کد خبر: ۱۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر با تمام توان در تلاش هستیم از عهده دشمنان بر آییم و بر مشکلات کنونی فروش نفت پیروز شویم، تاکید کرد: هدف آمریکا از تحریم ایران یافتن بازار برای نفت شیل است.
به گزارش قلم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت یکشنبه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی درباره اقدامات خود در اوپک توضیحاتی ارائه داد.
 
به گفته وزیر نفت از جولای ۲۰۱۷ تا جولای ۲۰۱۹ آمریکا ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تولید خود را افزایش داد. آمریکا الان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است و بعد از آن روسیه و عربستان قرار دارند. این موضوع اصلا در اوپک پیش بینی نشده بود. این افزایش تولید، نیازمند بازار است. باید شوک هایی ایجاد می شد تا بازار پیدا کند و تحریم ایران، فرصتی برای افزایش تولید نفت شیل آمریکاست.
 
زنگنه در خصوص سخنان وزیر انرژی عربستان گفت: بهتربود آقای فالح تا من آنجا (وین) بودم این حرف‌ها را بیان می‌کردند تا پاسخ دهم. چرا وقتی سه هزار کیلومتر فاصله گرفتم این حرف‌ها را مطرح کردند؟
 
وزیر نفت با بیان اینکه ایران نه تنها تهدیدکننده امنیت انرژی نیست بلکه بزرگترین ضمانت کننده ثبات و امنیت انرژی در منطقه بوده است، اظهار کرد: ما از اول گفتیم نفت را سیاسی نکنید. نفت نباید سیاسی باشد.
 
ما می گوییم نفت سلاح نیست و بارها آن را مطرح کردیم، بنابراین از آن به‌عنوان سلاح استفاده نکنید.
من حتی به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد محکوم کردن اقدام آمریکا را در تحریم ایران و ونزوئلا دادم، اما برخی دوستان گفتند این سازمان سیاسی نیست و  وارد این مباحث نشویم.
 
به گفته زنگنه، دود سیاسی کردن بازار نفت به چشم همه می‌رود و فقط این‌گونه نیست که به چشم ما برود.
 
وی با بیان اینکه آمریکا هم اکنون بزرگ‌ترین تهدیدکننده ثبات و امنیت انرژی جهان است، ‌تصریح کرد: آمریکا از نفت به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند. نفت سلاح است یا نیست؟ به ما بگویند. خمپاره یک سلاح است. تفنگ یک سلاح است. بگویند نفت سلاح است یا نیست. اگر سلاح است همه حق دارند از آن استفاده کنند. نمی‌شود کسی که زورش بیشتر است از آن استفاده کند و بگوید دیگران از آن استفاده نکنند.
 
وزیر نفت تاکید کرد:‌ ما می گوییم نفت سلاح نیست و بارها آن را مطرح کردیم، بنابراین از آن به‌عنوان سلاح استفاده نکنید.
 
زنگنه گفت: اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی آییم
 
اهم گفته های وزیر نفت در برنامه زنده تلویزیونی را در ادامه می خوانید:
 
*در نشست اخیر به طرق مختلف اعلام کردم که اعضای اوپک مُهر لاستیکی نیستند که پای تصمیم‌های اتخاذ شده مهر تائید بزنند و آن‌قدر درباره پرهیز از یکجانبه‌گرایی صحبت کردم که حتی به من پیغام دادند که ما پیام شما را شنیدیم.
 
*درباره منشور همکاری اوپک و غیراوپک هم بیش از پنج ساعت بحث فرسایشی در همین ارتباط بین ما و یک عضو اوپک ایجاد شد و سرانجام خواسته ما پذیرفته شد که بخشی در قطعنامه همکاری قید شده است؛ مبتنی بر موادی از جمله اینکه تشکیلاتی ایجاد نمی‌شود، پیوستن به آن داوطلبانه است و ریاستش به طور گردشی تغییر می‌کند.
 
    اگر دوستان در داخل بگذارند از عهده دشمنانمان برمی آییم
 
*بین پنج ساعت تا پنج ساعت و نیم یک بحث فرسایشی در اوپک داشتیم و نهایتا آنچه من میخواستیم پذیرفته شد تا اولا تشکیلاتی به موازات اوپک به وجود نمی آید و تنها گفتگو بین اوپک و غیراوپک به وجود می آید و تعهدی ایجاد نمی کند. نگرانی من درباره اوپک این بود که با تک روی ها دیگر اوپکی وجود نداشته باشد. آنها فکر می کردند ایران در موقعیتی نیست که در اجلاس اوپک حرف بزند اما ایران حضوری فعال در نشست اوپک نداشت.
 
*ایران از کاهش تولید معاف است بدین معنا که هر زمان شرایط عادی شد، ما هر میزان که توانستیم تولید می کنیم. همانطور که قبلا این کار را انجام دادیم و شد.
 
*در اوپک از همکاری تولیدکنندگان یا اوپک و غیراوپک استقبال می کنیم. بی ثباتی و نوسانات غیرقابل پیشبینی، به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، هر دو آسیب می رساند.
 
* قرار ما در قرارداد با توتال این بود که اگر توتال به دلیل تحریم برود، سهم توتال به چین واگذار می شود. چین از شهریور پارسال ۸۰ درصد سهم قرارداد را دارد. اما کار را شروع نکرده است. اگر چین برود قرارداد باید به پتروپارس منتقل شود که اگر هم منتقل شود، برای اجرای پروژه نیاز به پول خواهیم داشت. چین تقاضای تعلیق برای دو سال را مطرح کرده که ما نمی توانیم بپذیریم. البته چین دوست ماست و باید دوستانه موضوع را حل کنیم.
 
    تصوری هست که من می خواهم اصلاح کنم. برخی تصور می‌کنند وقتی از داخل خرید نمی‌کنیم از خارج خرید می‌کنیم. درحالیکه اینطور نیست. ما پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم. مثلا طرح‌های پارس جنوبی و غرب کارون در اولویت هستند
 
* من معتقد نیستم الان در آزادگان جنوبی برداشت بهینه انجام می دهیم. فاز ۱۱ هم سرمایه می خواهد و هم توانایی فنی که ما نداریم. توتال فازهای ۲ و ۳ و شرکت انی فازهای ۴ و ۵ پارس جنوبی را اجرا کردند و ما از روشهای مدیریتی و سفارش گذاری و طراحی های آنها یاد گرفتیم و توانستیم فازهای بعدی را اجرا کنیم. وقتی من وارد وزارت نفت شدم ده فاز تکمیل شده داشتیم و در این چند سال معادل ۱۵ فاز وارد مدار تولید کردیم که تحول بزرگی است.   
 
*می توانیم اگر بودجه فراهم شد بخش تولید فاز ۱۱ را تکمیل کنیم اما در فاز دوم فاز ۱۱ که فشارافزایی است هیچکدام، نه ما و نه چین توان فنی برای اجرا نداریم. برداشت متوسط ما از لایه سروک آزادگان زیر هفت هشت درصد است. در بالادستی نفت به تکنولوژی نیاز داریم. نمی توان فقط شعار داد.
 
*شرکت ملی نفت کش به دنبال رفع مشکل نفت کش در عربستان است.مشکل نفت کش دیگر در عربستان هم در حال حل شدن است. وزارت امور خارجه ایران این مسئله را با قدرت دنبال می‌کند و امیدواریم به نتیجه برسد. درباره نفتکشی که در عربستان است، توقیفی در کار نیست و با مذاکرات شرکت ملی نفتکش حل خواهد شد.
 
*تصوری هست که من می خواهم اصلاح کنم. برخی تصور می کنند وقتی از داخل خرید نمی کنیم از خارج خرید می کنیم. درحالیکه اینطور نیست. ما پروژه ها را اولویت بندی کرده ایم. مثلا طرح های پارس جنوبی و غرب کارون در اولویت هستند. یک سری پیمانکاران از ما طلب دارند که دلایل مختلفی دارد.
 
*یک سال است پالایشگاههای ما با ظرفیت بالا فعالند و تولید بنزین ما این هفته از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند که رقمی تاریخی است. در مورد همه فرآورده ها برای صادرات، اضافه داریم.
 
* در نمایشگاه نفت تهران امسال از دیدن جهش شرکتهای دانش بنیان متحیر شدم که همگی حرفهایی برای گفتن دارند. بزرگترین کاری که ما می توانیم برای استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان انجام دهیم گشایش بازار داخلی برای آنهاست تا زمینه برای صادرات فراهم شود.
 
* کارت سوخت از اواخر مرداد ماه فعال می شود ولی سهمیه بندی فعلا در دستور کار نیست.
 
*(جبران کاهش سهم ۱۴.۵ درصدی نفت از بودجه) برای جبران این کمبود، در صدد به تاخیر انداختن بدهی های خود هستیم. طرح های توسعه ای هم که به منابع خودمان متکی بود دچار تاخیر می شود مثل طرح های حوزه اکتشاف.
 
*امسال ۸۰ میلیون متر مکعب معادل سه فاز را در پارس جنوبی به مدار می آوریم.
 
* در نفت، علاوه بر غرب کارون، در شرق کارون نیز با تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه با پیمانکاران ایرانی و با استفاده از تولید داخلی که ۶ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد است در حال انجام مناقصه یا انعقاد قرارداد است.
 
    کارت سوخت از اواخر مرداد ماه فعال می شود ولی سهمیه بندی فعلا در دستور کار نیست
 
*در زمینه شبکه گاز، ما همچنان گازرسانی به روستاها را ادامه می دهیم و تا پایان امسال ۹۵ درصد جمعیت کشور تحت پوشش گاز قرار می گیرند که رقم بالایی است.
 
*در پتروشیمی تا اوایل سال ۱۴۰۰ ارزش تولیدات پتروشیمی نسبت به سال ۹۲، با قیمت ثابت دو برابر می شود و بخشی از این تولیدات به عنوان خوراک صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
*در پالایش ظرفیت پالایشگاه خلیج فارس تا پایان امسال به ۴۸۰ هزار بشکه می رسد در حالیکه ظرفیت تعریف شده در سه فاز ۳۶۰ هزار بشکه بود و در واقع ما یک فاز چهار مجازی در ستاره خلیج فارس توسعه داده ایم.
 
* حمایت ویژه از استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان را به طور جدی دنبال می کنیم. ۱۷ هکتار زمین را در ری در مجاورت تهران برای استقرار استارت آپ های صنعت نفت تجهیز می کنیم. من معاون خود در حوزه فناوری و پژوهش را به طور ویژه مامور کردم تا موضوع را پیگیری کند که البته خودش هم علاقه ویژه به موضوع دارد و این موضوع تحولی ایجاد می کند.
 
وزیر نفت در پایان این برنامه این نکته را متذکر شد که صدا و سیما باید زمان و مجال بیشتری برای تشریح برنامه ها و اقدامات وزارت نفت در اختیار این وزارتخانه قرار دهد نه اینکه هر شش ماه یکبار با پیگیری ها یک ساعت آنتن دراختیار انها قرار دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: