کد خبر: ۱۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
نخستین روشی که انسان برای برقراری ارتباط می‌آموزد از طریق زبان بدن است. حالات صورت، حرکات دست و همزمان با رشد، قامت انسان نیز قدرت برقراری ارتباط را به انسان می‌آموزند. حتی پس از آن‌که انسان صحبت کردن، می‌آموزد، ارتباط غیرکلامی همچنان روی واکنش‌های او تاثیر می‌گذارد. همچنین نخستین تاثیر فرد روی دیگران با توجه رفتارهای غیرکلامی او تعیین می‌شود.
آموزش زبان بدن:
دیوید ماتسوموتو یکی از روان‌شناسان دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در سال ۲۰۰۸ ملادی تحقیقی انجام داد تا مشخص کند آیا زبان بدن به‌طور ذاتی است یا آن‌که در کودکی آموخته می‌شود. او و گروه تحقیقاتی ورزشکاران ۳۰ کشور که در مسابقات المپیک و پاراالمپیک را بررسی کردند. بخصوص آن‌ها روی جودوکاران بینا و نابینا (از زمان تولد) تحقیقاتی انجام دادند.
نتیجه پژوهش نشان داد تمام ورزشکاران هنگام برنده شدن، یک حرکت خاص را انجام می‌دهند. آن‌ها بازوهایشان را به سمت بالا می‌آوردند، قفسه سینه را بیرون می‌دادند و سرو گردن را به سمت عقب متمایل می‌کردند اما به دلیل آن‌که ورزشکاران نابینا از بدو تولد دچار این معلولیت بودند، این حرکت را نیاموخته بودند. از سوی دیگر نابینایان مانند افراد بینا هنگام صحبت کردن دست‌هایشان را تکان می‌دادند. 
هرچند بعضی از حرکات ممکن است ذاتی باشند اما فرهنگ نیز روی زبان بدن نیز تاثیرگذار است. در همین تحقیق روی جودوکاران، رقبایی که در مسابقه می‌باختند با توجه به کشور محل تولد خود حرکات متفاوتی انجام می‌دادند.
 ورزشکاران کشورهای غربی که در فرهنگ‌شان می‌آموزند شرم را پنهان کنند، هنگام باخت بی‌تفاوت‌تر به نظر می‌رسیدند و شانه‌هایشان را خمیده نمی‌کردند. 
اما ورزشکاران نابینای کشورهای غربی هنگام شکست به‌شدت شانه‌هایشان را خم می‌کردند.

ترفندهای زبان بدن
 نحوه رفتار بدن هر فرد روی برداشت دیگران از شخصیت‌تان و البته درک از خودتان تاثیر می‌گذارد. در این‌جا به چند نکته در زبان بدن اشاره می‌کنیم که برای همه سودمند است:
 احساس‌تان را تغییر دهید
برای کاهش استرس: به زور لبخند زدن سبب می‌شود کارها راحت‌تر انجام شود و از میزان استرس کارها می‌کاهد. یک تحقیق در ۲۰۱۲ میلادی نشان داد فردی که دستش را در آب یخ فرو برده با نیشخند زدن بهتر درد را تحمل کند.
 برای احساس اعتمادبه‌نفس بیشتر: مانند «واندر ومن»(۱) بایسیتد پاهایتان را با فاصله قرار دهید، سرودستان‌تان را بالا بگیرید . این حالت به شما احساس قدرت بیشتری می‌دهد. ایستادن در چنین وضعیتی قبل از یک مصاحبه با مسابقه ورزشی بخصوص به زنانی که طوری می‌نشینند یا می‌ایستند، فضای کمتری را اشغال کنند، اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد.البته تحقیقی که از این ترفند پشتیبانی می‌کند، بحث و گمانه‌زنی‌هایی را به وجود می‌آورد.
مقاومت کردن: دست به سینه ایستادن به فرد کمک می‌کند مشکلات را حل کند. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۸ میلادی انجام شده دانشجویانی که دست به سینه می‌نشینند دو برابر بیشتر از افراد دیگر روی حل مشکلات دشوار وقت صرف کردند.
 احساس دیگران را تغییر دهید
صادق به نظر رسیدن: مطالعات نشان می‌دهد خیره نگاه کردن به دیگران به افراد کمک می‌کند تا قابل اعتماد و هوشمند به نظر برسند. طبق گفته کارول کینسی گومن، کارشناس زبان بدن، این عادت سبب می‌شود افراد تصور کنند شما شنونده خوبی هستید.
 برای برقراری ارتباط: برای برقراری ارتباط با افراد تکرار حالات صورت و حرکات طرف مقابل هنگام صحبت کردن به آن‌ها احساس راحتی بیشتری می‌دهد. آزمایشی در ۲۰۱۱ میلادی نشان داده این روش یکی از تاکتیک‌های موفق فروش است.
برقراری یا قطع ارتباط: اگر می‌خواهید فردی بداند که شما به حرف‌های او گوش می‌کنید، به سمت او بنشینید به‌طوری که پاها و زانوهایتان به طرف فرد مقابل باشد. اما اگر می‌خواهید توجه او را منحرف کنید هنگام نشستن زاویه‌ای در بدن خود ایجاد کنید. هنگام برخورد میان دو نفر اگر شما کاملا به سمت او نشسته باشید به معنای رویارویی با اوست.
 باکس دایره شکل سمت راست:
انتخاب حالت‌های بدنی نشان‌دهنده قدرت
 در سال ۲۰۱۰ میلادی ایمی کادی، روان‌شناس دانشگاه ‌هاروارد با انتشار یک پژوهش ادعا کرد هنگامی شرکت‌کنندگان در حالی نشستند که پاهایشان روی میز قرار داشت یا در حالت ایستاده به یک میز تکیه داده‌اند، احساس قدرت بیشتری می‌کنند. این دو وضعیت قدرت همچنین سطح هرمون تسلط یا همان توستسترون را می‌افزاید و همزمان هورمون استرس یا کورتیزل را می‌کاهد.
در سال ۲۰۱۴ میلادی جنجال‌های زیادی درباره این تحقیق به وجود آمد. زیرا یک تیم تحقیقاتی دیگر نتوانستند به این نتایج دست یابند. به عبارت دیگر تغییرات سطح هورمون‌ها در پژوهش جدید رصد نشد. علاوه برآن روان‌شناسان درباره شیوه تحلیل اطلاعات از سوی کادی و همکارانش نیز سوالاتی مطرح کردند. بعضی ادعا کردند هرچند روش آماری در زمان انجام تحقیق اول(۲۰۱۰)مرسوم بوده است اما به محققان اجازه داده اطلاعاتی را انتخاب کنند که با فرضیه آن‌ها همخوانی داشته است اما کادی معتقد است در تحقیق دوم(۲۰۱۴) یافته‌های مربوط به احساس قدرت وجود دارد و در آزمایش‌های علمی قدرتمندتر نیز قابل رصد است.
 باکس پایین سمت راست:
 پرندگان و زنبورها 
انسان‌ها تنها موجوداتی نیستند که حرکت‌های اشاره‌ای می‌کنند. گونه‌های دیگر موجودات نیز با استفاده از بدن‌شان اطلاعات را منتقل می‌کنند. در این‌جا به بعضی از این نمونه‌ها اشاره می‌کنیم:
 زنبورها 
زنبوهای عسل با رقص به زنبوهای دیگر گل‌ها مناسب را نشان می‌دهند. زاویه و مدت رقص اطلاعات مربوط به جهت و مسافت تا منبع غذایی را دربر دارد.
 ماهی 
ماهی‌هایی که در صخره‌های مرجانی (coral reef grouper) زندگی می‌کنند به‌طور مرتب بدن‌شان را درخشان می‌کنند تا به این ترتیب شریک‌های شکار آن‌ها یعنی مارماهی و ماهی‌های دیگر تشویق شوند تا در جست‌وجو برای طعمه به آن‌ها کمک کنند. اگر یک طعمه از دست این ماهی‌ها فرار کند،آن‌ها بالانس می‌زنند و سرشان را تکان می‌دهند تا مکان مخفی شدن طعمه را به ماهی شکارچی دیگری نشان دهند. ماهی‌های تروت نیز با اختاپوس‌ها همین رفتار را انجام می‌دهند.
 کلاغ‌ها
 کلاغ‌ها با استفاده از منقار طعمه‌هایی مانند شب‌پره، شاخ و برگ‌ها را به جفت خود می‌دهند. این شبیه حرکت نوزادی است که اشیا را به والدین‌شان نشان می‌دهد یا به آن‌ها اشاره می‌کند. علاقه به اشتراک‌گذاری رابطه را قدرتمندتر می‌کند و احتمالا به جفت‌گیری پرندگان کمک می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: