کد خبر: ۱۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
شهرداری تهران علی‌رغم اصرار به دوچرخه سواری با هدف کاهش ترافیک تهران، در موضوعی دیگر خودش عامل ترافیک می‌شود.

به گزارش قلم، پیروز حناچی شهردار تهران از زمانی که به عنوان شهردار منصوب شد، در بیشتر سخنرانی‌های خود ترافیک و آلودگی را مهم‌ترین مشکل پایتخت از نگاه شهروندان تهرانی اعلام کرده است.

حناچی به منظور اینکه شهروندان تهرانی را به استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی دودزا تشویق کند، از همان هفته‌های اول شهردار شدنش روزهای سه‌شنبه را با دوچرخه به محل کارش رفت تا به همگان ثابت کند عزیمت به محل کار با دوچرخه، امری امکان پذیر و حتی سودمند است که سودش همان کاهش ترافیک و آلودگی هواست.

آقای حناچی دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟

اما حناچی به عنوان شهردار تهران چقدر در برخورد با سایر عواملی که موجب ترافیک و به تبع آلودگی هوا می‌شوند، ثابت قدم بوده است. آیا شهردار تهران عزمی برای اجرای قوانینی که به منظور جلوگیری از ترافیک‌های چند ساعته وضع شده دارد و یا او تنها راه حل کاهش ترافیک تهران را توسعه دوچرخه سواری می‌داند.

از جمله قوانینی که به منظور جلوگیری از ایجاد ترافیک‌های طاقت فرسا و چند ساعته به تصویب شورای شهر تهران رسیده و هر کسی در قامت «شهردار تهران» موظف به اجرای آن است، قانون ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین المللی تهران (خیابان سئول) است.

آقای حناچی دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟

بر اساس این قانون که در سال 83 به تصویب شورای شهر تهران رسیده است، کلیه نمایشگاه‌های پر مخاطب باید در  نمایشگاه بین المللی  شهر آفتاب برگزار شوند.

در سال 96 نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان پر مخاطب ترین نمایشگاه کشور در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد تا عملا نشان دهد که این  نمایشگاه چه ظرفیت بالایی برای برگزاری نمایشگاه بزرگ و پر مخاطب دارد.

اما سازمان توسعه و تجارت وزارت صنعت که از کنار برگزاری هر نمایشگاهی در نمایشگاه بین المللی تهران سود و منفعت کسب می‌کند، بسیار تلاش می‌کند تا در هر شرایطی نمایشگاه‌های  پر مخاطب در داخل تهران برگزار شوند.

در این شرایط شهرداری تهران به عنوان حامی منافع شهروندان تهرانی موظف است که از تمام توان حقوقی و اجرایی خود مایه گذاشته تا مبادا منافع شهروندان تهرانی فدای منافع تجاری شرکت کنندگان در این نمایشگاه‌ها شود.

سال گذشته علی‌رغم تذکر وزیر کشور و اعضای شورای شهر تهران به وزارت صنعت مبنی بر ضرورت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه الکامپ در نمایشگاه بین المللی تهران، وزارت صنعت به قانون تمکین نکرد و ترافیک‌های چند ساعته و افزایش مصرف سوخت و آلودگی بیشتر هوا را برای شهر تهران به ارمغان آورد.

آقای حناچی دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟

عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران پیش از این گفته بود: به پیشنهاد شهردار تهران نامه‌ای به وزارت صنعت در مورد نمایشگاه الکامپ نوشتیم و در این نامه اعلام کردیم که به خاطر پرمخاطب بودن نمایشگاه الکامپ برگزاری آن در نمایشگاه بین‌المللی تهران، ممنوع است.

همچنین زهرا نژادبهرام که تذکر سال قبلش در مورد ممنوعیت الکامپ در تهران به جایی نرسید گفته بود: تحت هیچ شرایطی اجازه تکرار قانون شکنی سال قبل را نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت مستقیم جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب مانند الکامپ در تهران با معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران است، گفت: طی صحبتی که با آقای امامی معاون اقتصادی داشتم، او قول داده که مصوبه ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در داخل تهران را عملی کند.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه معتقدیم حضور حناچی در شهرداری دقیقاً در همین راستاست، تصریح کرد: شهردار در این جایگاه منصوب شده تا تعادل لازم برای تصمیمات فراملی و منطقه‌ای شهر تهران را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته نمایشگاه الکامپ بر خلاف قانون برگزار شد، گفت: بعد از این اقدام غیر قانونی پیگیری‌های متعددی انجام دادیم و در نهایت به خاطر قولی که مدیریت شهری به ما داد، مطمئن شدیم که دیگر در سال ۹۸ و سال‌های بعدی الکامپ در تهران برگزار نمی‌شود.

آقای حناچی دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را؟

ظاهرا نه اطمینان نژاد بهرام به عدم تکرار این قانون شکنی چنگی به دل می‌زند و نه قول مدیریت شهری به شورای شهر قابل اعتماد است، چراکه شهرداری تهران تصمیمی گرفته که نشان می‌دهد، این همه رکاب زنی شهردار تهران و طرح و برنامه برای توسعه دوچرخه سواری با هدف کاهش ترافیک شهر تهران نیست که اگر بود، امروز شهرداری تهران یکی از شرکت کنندگان این نمایشگاه نبود.

ماجرا این است که از سویی معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه شده و می‌خواهد در این نمایشگاه نشست خبری برگزار کند و از سوی دیگر هم وقتی باشگاه خبرنگاران جوان از پیروز حناچی شهردار تهران پرسید که چرا در این نمایشگاه شرکت کردید، پاسخ داد که «چرا نباید شرکت می‌کردیم؟»

اگرچه حناچی سعی می‌کند با توسعه دوچرخه سواری نشان دهد در مسیر کاهش ترافیک شهر تهران قدم بر می‌دارد، اما عدم حساسیت او به سایر عوامل ترافیک زا و نوع پاسخش به سوال ما، حاکی از آن است که اصرار او به  توسعه دوچرخه سواری هدفی غیر از کاهش ترافیک شهر تهران را دنبال می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: