کد خبر: ۱۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
پویش سه‌ شنبه‌های بدون خودرو و حمل و نقل پاک که توسط شهرداری بیرجند آغاز شد، با سفرهای دوچرخه‌ای سومین هفته خود را پشت سر گذاشت.
بیش از ۲۰۰ سال از عمر اختراع دوچرخه می‌گذرد اما همچنان این وسیله دو چرخ پاک‌ترین اختراع حمل و نقلی به شمار می‌رود که می‌توان از آن استفاده کرد و متهم به آلودگی هوا نبود.

دوچرخه به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل پاک در کشورهای پیشرفته شناخته شده است و دولت‌ها سعی می‌کنند از این وسیله مناسب برای کاهش هزینه‌های سوخت، میزان تصادفات و آلودگی‌های زیست محیطی بهره گیرند.

حدود سه سال پیش که چالش سه شنبه‌های بدون خودرو توسط عده‌ای از فعالان محیط زیست در شهر اراک، یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران آغاز شد با حمایت سازمان محیط زیست به باقی شهرها هم سرایت کرد، هدف این چالش کاهش روزهای ماشین سواری است تا از این طریق مردم تشویق شوند بیشتر به سلامتی خودشان اهمیت بدهند.

بهره بردن از هوای پاک دستاورد مهم دوچرخه سواری

رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان جنوبی با اشاره به تجربه سایر شهرها از سه شنبه‌های بدون خودرو  گفت: موفقیت این طرح نیازمند حمایت جدی از سوی شهرداری ها است چرا که در کاهش آلودگی و ترافیک نقش مثبتی دارد.

سید حمید علوی اضافه کرد: در سفری که مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌های کشور به خراسان جنوبی داشت موضوع سه شنبه‌های بدون خودرو مطرح شد که مورد موافقت قرار گرفت.
وی با اشاره به پیش بینی قانون برای چهار ساعت ورزش کارکنان در هفته بیان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند از این چهار ساعت می‌توان برای حمل و نقل پاک و دوچرخه سواری در مسیر تردد به ادارات استفاده کرد تا کارمندان دغدغه دیر رسیدن به محل کار را نداشته باشند و بتوانند مسیر خانه تا اداره را یک ساعت رکاب بزنند.

رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان جنوبی لذت بهره بردن از هوای پاک را مهمترین دستاورد نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری دانست و گفت: گرچه این موضوع در کاهش آلودگی نیز موثر است اما سهم قابل توجهی در حفظ سلامت شهروندان دارد.

وی ادامه داد: گرایش و حرکت مردم به سمت دوچرخه سواری یکی از اثرات فرهنگ حمل و نقل پاک است و باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی خانوار نیز می‌شود.

علوی بر ایجاد مسیرهای امن دوچرخه سواری در سطح شهر تاکید کرد و گفت: یکی از ایرادات طرح حمل و نقل پاک نداشتن مسیر ثابت برای دوچرخه سواری است که باید حداقل چهار تا پنج کیلومتر برای این منظور آماده سازی شود.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود بودجه و اعتبار خاصی برای این منظور تخصیص یابد افزود: ایجاد فضای مخصوص دوچرخه سواری به خصوص برای بانوان نیز مورد انتظار است.

لزوم فعال شدن دوچرخه‌های خوابیده در منازل

رئیس هیات دوچرخه سواری خراسان جنوبی با بیان اینکه در جایگاه قهرمانی استعدادهای خوبی در استان داریم گفت: با وضعیت اقتصادی فعلی و افزایش قیمت دوچرخه توجه نهادهایی چون شهرداری برای اعطای تسهیلات خرید به شهروندان نیز به نهادینه شدن فرهنگ دوچرخه سواری کمک می‌کند.

وی یادآور شد: البته دوچرخه‌های بلااستفاده در برخی منازل است که باید شهروندان با حس مفید بودن این ورزش دوچرخه‌های خوابیده را فعال کنند.

علوی بر مدیریت کامل طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو تاکید کرد و گفت: باید با جمع بندی دیدگاه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت هیات‌های ورزشی به دنبال پایه‌ریزی درست فرهنگ دوچرخه سواری بود که پس از یک یا چند بار، اجرای طرح با شکست مواجه نشود.

پس از اولین پویش حمل و نقل پاک در روز سه شنبه ۲۷ خردادماه ۹۸ این حرکت برای سه هفته متوالی با همت شهرداری و مدیران شهری بیرجند تکرار و در راستای همین برنامه همایش دوچرخه سواری همگانی به مناسبت هفته شهرداری‌ها به اجرا درآمد.

رکاب زنی از غفاری تا ابوذر

این همایش با استقبال پرشور جمعی از شهروندان مواجه شد و دوچرخه سواران روز سه شنبه ۱۸ تیرماه به همراه شهردار بیرجند مسیر انتهای خیابان غفاری تا ابوذر را رکاب زدند.

شهردار بیرجند در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: همایش دوچرخه سواری همگانی با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده است.

محمد علی جاوید افزود: هدف از برگزار این همایش اجرای برنامه حمل و نقل پاک، توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و عدم استفاده از خودرو است.

وی ادامه داد: امیدواریم با همراهی شهروندان و دستگاه‌های متولی بتوانیم سه شنبه‌های بدون خودرو را در شهر بیرجند نهادینه کنیم.

تلاش شهرداری برای ساخت مسیر اختصاصی دوچرخه

شهردار بیرجند بر همراهی کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در استفاده از دوچرخه برای حمل و نقل پاک تاکید کرد و گفت: این امر در حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از آلودگی هوا و مدیریت ترافیک نقش موثری دارد و گام مثبتی در شهر فرهنگی بیرجند محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای سه شنبه‌های بدون خودرو برای سومین هفته پیاپی در شهر بیرجند اضافه کرد: در همایش دوچرخه سواری همگانی جوایزی به قید قرعه تقدیم شرکت کنندگان می‌شود.

جاوید بیان کرد: در آینده با مشخص شدن اشکالات طرح سه شنبه‌های بدون خودرو مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه سواری در شهر بیرجند مشخص می‌شود.

وی این لازمه این امر را ایجاد زیرساخت‌هایی در شهر دانست و گفت: شهرداری تلاش دارد برای خرید دوچرخه با استفاده تسهیلات بانکی به شهروندان کمک کند و در این خصوص برنامه‌ریزی‌های انجام خواهد گرفت.
شهردار بیرجند توسعه ایستگاه‌های دوچرخه سواری در شهر بیرجند را از دیگر برنامه‌ها در راستای نهادینه شدن فرهنگ حمل و نقل پاک عنوان کرد و افزود: امید است با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بتوانیم از حمل و نقل پاک در شهر بیرجند به بهترین شیوه استفاده کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: