کد خبر: ۱۵۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
کارشناسان تغذیه معتقدند هرچند خام‌خواری در برخی از مواد غذایی فوایدی به همراه دارد، اما نمی‌توان این موضوع را به همه مواد غذایی تعمیم داد، همچنین نباید رژیم غذایی خام‌خواری را به طور مطلق انتخاب کرد.
انسان‌ها برای حفظ و یا بازگرداندن سلامت بدن خود از رژیم‌های مختلف غذایی استفاده می‌کنند که گیاه‌خواری و خام‌خواری دو نوع از این رژیم‌ها است، البته این روش فقط به دوران ما بر نمی‌گردد بلکه ابوریحان بیرونی نیز از آن نام برده است.

در گاه شمار ایرانی ۱۵ تیر برابر با «جشن خام‌خواری» است یا به روایت ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه، «عمس» یا «غفس» یا «خواره»، جشنی از جشن‌های سُغد باستان بوده و از مراسم این جشن، دوری گزیدن از خوراک حیوانی و پختنی‌ها بوده است.

البته خام‌خواری در برخی از مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و دانه‌ها بسیار مفید است و این کار می‌تواند سلامتی افراد را به همراه داشته باشد اما مصرف برخی از اقلام مواد غذایی به صورت خام توصیه نمی‌شود.

کارشناسان تغذیه اعلام کردند خام‌خواری رژیم غذایی سختی است و هیچکس در طولانی مدت نتواسته آنرا ادامه دهد تا عوارض آن به صورت دقیق مشخص شود، به همین دلیل تاکنون مطالعه‌ای در این مورد انجام نگرفته تا براساس آن مشخص شود که این کار در بلند مدت بدون ضرر است.

سیدضیاء الدین مظهری، متخصص تغذیه روز شنبه در این‌باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طبع انسان طوری است که برخی از غذاها را باید به صورت خام و برخی دیگر را به صورت پخته مصرف کند.

وی با اشاره به اینکه خام‌خواری برای برخی از گروه‌های خاص توصیه نمی‌شود، افزود: در مواردی که خام‌خواری سبب شود تا ترکیباب اصلی مواد غذایی گیاهی و حیوانی به مصرف کننده برسد، بسیار مطلوب خواهد بود در مواردی عواملی مانند حرارت، دود یا اکسیژن خاصیت مواد غذایی را از بین می‌برند که در این مورد خام خواری مفید است.

مظهری گفت: مصرف خام برخی از غذاها به دلیل آلودگی‌های میکروبی و ویروسی، بسیار مضر بوده و باید به شدت از آنها پرهیز کرد. به عنوان مثال هرچند شیر یک ماده غذایی بسیار مفید است اما خام‌خواری آن ممکن است فرد را به ویرویس تب مالت مبتلا کند، لذا نباید در اینگونه موارد خام‌خواری صورت گیرد.

خام گیاه خواری مطلق اصلاً توصیه نمی‌شود

دکتر گلبن سهراب، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه خام گیاه‌خواری مطلق اصلاً توصیه نمی‌شود، گفت: خام گیاه‌خواری نمی‌تواند به صورت کامل نیازهای تغذیه‌ای افراد را برآورده کند، در واقع دستگاه گوارش طوری طراحی شده که برخی مواد غذایی باید پخته مصرف شود.

وی افزود: در برخی موارد مانند میوه‌ها، سبزیجات و مغزها لازم است به صورت خام مصرف شوند و این‌گونه خام خواری‌ها باید در رژیم غذایی ما در نظر گرفته شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: ایرانی‌ها در رژیم غذایی خود، غذا را بیش از حد حرارت می‌دهند که این کار می‌تواند ارزش غذایی را پایین آورده و به انسان صدماتی وارد کند که باید از این کار خودداری شود.

وی به معایب رژیم طولانی مدت خام گیاه‌خواری اشاره کرد و گفت: خام گیاه‌خواری مطلق فرد را دچار آسیب‌هایی می‌کند، کسانی که خام گیاه خوارند دچار کمبود ویتامین b۱۲ هستند و معمولاً آنان با کمبود برخی ریزمغذی‌ها نیز روبرو می‌شوند.

سهراب با تاکید بر اینکه نباید به سمت گیاه خواری مطلق برویم اظهار داشت: گیاه‌خواری مطلق انسان را دچار کمبود یک سری از مواد مغذی می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: