کد خبر: ۱۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد تغییرات باکتری روده ممکن است علت اصلی رشد ناقص نوزادان زودرس باشد.
 به نقل از گیزمگ، آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا رشد نوزادان زودرس نسبت به دیگر نوزادان متفاوت است؟ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد اختلافات متابولیکی که بر اساس تغییرات میکروبیومی خاصی رخ می‌دهد سبب می‌شود تا رشد بعضی از نوزادان زودرس ناقص باشد.

چند ماه اول زندگی نوزادان زودرس بسیار مهم است و اگر رشد نوزاد آنطور که باید، نباشد والدین سریعاً باید به پزشک مراجعه کنند.

پژوهشگران اخیراً دریافته‌اند بعضی از نوزادان نارس همانند دیگر نوزادان قادر به سوخت و ساز مواد مغذی نیستند. پژوهشگران طی این مطالعه این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند و فرض آنها بر این است که تفاوت‌های میکروبیوم روده ممکن است به طور بالقوه نقش مهمی در رشد نوزادان نارس ایفا کند.

پژوهشگران در مطالعات پیشین ارتباط بین رشد نوزاد نارس و تغییرات میکروبیوم روده را دریافته بودند اما طی این مطالعه پژوهشگران "بیمارستان کودکان لوری" (Lurie Children's Hospital) آمریکا به طور دقیق این موضوع را بررسی کرده‌اند که چگونه باکتری روده می‌تواند توانایی کودک در متابولیسم مواد مغذی را تحت تأثیر قرار دهد.

طی این مطالعه پژوهشگران ۵۸ نوزاد زودرس را مورد بررسی قرار دادند. تمام این نوزادان در هفته بیست و ششم بارداری متولد شده بودند. پژوهشگران در هفته چهلم دریافتند نمودار رشد ۶۰ درصد این نوزادان با دیگر نوزادان تفاوت است و رشد آنها ناقص است و وزن آنها نیز کمتر از دیگر نوزادان است.

محققان با مقایسه مقادیر میکروبیوم و متابولیسم نوزادان دارای نارسایی رشدی با نوزادان با رشد مناسب، متوجه شدند که میکروبیوم روده نقش بسیار مهمی در رشد نوزاد زودرس ایفا می‌کند.

"پاتریک سید" (Patrick Seed) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تجزیه و تحلیل ما از رابطه بین میکروبیوم نوزادان دارای نارسایی رشد و متابولیسم آنها نشان می‌دهد برخی از باکتری‌ها که در روده زندگی می‌کنند، نقش مهمی در رشد کودک ایفا می‌کنند و تغییرات آنها نیز می‌تواند بر روی رشد کودک تأثیر گذارد.

ریز اندامگان همزیست یا ریز سازوارگان همزیست یا میکروبیوم (Microbiome یا Microbiota ) به معنای کلی و فراگیر زیست‌بوم ریز اندامگان، همهٔ ژنها و تودهٔ یاخته‌ای ریز اندامگان با در نظر نگرفتن رده و گونه آن‌ها، مستقر در یک بخش ویژه را گویند. ریز اندامگان همزیست، رابطهٔ همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریز اندامگان هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا.

مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که بطور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوم پوست می‌گویند. بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و بطور خاص روده بزرگ است.

سید در ادامه افزود: در حال حاضر ما ابزارهایی برای شناسایی نوزادانی که بیشتر از سایر نوزادان در معرض نارسایی رشد قرار دارند، نداریم اما میکروبیوم ممکن است به ما در شناسایی این گونه نوزادان کمک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Scientific Reports " منتشر شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: