کد خبر: ۱۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
یک کارشناس مسکن گفت: سامانه املاک و اسکان کشور با اهمال‌کاری وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها هنوز راه‌اندازی نشده است.
به گزارش قلم، مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بخش مسکن با اشاره به تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۹۴ توسط مجلس شورای اسلامی، گفت: به موجب این قانون از ابتدای سال ۹۵، وزارت راه و شهرسازی وظیفه راه‌اندازی «سامانه املاک و اسکان کشور» را بر عهده داشت که به واسطه آن امکان شناسایی خانه‌های خالی امکان‌پذیر می‌شد.

وی با انتقاد از تاخیر سه ساله وزارت راه و شهرسازی در راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور افزود: متاسفانه اهمال‌کاری از سوی این وزارتخانه و عدم همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی موجب عدم فعالیت این سامانه تاکنون شده است.

خانه‌های خالی لزوما خانه‌های لوکس نیست

این کارشناس بخش مسکن در ادامه گفت: متاسفانه آخرین آمار موجود در خصوص خانه‌های خالی به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ باز می‌گردد که در آن نیز هدف از سرشماری، شناسایی خانه‌های خالی نبود؛ بنابراین به دلیل فقدان اطلاعات شفاف و به روز نمی‌توان در خصوص ثمربخش بودن قانون سال ۹۴ اظهارنظر دقیقی داشت.

سلطان‌محمدی معتقد است که بر خلاف تصور غالب، تعداد قابل‌توجهی از خانه‌های خالی در استان‌های محروم وجود دارد و لوکس نیست.


این فعال بازار مسکن با بیان اینکه برای شناسایی خانه‌های خالی باید به روش‌های جدید متوسل شد، بیان کرد: در الگوی شناسایی خانه‌های خالی که در سرشماری نفوس و مسکن انجام می‌گرفت، مالکان خانه‌های خالی به راحتی و از طریق روشن نگه‌داشتن چراغ خانه یا باز گذاشتن شیر آب، مامور سرشماری را منحرف می‌کردند.

نیاز سالانه کشور به ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار واحد مسکونی

سلطان‌محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد خانه‌های ساخته شده از تعداد خانوار‌ها بیشتر است، گفت: باید دقت داشت که درصد قابل توجهی از این خانه‌ها، خانه دوم مانند ویلا‌ها است، از طرف دیگر ملک‌هایی هم وجود دارد که بیش از یک خانوار در آن سکونت دارد.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه در شرایط مختلف اقتصادی در بخش مسکن تقاضا همیشگی است، اظهار کرد: حتی اگر تعداد واحد‌های ساخته شده با تعداد خانوار‌ها برابری کند و آمار خانه‌های خالی نیز شفاف شده و توسط مصرف‌کننده استفاده شود، نیاز سالانه کشور ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است.

هزینه پایین نگهداری خانه خالی در ایران

سلطان‌محمدی در ادامه با استناد به آمار‌های منتشر شده در سرشماری سال ۹۵ گفت: طبق این داده‌ها، ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در حال استفاده وجود دارد و نسبت تعداد خانوار به مسکن در حال حاضر ۱.۰۶ است.

وی ادامه داد: علاوه بر آمار فوق ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، اقامتگاه دوم مانند ویلا و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی در کشور وجود دارد؛ در مجموع، هم‌اکنون موجودی کشور در بخش مسکن ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است.

سلطان‌محمدی در پایان با بیان اینکه «وضع مالیات و عوارض بر خانه‌های خالی از سکنه و معاملات سوداگرانه» راهکار ساماندهی بازار مسکن است، گفت: در سایر کشور‌های دنیا ۰.۱ درصد ارزش ملک به عنوان عوارض دریافت می‌شود که رقمی بین هزار تا پنج هزار دلار بوده درحالیکه عوارض اخذ شده از ملک در ایران، کمتر از ۰.۱ عدد جهانی است و به عبارتی نگه‌داری خانه خالی در ایران کم هزینه است.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: