کد خبر: ۱۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
زنده ماندن مردیخی
هنگامی‌که بیمار براثر حملات قلبی یا خونریزی‌های شدید به بیمارستان مراجعه می‌کند؛ فقط چند دقیقه حیاتی فرصت باقی است تا بتوان جان او را نجات داد. زمان در جراحی این بیماران بسیار مهم است شاید شانس بازگشتی وجود داشته باشد اما چه نوع درمانی بر این دست از بیماران وجود دارد؟آیا شوک قلبی کافی است یا درمان‌های بهتری می‌توان برای آن‌ها انجام داد.
1. آیا خونریزی که براثر برخورد گلوله به بدن ایجاد می‌شود؛ می‌تواند باعث مرگ انسان شود؟
** 
وقتی گلوله با این مرد جوان برخورد می‌کند او دیگر نمی‌تواند روی پاهای خود بایستد و روی زمین می‌افتد. گلوله‌ای که با سرعت 900 متر بر ثانیه با معده او برخورد کرده تمامی بافت‌های نرم را پاره کرده و به‌سرعت در بدن در حال حرکت است. شدیدترین خسارت وارده به بدن این فرد ناشی از موج فشاری است که براثر سرعت‌بالا تیر به اعضای نرم داخل بدن بیمار واردشده است و تونلی به عرض پنج سانتی‌متر در بدن ایجاد کرده است. خون‌ریزی حاصله می‌تواند باعث مرگ سریع فرد شود. پس اولویت با متوقف کردن خونریزی است تا از مرگ جلوگیری شود. 
**
در موقعیت‌هایی مانند این پزشکان به دنبال آن هستند که بتوانند جان بیمار را در کسری از ثانیه قبل از این‌که براثر خونریزی بیمار جانش را از دست دهد یا به کما برود او را نجات دهند. اگر بدن انسان فقط پنج دقیقه بدون اکسیژن بماند و از منبع خون پایداری بهره نبرد؛ آسیب‌های غیرقابل جبرانی به مغز او وارد می‌شود و ممکن است به کما دائمی برود. بااین‌حال، جراح باتجربه ساموئل تیشمن از دانشگاه پیتزبورگ پنسیلوانیا، یک‌راه‌حل جنجالی برای این مشکل پیداکرده است. او قصد دارد تا بدن بیمار را تااندازه‌ای که می‌تواند خنک نگاه دارد تا بتواند از خونریزی جلوگیری کند. 
**
پزشک‌ها با توجه به تحققیات به‌دستامده از بیمارانی که به‌صورت اتفاقی با آب سرد یا یخ درمان شده‌اند؛ برای این روش درمانی نوین الهام گرفته‌اند. 
**
خون با مایع سرد جایگزین می‌شود
جراحان در اتاق عمل باید قفسه سینه را بازکرده و آئورت را به‌منظور هدایت خون باقی‌مانده به مغز ببندند و سپس خون تازه را پمپ کرده و قلب را مجددا به کار بیندازند اما تلاش آن‌ها بیشتر بی‌فایده است؛ پیدا کردن محل جراحت و دوختن زخم معمولا بیشتر از پنج تا شش دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغز، بیمار را دچار آسیب مغزی برگشت‌ناپذیر کند. شواهد اولیه نشان می‌دهد که سرد کردن بدن بیمار قبل از عمل جراحی اورژانس، می‌تواند به حفظ مغز و دیگر ارگان‌های حیاتی کمک کند. تیشرمن می‌گوید: «هیپوترمی همه واکنش‌های شیمیایی در بدن را کند می‌کند و نیاز بدن به اکسیژن را کاهش می‌دهد تا بدن بتواند ایست قلبی و فقدان جریان خون را تحمل کند. در تحقیقات انجام‌شده برای نجات بیماران؛ پزشکان در مدت‌زمان چند دقیقه بدن بیمار را خنک می‌کنند و به دمای کمتر از 10 درجه می‌رسانند. در این دمای پایین بدن؛ واکنش‌های بیوشیمیایی مانند آسیب‌زدن به سلول‌ها، از بین رفتن دی‌ان‌ای، پروتئین‌ها و مرگ سلولی بسیار کم می‌شود.»
**
این مایع حاوی نمک، گلوکز و اکسیژن است که اجازه می‌دهد سلول‌ها متابولیسم کمتری را نگاه‌دارند. 
**
2.پزشکان یک پمپ سرد را به بدن بیمار وصل می‌کنند؛ تا درجه حرارت بدن بیمار زیر 10 برسد. 
**
A) آب‌نمک بسیار سرد را به داخل آئورت، بزرگ‌ترین شریان بدن، تزریق می‌کند تا دمای بدن را از حد نرمال 6/98درجه فارنهایت به زیر 50 درجه کاهش دهند. 
B) بیمار در این دما، ضربان قلب یا فعالیت مغزی ندارد و بدون این‌که نفس بکشد به مدت یک ساعت در حالت بین مرگ وزندگی قرار می‌گیرد. به‌طورمعمول، فقط پنج تا هفت‌درصد از مجروحان با جراحات شدید، زنده می‌مانند. 
C) پس از 12 تا 15 دقیقه به زیر هفت درجه می‌رسد و متابولیسم از حالت نرمال خود کاهش می‌یابد. پزشک‌ها به‌طور مرتب درجه حرارت بدن بیمار را چک می‌کنند. 
**
جراح جان الفترادیز می‌گوید: «این درمان فقط باید در مدت‌زمان یک ساعت صورت پذیرد در غیراین صورت بیمار جانش را از دست خواهد داد.»
**
بیش از 50 سال است که پزشکان تلاش کرده‌اند تا از اثرهای محافظتی سرما بر بدن انسان بهره ببرند. در حال حاضر از هیپوترمی درمانگر برای پایین آوردن چند درجه‌ای دمای بدن بیمار برای مدت‌زمان مشخص، برای درمان مشکلاتی نظیر نارسایی قلبی، خونریزی‌های زیاد تا آسیب مغزی استفاده می‌شود اما دکتر ساموئل تیشرمن، از دانشگاه مریلند در بالتیمور، یک فرم شدیدتر از هیپوترمی را آزمایش می‌کند تا جان مجروحان با گلوله و ضربات چاقو را از مرگ حتمی نجات بدهد. در این درمان قلب و مغز بیمار عملکردشان را از دست می‌دهند. در این شرایط بیمار در حالت بین مرگ وزندگی قرار می‌گیرد و درجه حرارت بدن او آن‌قدر پایین است که به سلول‌های او آسیبی وارد نمی‌شود. ساموئل تیشمن می‌گویید: «ما این روش درمانی را از نوع بیمارانی که در آب یخ غرق‌شده بودند پیداکرده‌ایم. این افراد که بعد از خونریزی به‌صورت اتفاقی به داخل آب یخ افتاده‌اند و از سوی افرادی نجات پیداکرده‌اند؛ اثرات آب یخ را می‌توان روی زنده ماندند آن‌ها به‌صورت مشهودی مشاهده کرد. این سرد شدن ممکن است اثر محافظتی داشته باشد و بعد از آن می‌توان با گرم کردن تدریجی بدن بیمار از مرگ برگشته را زنده کرد.» 
**
اما این روش خطرات خود را هم دارد
دکتر لنس بکر، از پزشکان اورژانس بیمارستان دانشگاه North Shore در منهتن نیویورک، می‌گوید: «سرد شدن بدن تا آن حد می‌تواند بر توانایی بدن در لخته شدن خون تاثیر بگذارد که چالش بزرگی برای بیماران تروماست که دچار خونریزی‌اند. نتایج مطالعات اخیر نشان داده که هیپوترمی خفیف می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش بدهد اما اگر آزمایش‌ها بالینی موفقیتامیز باشند، روش دکتر تیشرمن به یک روش استاندارد در بیمارستان‌های آمریکا تبدیل خواهد شد و می‌تواند جان هزاران نفر را از مرگ نجات بدهد.»
**
آزمایش ایست‌قلبی با آب یخ بر روی سگ‌ها
تیشرمن طی دو دهه گذشته، روش خود را با موفقیت روی سگ‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده است و پس از قرار دادن حیوان در حالت ایست قلبی به دلیل خونریزی، بدن آن‌ها را تا 50 درجه خنک می‌کند، زخم‌ها را می‌دوزد و سپس مجددا بدن را گرم می‌کند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند که حیوان با این روش دچار آسیب مغزی قابل‌توجه نمی‌شود. او در حال انجام اولین آزمایش بالینی روی انسان است و روی بیمارانی که با گلوله و یا ضربات چاقو دچار جراحات شدید شده‌اند، متمرکزشده است. تیشرمن می‌گوید: این بیماران معمولا نیمی از خون‌شان را قبل از رسیدن به بیمارستان از دست‌داده‌اند. وقتی دیگر نبض آن‌ها را تشخیص نمی‌دهیم، دمای بدن‌شان را سریع کاهش می‌دهیم.
**
مرگ در 24 درجه
**
37 درجه سلسیوس
دمای معمولی بدن انسان
**
36 درجه سلسیوس
بدن کمی سرد می‌شود
**
35 درجه سلسیوس
بدن شروع به لرزیدن می‌کند، انگشت‌های دست پا بی‌حس می‌شوند و رنگ پوست عوض می‌شود. 
**
34 درجه سلسیوس
شما گیج می‌شود و حافظه خود را از دست می‌دهید و تجربه‌ای مانند لرزیدن زیاد دارید. 
**
32 درجه سلسیوس
ضربان قلب‌تان به‌صورت نامنظم می‌زند و دیگر خبری از لرزیدن نیست.
**
30 درجه سلسیوس
در این درجه حرارت؛ شما به کما می‌روید. 
**
28 درجه سلسیوس
ماهیچه‌ها دیگر قادر به حرکت نیستند. 
**
24 درجه سلسیوس
مرگ اتفاق می‌افتد برای این‌که در این درجه حرارت قلب از کار افتاده و تنفس قطع می‌شود. 
**
نوشته پایین عکس موش
367 روز
درباره خواب زمستانی چه می‌دانید؟! این راهکار طبیعت که روی بدن حیوانات در مناطق سردسیری اتفاق می‌افتد خود می‌توانند راهگشای این مسیر درمانی باشد. به همین منظور محققین و دانشمندان روی حیوانات شرقی استرالیا تحققیات‌شان را برای پیگیری این روند طبیعی در سرما انجام می‌دهند. 
** 
3. خون از سوی دستگاه قلب و ریه به‌تدریج با مایع سرد جایگزین می‌شود.
**
هنگامی‌که عمل جراحی تمام شد؛ پزشک‌ها با استفاده از این دستگاه مخصوص استوانه‌ای مایع سرد را با خون گرم از داخل قلب و ریه جایگزین می‌کنند. وقتی‌که دمای بدن به 18 درجه می‌رسد، قلب دوباره فعال می‌شود. پس از یک تا دو ساعت، زمانی که درجه حرارت بدن حدود 34 درجه می‌رسد، ریتم قلب پایدار می‌شود و بدن به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد. 
**
4. بیمار احیا می‌شود و درجه حرارت بدن او به 37 درجه افزایش می‌یابد. 
**
در این مرحله مراقبت‌های لازم از بیمار صورت می‌گیرد و با نوشیدنی‌های گرم و پتو دمای بدن او را افزایش می‌دهند تا به حالت نرمال دربیاید. این کار باعث می‌شود به‌صورت طبیعی سطح درجه بدن به 37 درجه برسد. همچنین گرم کردن آرام بدن به فرایندهای بیوشیمیایی آن کمک می‌کند درنتیجه در این فرایند؛ هیچ آسیبی به سلول‌ها و ماهیچه‌های بدن زده نمی‌شود. 
**
هیپوکسی زمانی رخ می‌دهد که جریان اکسیژن در یک بخش از بدن انسان، مانند مغز، کاهش یابد. همچنین کمبود اکسیژن می‌تواند موجب آسیب شدید یا حتی مرگ شود، از این ‌رو هر فردی که مشکوک به هیپوکسی است باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک پزشکی دریافت کند. فقط حدود چهار دقیقه بی‌اکسیژنی می‌تواند موجب آسیب مغزی دائمی شود. کمبود اکسیژن در مغز موجب مرگ سلول‌های مغزی شده و می‌تواند احتمال آسیب مغزی یا مرگ را افزایش دهد. در این نوع از درمان هم مغز منبع اکسيژن خود را از دست می‌دهد و اگر کاهش حرارت بدن صورت نگیرد سلول‌های مغزی کشته می‌شوند. هنگامی‌که  دمای بدن بیمار پایین بیاید هیچ صدمه‌ای به اجزای مهم بدن زده نمی‌شود. 
**
دکتر ساموئل تیشرمن، از دانشگاه پیتزبورگ پنسیلوانیا
ما سعی می‌کنیم تا ساعت را نگاه‌داریم و زمان را برای جراحی بخریم. 
**
در این روش؛ فرایندهای مرگ در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. دکتر ساموئل تیشرمن قبلا این عمل را روی سگ‌ها در سال 2008 با موفقیت انجام داده است. سگ‌ها در این آزمایش توانستند به مدت سه ساعت بدن‌شان را در حالت سرما نگه ‌دارند و پس از گذشت زمان کم‌کم به حالت نرمال حرارت بدن خود بازگردند. تزریق یخ سرد یا همان محلول نمک اشباع‌شده با اکسیژن ازجمله گلوکز به رگ‌های خونی آن‌ها باعث می‌شود سگ‌ها در این حالت به‌راحتی و بدون آسیب شدید مغزی و آسیب به شش‌ها جان سالم به درببرند. دکتر تیشرمن؛ بر این باور است که این فرایند روی انسان‌ها به‌خوبی جواب خواهد داد و باعث نجات خیلی از  افراد از خطر حتمی مرگ می‌شود. نتایج به دست ‌آمده از حیوانات قطعا راهگشای تحققیات بشری خواهد بود. 
**
این روش جدید از سوی Alcor در ایالات‌متحده انجام می‌شود. جایی که بدن یخ‌زده مرده‌ها را نگاه می‌دارند. انسان‌های که روزی زنده‌بودن وزندگی می‌کردند. 
**
ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی جای خود را به یخ درمانی می‌دهند
دیگر وقت آن رسید تا از روش‌های جدیدتری برای نجات انسان‌ها در شرایط خاص و مرگ‌آور استفاده شود. ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی در این شرایط تقریبا کارساز بودند اما تا چه میزان درصد اطمینان پزشک‌ها را بالا می‌برند. احتمال خطا در این روش‌ها وجود دارد. درمان بیمارانی با خونریزی بالا  یا ترومبوز کرونری بسیار نزدیک است. ماساژ قلبی شاید فقط 10 درصد از بیماران را از مرگ حتمی نجات دهد. طبق تحقیقات انجام‌شده در اتحادیه اروپا، حدود 160هزار نفر براثر خونریزی یا حملات قلب جان‌شان را از دست می‌دهند. شاید ایده خنک‌سازی مهم‌ترین اتفاق برای نجات این نوع از افراد باشد. شرکت Alcor در ایالات‌متحده آمریکا آریزونا، در حال حاضر  برای این وضعیت اعلام آمادگی کرده است. 
**
63-درجه
دمای میانگین بدن یک قورباغه درختی 63- درجه است. این قورباغه‌ها در یخبندان آلاسکا، بدن خود را برای خواب زمستانی با درجه هوا تطبیق می‌دهند. 
**
در آینده نزدیک
فضانوردان سرد، می‌تواند فضا را فتح کند
دانشمندان باید راه‌حل‌های جدیدی را برای فضانوردان پیدا کنند تا در سفرهای طولانی‌مدت آن‌ها کارایی داشته باشد. این سفرها که با مشکلات زیادی طی می‌شوند، باید بی‌خطر و در آسایش کامل انجام شوند. به همین منظور دانشمندان هرساله بر دانش علمی خود برای این سکونتگاه جدید انسانی می‌افزایند. یکی از این کشفیات خواب انسانی است که با توجه به خواب زمستانی حیوانات و الگوبرداری از این طبیعت خاص می‌تواند سیستم خواب فضانوردان را به‌خوبی تنظیم کرد. به‌عنوان‌مثال 9 سال طول می‌کشد تا انسان به پلوتون برسد. در نتیجه سفری طولانی را پیش روداریم. این فقط یکی از خواسته‌های موردنیاز این سفرهاست. یکی دیگر از کشفیات که خنک‌سازی بدن انسان در آن نقش مهمی را ایفا می‌کند سفر به خورشید سوزان است که تاکنون هنوز فضانوردان نتوانسته‌اند به این آتش فروزان نزدیک شوند. اگر فضانوردان بتوانند خنک شوند یا به خواب زمستانی بروند و متابولیسم بدن‌شان را بنا به فضا و محیط آن تنظیم کنند، می‌توانند به کشفیات جدیدی برسند که برای زندگی آینده بشر کارساز خواهد بود. انجام ماموریت‌های فضایی به مدت طولانی یکی از این خواستارهاست. فضانوردان می‌توانند بدون توقف در فضا زندگی کنند و بنا به خواب زمستانی خود منابع خود را مانند حیوانات از قبل تامین کنند.  با خنک‌سازی بدن انسان دیگر تابش شدید نمی‌تواند آن‌ها را اذیت کند یا در عضلات آن‌ها انقباض ایجاد کند. خنک‌سازی می‌توانند مشکلات بهداشتی در فضا را هم حل کند. 
خواب زمستانی فضانوردان می‌تواند در سفرهای طولانی‌مدت بسیار کاربردی باشد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: