کد خبر: ۱۵۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
شهرداری تهران که این روزها برخورد با سد معبر را از دستفروشان چهارراه ولی عصر (عج) آغاز کرده، چشم خود را به اشغالگری بانکی که خودش بزرگترین سهامدار آن هست بسته است.

به گزارش قلم، شهرداری تهران چند هفته ای است که می گوید طی حرکتی بازگرداندن معابر و فضاهای شهری به شهروندان را آغاز کرده است.

آزاد سازی میدان هفت تیر از اشغال یک کارگاه بتن سازی و جلوگیری از فعالیت دست فروشان در چهارراه ولی عصر (عج) از جمله اقداماتی است که به ادعای شهرداری تهران با هدف رفع سد معبر و بازگرداندن این فضاهای شهری  به مردم انجام شده است.

در این گزارش بررسی می کنیم که شهرداری تهران در رفع سد معبر و بازگرداندن فضاهای شهری به مردم دارای رویکردی عادلانه است یا تبعیض آمیز؟ و نحوه برخورد شهرداری تهران با سد معبرهایی که از طرف ابر سرمایه دارانی مانند بانک شهر رخ داده چگونه است؟

رویکرد تبعیض آمیز شهردای تهران در برخورد با مصادیق سد معبر/ خون بانک شهر رنگین‌تر است یا دستفروشان؟

شهرداری تهران بزرگترین سهامدار بانک شهر است و اگر واقعا هدفش از برخورد با دستفروشان چهارراه ولی عصر جلوگیری از سد معبر و بازگرداندن فضاهای شهری به مردم است اول باید از خودش شروع کند.

بی شک هر شهروند تهرانی در بسیاری از نقاط شهر تهران کیوسک های قرمز رنگ بانک شهر را که زیبایی را از فضاهای عمومی ربوده اند و آلودگی بصری ایجاد کرده ند را دیده اند. این کیوسکها در اماکنی بسیار پرتردد مانند سبزه میدان، میدان فردوسی و میدان تجریش که کمبود فضای پیاده راه دارند، عرصه را بر عابرین پیاده تنگ کرده‌اند و شهرداری تهران هم که بزرگترین سهامدار بانک شهر است، طی سالیان دراز چشم خود را بر این قانون شکنی بسته است.

اما از مدیریت شهری جدید که با شعارهای زیبایی، همچون شفافیت، تهران شهری برای همه و بازگرداندن معابر عمومی به مردم به روی کار آمده، انتظار نمی رود که در برابر این قانون شکنی آشکار و پایمالی حقوق مردم، به مدیران بانک شهر چشمک بزند و چراغ سبز نشان دهد.

شهرداری تهران از میان 14 سهامدار حقوقی بانک شهر با داشتن 10 درصد از کل سهام بانک شهر بزرگترین سهامدار آن است.

رویکرد تبعیض آمیز شهردای تهران در برخورد با مصادیق سد معبر/ خون بانک شهر رنگین‌تر است یا دستفروشان؟

مجید فراهانی عضو شورای شورای شهر تهران با حمایت از جمع آوری دست فروشان چهارراه ولی عصر که از عوامل سد معبر بودند، گفت: مهم این است که تبعیضی در این زمینه رخ ندهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از نقاط عبور و مروز شهر کیوسک های بانک شهر مستقر شده اند، اظهار کرد: به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که سد معبر از طرف مجموعه های اقتصادی مرتبط با شهرداری تهران صورت بگیرد و با آن برخوردی  نشود.

وی خاطرنشان کرد: هرگز قابل پذیرش نیست که این افراد مجاز به ایجاد اخلال در رفت و آمد باشند، اما با افراد دیگر برخورد شود. لذا نباید شاهد تبعیض در اعمال قانون باشیم.

زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران در واکنش به استقرار کیوسک‌های بانک شهر در سطح معابر و فضاهای عمومی، گفت: فضاهای عمومی متعلق به همه مردم است و اختصاصی کردن این فضاها توسط هر شخص یا نهادی با هر نوع کاربری ممنوع است و محدود کردن حق مردم به شمار می‌رود.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در دوره‌ای شهرداری دچار بی‌نظمی بوده و به فضاهای عمومی تعرض شده، اظهار کرد: با اقداماتی که توسط شهرداری انجام شده توانستیم دوباره این فضاها را به مردم بازگردانیم و از بهره بردرای اختصاصی آن جلوگیری کنیم.

شاید به گفته صدر اعظم نوری مدیریت شهری دلش می خواهد که فضاهای شهری را به مردم بازگرداند، اما حضور عناصر ثروت در بانکی که از قضا به نام «شهر» نامگذاری شده مانع بازگرداندن فضاهای شهری به مردم است.

شاید هیئت مدیره بانک شهر از این لحظه به بعد تلاش کند از طریق شهرداری تهران لایحه ای به شورای شهر تهران ارسال کند، تا با این بهانه که استقرار کیوسک های بانک شهر نوعی خدمات محسوب می شود، مجوزی قانونی برای ادامه قانون شکنی خود دریافت کند.

البته از آنجایی که اعضای شورای شهر تهران تاکنون نشان داده اند که از تبعیض جلوگیری می کنند و هرگز اجازه اعمال نفوذ عناصر ثروت به حقوق شهروندان تهرانی را نمی دهند، در این مورد هم شورای نه تنها با قدرت با این قانون شکنی برخورد خواهد کرد، بلکه نسبت به تغییر قوانینی که دست سودجویان را برای قانون شکنی های به ظاهر قانونی بازگذاشته هم تجدید نظر خواهند کرد.

پیش از این هم حناچی شهردار تهران در همایش فصلی مدیران شهرداری گفته بود: شایسته نیست قانونی بگذاریم و اگر کسی از آن تخلف کرد با گرفتن پول آن تخلف را قانونی کنیم و این موضوعی است که در دولت، مجلس و قوه قضائیه نسبت به آن حساسیت ایجاد شده است و آن را دنبال می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: