین بطن‌ها و دهلیزها به نام میترال و سه‌لتی است که هنگام انقباض قلب بسته می‌شوند. دریچه سه‌لتی قلب دریچه‌ای است که بین دهلیز راست و بطن راست قلب قرار گرفته است.

به طور طبیعی دهانه‌های دریچه سه‌لتی قلب هنگام دیاستول باز است و خون از دهلیز راست وارد بطن راست می‌شود. طی انقباض بطن راست (سیستول) دریچه سه‌لتی بسته نگه داشته می‌شود.

اختلالات عملکردی دریچه‌های قلب در ابتدا هیچ گونه علامتی در بیمار ایجاد نمی‌کند ولی با پیشرفت بیماری، فرد تحملش نسبت به فعالیت‌های فیزیکی مانند ورزش یا بالا رفتن از پله کم می‌شود و نهایتاً، تنگی نفس حتی در حالت استراحت و احساس خفگی در خواب به سراغ بیمار می‌آید.

دکتر سام زراعتیان نژاد دوانی، سرپرست بخش جراحی قلب مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) تهران روز چهارشنبه در این مورد به خبرنگار علمی ایرنا گفت: برای اولین بار در کشور تعویض کامل دریچه سه‌لتی در بیمار مبتلا به عفونت وسیع این دریچه بدون استفاده از پمپ قلبی ریوی و فقط با استفاده از روش توتال اکلوژن اینفلو (قطع جریان خون به‌صورت موقت به دهلیز راست) انجام شده است.

وی کوتاه‌تر شدن دوره نقاهت، کاهش عوارض عمل جراحی و ارزبری کمتر را از مهم‌ترین مزیت‌های این شیوه درمانی جدید دانست.

زراعتیان نژاد دوانی با اشاره به اینکه عفونت وسیع دریچه سه‌لتی قلب بیماری نسبتاً شایعی در کشور است، ادامه داد: این بیماری بیشتر در دیالیزی‌ها مشاهده می‌شود و بیماران سرطانی که به صورت طولانی‌مدت داروهای شیمی درمانی دریافت می‌کنند و معتادان تزریق، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: مجتمع درمانی حضرت رسول اکرم (ص) آمادگی پذیرش بیماران از سایر کشورها به خصوص همسایه را دارد تا خدمات درمانی مناسب در اختیار آنان قرار گیرد.

سرپرست بخش جراحی قلب مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) تهران خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا بخش قلب باز این مجتمع درمانی در آینده به مرکز ارجاعی بیماران عفونت دریچه‌ای تبدیل شود.

بیمار مرد سی ساله به دلیل تزریق‌های مکرر به عفونت دریچه سه‌لتی قلب دچار شده بود با این شیوه تحت عمل جراحی قرار گرفت. هرچند این بیمار از شرایط عفونی بسیار نامطلوبی برخوردار بودند اما اکنون در شرایط بسیار عالی بسر می‌برد.

به تازگی، عمل بازسازی دریچه سه‌لتی قلب و ورید اجوف فوقانی بیماران دیالیزی در مجتمع حضرت رسول اکرم (ص) بدون استفاده از دستگاه پمپ قلب و ریه با موفقیت انجام شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: