کد خبر: ۱۵۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
در حالی که با افزایش قیمت اجاره در بازار مسکن بسیاری از خانواده‌ها در حال ترک تهران یا کوچ به منطقه ارزان‌تر هستند، به خانه‌هایی برمی‌خوریم که از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شوند.

به گزارش قلم، طبق یک قاعده و فرمول منسوخ شده متناسب با افزایش بها و ارزش ملک،  نرخ اجاره هم افزایش می‌یابد. با افزایش بیش از دو برابری قیمت مسکن در تهران هم انتظار افزایش اجاره بها تا همین سقف برای موجران به وجود آمد و به یک باره قیمت اجاره بالا رفت.

هر چند که دولت در تلاش است مشوق‌هایی را برای کنترل بازار اجاره به اجرا در بیاورد اما جو روانی و افزایش بهای ملک اثر خود را در بازار گذاشت و بسیاری با توجه به شدت افزایش قیمت اجاره، مجبور به ترک منطقه خود و یا ترک تهران و کوچ به شهرهای اقماری مجاور پایتخت شدند.

یکی از راهکارهای دولت برای کنترل بازار اجاره، معافیت‌های مالیاتی برای افزایش حداکثر ۳۰ درصدی اجاره بها است که البته هنوز به اجرا نرسیده و مزیت این مشوق هنوز شامل حال مستاجران نشده است. از دیگر راهکارهای دولت برای تقویت پرداخت اجاره بها، وام به مستاجران است که البته این طرح در مرحله پیشنهاد قرار دارد و بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که وام رهن به مستاجران منجر به مقروض‌تر شدن این قشر می‌شود. تاکنون هیچ یک از راهکارهای دولت برای کنترل بازار اجاره و حمایت از قشر متوسط رو به پایین، به داد مستاجران نرسیده است.

اما در این شرایط شاهد تقاضاهایی در بازار اجاره هستیم که ارزش رهن و اجاره آن در یک سال بیشتر از قیمت خرید یک خانه متوسط است. به گفته مشاوران املاک این فایل‌ها هم مشتریان خاص خود را دارد و عده‌ای به دنبال اجاره خانه‌های لوکس هستند و این شرایط اقتصادی این افراد را کمتر تحت تاثیر قرار داده است.

در جدول زیر قیمت برخی از این خانه‌ها در تهران و حاشیه آن آمده است:       

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: