کد خبر: ۱۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
با توجه به فعال‌تر شدن بسکتبال زنان ایران و حضور در رویدادهای بین‌المللی این بخش از بسکتبال کشور نیاز جدی‌تری به توجه و حمایت دارد.
حضور در کاپ‌آسیا و جام جهانی سه نفره زنان نشان داد که بسکتبال ایران با پتانسیل بالایی که دارد در صورت برنامه‌ریزی و حمایت‌های بیشتر می‌تواند به جایگاه بالاتر. برسد ملی‌پوشان ایران با برگزاری اردو و تمرین و بدون دیدارهای تدارکاتی راهی این دو رویداد شدند و نتوانستند نتیجه خاصی بگیرند. در کنار این نتایج کسب مقام سوم مهارت‌های فردی توسط شادی عبدالوند نشان داد که زنان ایران در بسکتبال پتانسیل خوبی دارند اما برای رشد و پیشرفت نیاز به توجه و حمایت دارند. فدراسیون بسکتبال نیز در این مدت تا جایی که توانسته برای بسکتبال زنان برنامه‌ریزی کرده و قطعاً با توجه به چند فاکتور دیگر می‌تواند این روند رو به رشد را حفظ کند.

بسکتبال زنان نمایشی نباشد

یکی از دغدغه‌های اصلی در بسکتبال زنان ایران این است که رقابت آنها در میادین بین‌المللی در سطح نمایش و جلب توجه نباشد. زنان ورزشکار ایران در رشته‌های ورزشی مختلف توانایی‌هایشان را ثابت کرده‌اند و وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نیز بارها به توانایی‌های آنها و ضرورت حمایت به این بخش تاکید داشته‌اند. فدراسیون بسکتبال نیز در سال‌های اخیر تا توانسته به بسکتبال زنان توجه کرده اما باید این بخش هم جزو الویت‌ها قرار بگیرد و در تقویم برنامه‌ریزی‌ها جای خاص و مناسب خودش را داشته باشد.

تدارکات ویژه ضرورت رشد بسکتبال زنان

یکی دیگر از فاکتورهای مورد نیاز در بسکتبال زنان دیدارها و اردوهای تدارکاتی است. تیم ملی بسکتبال زنان ایران بدون هیچ بازی تدارکاتی به کاپ‌آسیا رفت و ناکام ماند. در جام‌جهانی نیز ملی‌پوشان ایران برابر قدرت‌های جهان به میدان رفتند و نتیجه نگرفتند اما عملکردشان نشان داد پتانسیل دارند و اگر کمی با تجربه شوند می‌توانند نتایج شایسته کسب کنند. هم‌اکنون تیم ملی زنان ایران در بخش ۵ نفره خود را برای کاپ آسیا آماده می‌کند و این تیم نیز اگر بدون تدارکات خاص راهی مسابقات شود در کسب نتیجه ناکام می‌شود. قطعاً مسابقات بین‌المللی نباید نقش تدارکات داشته باشد و ملی‌پوشان تنها در این مسابقات تجربه کسب کنند در غیر این صورت هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

لیگ روزنه امید بسکتبال زنان

فدراسیون بسکتبال از سال گذشته تغییراتی کلیدی در لیگ برتر زنان ایجاد کرد که تاثیرات مثبت زیادی داشت. اکنون لیگ برتر یک روزنه امید برای ملی‌پوشان است که قطعاً با بالاتر رفتن سطح کیفی آن رشد و پیشرفت خوبی نیز حاصل می‌شود. فدراسیون می‌تواند در همین ماه‌ها برای فصل آینده لیگ برتر هم برنامه ریزی کند و با به پایان رسیدن مسابقات ملی بازیکنان را در عرصه باشگاهی فعال کند و اجازه ندهد آنها بعد از تابستان شلوغی که داشتند بیکار بمانند.

استفاده از تمام پتانسیل بسکتبال زنان

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط مالی حاکم بر فدراسیون‌ها و ورزش کشور جذب یک مربی خارجی برای بسکتبال ایران ممکن نباشد به همین دلیل فدراسیون باید با باز کردن دایره افراد فعال از تمام پتانسیل مربیان استفاده کند. بسکتبال زنان ایران با دانش و تجربه نیروهای داخلی می‌تواند رشد کند. به طور مثال بسکتبال سه نفره ایران در سال‌های اخیر فعالیت چشمگیری داشته اما به دلایلی نتیجه نگرفته است. کم تجربه بودن بازیکنان اصلی‌ترین دلیل آن است اما شاید تغییر در کادرفنی بسکتبال سه نفره نیز بتواند باعث رشد شود. قطعاً فدراسیون می‌تواند با بررسی نتایج بسکتبال سه نفره زنان و با استفاده از دیگر نیروهای موجود راه پیشرفت و ترقی را پیش‌روی ملی‌پوشان بگذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: