به گزارش قلم به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور وزیر امور اجتماعی و کار سوریه و هیات همراه در کشور ایران، ابراز امیدورای کرد که این سفر منشاء خیر و برکت باشد . 

وی با بیان این که بسیار خشنودم که در مرحله سازندگی کشور و دولت سوریه در کنار شما باشیم و در جهت ساخت و بهسازی این کشور کمک کنیم ، تاکید کرد: همانطور که در جلسه حضوری در اجلاس ژنو اعلام کردم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند در سازندگی کشور سوریه کمک کند. 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعی بزرگترین نهاد کشور است و کمیته امداد خمینی (ره) هم فعالیت گسترده ای در حمایت از اقشار مستضعف جامعه برعهده دارد. 
وی افزود: علاوه بر کمک های حمایتی مستقیم این نهادها دارای توانمندی هایی برای توانمندسازی جامعه هدف و مددجویان هستند و به این ترتیب به جای اینکه از مستمری ماهیانه بهره مند شوند خودشان دارای اشتغال مولد پایدار می شوند و هم شان اجتماعی آنها حفظ می شود و هم در حوزه فرهنگی توانایی های بالاتری پیدا می کنند. 
وی تصریح کرد: در زمینه فنی و حرفه ای تجربیات ارزشمندی داریم که می تواند در جهت ایجاد اشتغال در دوره بازسازی سوریه با تربیت ماهر و نیروی فنی و حرفه ای به امر بازسازی نیروهای متخصص کمک کند. 
وی با تاکید بر این که یکی از سیاست های ما توسعه همکاریهای ما با همه کشورهای دوست،  برادر و شرکای راهبردی در کشورهای همسایه است ، خاطرنشان کرد:  ما آمادگی داریم برنامه اقدام مشترک در خلال این سفر را امضا کنیم و امیدوارم که چراغ راهی برای ادامه همکاریهای ما باشد . 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون سه برنامه ای که وزیر امور اجتماعی و کار سوریه مطرح کرد، افزود: ما آمادگی کامل داریم که برای ایجاد مرکز آموزش فنی – حرفه ای در کشور سوریه همکاری کنیم  و در زمینه موضوع تقویت بنیه روستاها که در دستور کار کشور سوریه قرار دارد ما نیز برای تقویت روستاها طرح های خوبی داریم  و همه اینها تجربیات خوبی است که به دست آورده ایم . 
وی با بیان این که معاونت اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این آمادگی را دارد که تجربیات را در اختیار کشور سوریه قرار دهد، تصریح کرد: توسعه مشاغل خانگی، توانمندسازی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ، آموزش افراد جویای کار در محیط واقعی کار طرح های جداگانه و در دست اجرا در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است . 
وی یکی از این طرح ها را طرح تامین مالی خرد تضمین شده فعالیت های اشتغالزا دانست که در حال حاضر یکی از روش های تامین مالی است . 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:  ما آماده همکاری همه جانبه با اولویت 3 موضوع مطرح شده هستیم و به عنوان وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در همه بخش ها با شما همکاری خواهم کرد .     

در ادامه این جلسه ریما قادری وزیر امور اجتماعی و کار سوریه ضمن ابراز خوشحالی از حضور در کشور ایران اظهار کرد: خیلی خوشحالم تاثیر مثبت نشست ژنو را لمس کردم . 
وی ادامه داد: نوع نگاه سوریه نسبت به مساله کار و حوزه اجتماعی و حفظ کرامت اعضا و تولید با ایران شباهت دارد و همانطور که برای شما مولد بودن و حفظ جایگاه اجتماعی دو مقوله مهم هستند در سوریه نیز این موضوعات اهمیت بسزایی دارد. 
ریما قادری بیان کرد: حوزه اجتماعی و بازار کار می تواند زمینه نزدیک شدن ملت ها را فراهم کند و در سایه روابط استراتژیک و سیاسی ممتاز ایران و سوریه مسوولیت بزرگی داریم تا تمام ظرفیت ها و تجربیات خود را برای تقویت بیش از پیش دو کشور در حوزه مرتبط با کار استفاده کنیم. 
وی بیان کرد: در سوریه برای اینکه بتوانیم کار را بهتر انجام دهیم نیاز داریم که از تجربه ایران استفاده کنیم. به ویژه بعد از هشت سال جنگ ویرانگر آثار منفی زیادی در کشور به جای مانده است و بخش های اجتماعی و اقتصادی به شدت متضرر شدند. 
وزیر امور اجتماعی سوریه گفت: حوزه های متعددی برای همکاری وجود دارد و از این طریق روابط دو کشور را بیش از پیش تقویت کنیم. این گونه تلاش ها می تواند در بازسازی سوریه مثمر ثمر باشد. 
وی افزود: امروز وارد مرحله بازیابی توان شدیم و جنگ نظامی در آستانه پایان است و در اینجا برای حمایت هایی که ایران داشت تشکر می کنم و این موفقیت ها، پیروزی مشترک ماست. 
قادری گفت: وقتی ازدوران بازسازی و بازیابی توان سوریه صحبت می کنیم نیازمند مجموعه ای از پیش شرط ها از جمله نیروی کار ماهر و منابع مالی که می توانند پشتیبان تولید و بهبود سطح اقتصادی باشد که به بهبود رفاه اجتماعی منجر می شود. 
وی تصریح کرد: تلاش ما در مرحله فعلی برای اینکه وضعیت اجتماعی را بهبود ببخشیم مورد مخالفت کشورهای استعمارگر است و تلاش می کنند بنیان های اجتماعی را در هم بکوبند و این کار را از طریق فشارهای اقتصادی و اجتماعی انجام می دهند و این دیدار می تواند به افزایش توانمندی دو کشور برای ایستادن در برابر این فشارها کمک کند و امیدوارم در این شرایط ما هم در حد توان کنار ایران باشیم و برای گذر از این مرحله سخت کمک کنیم. 
 وزیر امور اجتماعی سوریه گفت: سه موضوع عملیاتی می تواند سرآغازی برای همکاری بیشتر باشد و اجرای عملی تفاهمهای سابق و تفاهم هایی که امضا می شود این محورها دروازه های جدیدی را به روی ما باز می کند. 
وی تاکید کرد: دوره بازسازی سوریه سرشار از فرصت هاست و در این مرحله ایران به عنوان شریک راهبردی کشور ما یک طرف اساسی و حقیقی در پروژه های بازسازی است. 
قادری افزود: اولین موضوع عملیاتی مرکز آموزش مربیان فنی و حرفه ای است. سال 2007 قرار بود ایران یک مرکز آموزش فنی و حرفه ای برای آموزش مربیان در سوریه ایجاد کند و دیدگاه های خود را برای تحقق آن این موضوع اعلام کردیم. 
وی ادامه داد: امیدواریم شرایط انتقال تجربیات را فراهم کنیم و پروژه ای برای بهبود وضعیت آموزشی در سوریه داشته باشیم تا انسانهای مولد تربیت کنیم . 
وزیر امور اجتماعی سوریه توسعه روستایی را موضوع همکاری دو کشور بیان کرد و گفت: در سایه تدبیر رهبری سوریه زیرساخت های اجتماعی در مناطق روستایی ایجاد شد و با وجود جنگ و تخریب ها این پروژه ها همچنان قابل بهره برداری است. 
وی افزود: در این روستاها انواع فعالیت ها همچون تولید فرش دستباف انجام می شود و علاقه مندیم که در صورت امکان واحدهای فعال را انتخاب کنیم و با تمرکز بر توسعه و تجهیز آنها به کمک ایران محصولات با کیفیتی را که نشان از همکاری دو کشور است را ارائه کنیم. 
وزیر امور اجتماعی سوریه تصریح کرد: می توانیم همکاری سه جانبه میان وزارت امور اجتماعی کار سوریه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمیته امداد امام خمینی(ره )داشته باشیم