کد خبر: ۱۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
این افراد برای خود شرایط و ضوابطی نیز دارند و در صورت انجام شدن مراسم، دختر باید خواستگار را رد کند و هزینه گل و شیرینی نیز بر عهده خانواده عروس است.
به گزارش قلم، این روز‌ها مشاهده مطالب عجیب و غریب در فضای مجازی به حدی رسیده که انتشار برخی مطالب چندان تعجب برانگیز نیست، اما احتمالاً یکی از عجیب‌ترین اتفاقات اخیر فضای مجازی ظهور «خواستگاران صوری» است.

موضوعی که شاید بیش‌تر در فیلم‌ها دیده باشیم و به نظر واقعی نرسد، اما باید گفت از قضا این ماجرا واقعی است. اگر سری به برخی صفحه‌های موجود در برنامه اینستاگرام بزنید، احتمالاً با این صفحه‌ها ها برخورد خواهید کرد. پیچ‌هایی که به واسطه آن، افراد برای خود کسب و کار کاذب به راه انداخته‌اند.

به طوری که به تازگی برخی افراد در فضای مجازی شغلی با عنوان خواستگار صوری را برگزیده و برای آن تبلیغ می‌کنند. این افراد با گرفتن مبلغی حدود ۱۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان به خواستگاری دختران می‌آیند تا به گفته خودشان خانواده دختر در مقابل آشنایان و فامیل کسب اعتبار کنند!

البته این افراد برای خود شرایط و ضوابطی نیز دارند و در صورت انجام شدن مراسم، دختر باید خواستگار را رد کند و هزینه گل و شیرینی نیز بر عهده خانواده عروس است.

مشغولیت افرادی در جامعه به شغلی به نام خواستگار صوری را می‌توان یکی از مصادیق آسیب‌های اجتماعی برشمرد. آسیبی که از رواج تفکر و عقیده‌ای غلط میان دختران دم بخت خبر می‌دهد و داشتن خواستگار را مایه افتخار می‌دانند. از سوی دیگر برخی دختران مجرد تمایل به ازدواج دارند، اما به دلایل متعدد شرایط ازدواج برای آن‌ها فراهم نمی‌شود و برای حفظ اعتبار در برابر اقوام، حاضر به پرداخت هزینه و روی آوردن به خواستگاران جعلی می‌شوند.

اشتغال جدید برخی آقایون / چند می‌گیری بیای خواستگاری؟!

به علاوه یکی از دلایل عدم وجود شرایط ازدواج برای دختران، کاهش تمایل و توانایی پسران به این امر است. هرچند که یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش توانایی برای ازدواج، مسائل اقتصادی و اشتغال است که عامل هراس پسران از شروع زندگی شده است. موضوعی که در یک آتش دوسویه موجب آسیب روانی و اجتماعی به دختران و پسران می‌شود.

خانواده‌ها برای ازدواج به فرزندان خود فشار نیاورند

در همین خصوص مجید ابهری رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص بروز مشاغلی همچون خواستگاری صوری در فضای مجازی گفت: ظهور رفتار‌های جدید در این فضا ناشی از ضعف فرهنگ سازی و بستر سازی کاربردی در مورد این فناوری است. متأسفانه هر روز یک رفتار جدید و حرکتی مخالف با فرهنگ ایرانی- اسلامی در فضای مجازی منتشر می‌شود و حتی گاهی شاهد مانور جوانان پولدار‌ها در این فضا هستیم.

ابهری با بیان اینکه متأسفانه اخیراً نیز برخی پیج‌های فضای مجازی با راه اندازی خواستگاری جعلی در حال تاخت و تاز و سوءاستفاده از مردم هستند، عنوان کرد: برخی دختران پول دار برای کلاس گذاشتن و آبرو سازی، پسران نیازمند که دارای چهره و ظاهر مناسب هستند را به عنوان خواستگار به خانواده معرفی می‌کنند.

اشتغال جدید برخی آقایون / چند می‌گیری بیای خواستگاری؟!

این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در این رابطه دو گونه حرکت آسیب زا انجام می‌شود، تصریح کرد: پسران با صحنه سازی و اجرای نمایش، برای آمدن به خواستگاری اعلام آمادگی کرده و با تعیین نرخ برای این حرکت به کسب درآمد می‌پردازند. از سوی دیگر دختران نیز با اسامی و هویت جعلی به دنبال خواستگاران صوری می‌گردند تا در برابر خانواده، اعتبار کسب کنند. به طور کلی هر کدام از این رفتار‌ها از نگاه رفتار شناسی نشانه کمبود‌های روانی و نیاز‌های برخی از دختران به باور سازی در برابر والدین است.

ابهری با بیان اینکه برخی پسران نیز بدون فعالیت و کار فیزیکی به دنبال کسب درآمد هستند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نباید فریب این گونه رفتار‌ها را خورده و با بهانه‌هایی همچون فوت و یا در سفر بودن والدین، به این امر راضی شوند.

این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی تأکید کرد: بهتر است خانواده‌ها فرزندان خود را برای ازدواج در فشار نگذارند تا شاهد چنین رفتار‌های ناپسندی نباشیم.

وی با بیان اینکه ممکن است مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از عوامل بروز این گونه مسائل باشد، ادامه داد: برخی پسران به دلیل نبود شغل به سراغ مشاغل نوظهور و کاذب از جمله خواستگاری صوری، فاتحه خوانی آنلاین و استقبال از مسافرانی که هیچ خویشاوندی ندارند، رفته و با این اعمال کسب درآمد کنند، اما مشکلات اقتصادی و بیکاری مجوز هر رفتار بیهوده‌ای نخواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: