کد خبر: ۱۵۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۱۸ تير ۱۳۹۸
قیمت خانه به حدی طی یک‌سال گذشته بالا رفته که این روزها سخت می‌شود خانه‌ای با حدود قیمتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.

به گزارش قلم، به اعتقاد فعالان بازار مسکن، تقریبا خرید خانه با این قیمت، امری محال است. این در شرایطی است که زوجین خانه‌اولی تنها می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند و خانه بخرند.

در خردادماه امسال بنا به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳.۳ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۹ و ۱۰۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۱۰ (معادل ۱۳۴.۲ درصد) و کمترین میزان رشد به منطقه ۱ (معادل ۸۹ درصد) تعلق دارد.

این نشان می‌دهد که با ۱۰۰ میلیون تومان، کمتر از ۸ متر و با ۲۰۰ میلیون تومان کمتر از ۱۶ متر می‌توان خانه خرید.

اما آیا در تهران خانه‌ای با قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان هم پیدا می‌شود؟ گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار مسکن حاکی از آن است که به طور محدود در فایل‌های فروش مسکن، واحدهایی با این حدود قیمتی دیده نمی‌شود؛ مگر این‌که بخشی از پول خانه به صورت نقد پرداخت شود. بخشی هم به صورت وام. در کنار آن نیز آن خانه رهن داده شود تا بتوان بخشی از پول خانه را تامین کرد. برای مثال، در منطقه نواب، خانه‌ای ۴۰ متری با ۱۳ سال ساخت، به این صورت برای فروش گذاشته شده است: ۱۵۵ میلیون تومان نقد پرداخت شود، ۶۵ میلیون تومان رهن مستاجر است و ۹۰ میلیون تومان هم وام دارد.

خانه‌ای دیگر در منطقه نواب که ۵۰ متر با ۱۴ سال ساخت است، با شرایط پرداختی این‌چنین برای فروش گذاشته شده است: ۱۷۵ میلیون تومان نقد، ۵۵ میلیون تومان رهن و ۹۰ میلیون تومان وام.

به جز این شرایط، تقریبا خانه‌ای با این قیمت‌ها در تهران دیده نمی‌شود؛ مگر این‌که حاشیه شهر و مناطقی همچون پرند، شهریار و اندیشه کرج انتخاب شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: