کد خبر: ۱۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
از معرفی محصولات جدید کیا، ب‌ام‌و و رونمایی سوپراسپرت جدید تویوتا تا دخالت‌های دولت فرانسه در ایجاد بزرگ‌ترین اتحاد صنعت خودروسازی جهان، نگاهی بر خبرهای مهم دو هفته اخیر می‌اندازیم.
نسل جدید پژو 2008 با نسخه الکتریکی از راه رسید
بعد از موفقیت‌های نسل اول، پژو از نسل دوم کراس‌اوور محبوب 2008 پرده برداشت. با نگاهی کلی به طراحی و مشخصات فنی، می‌توان دریافت که این خودرو از همان فرمول همیشگی شرکت فرانسوی بهره می‌برد که چندی قبل در مدل‌های 208 و 508 دیده بودیم. قرار است این خودرو نسخه‌ای تمام الکتریکی داشته باشد که البته در آینده معرفی خواهد شد. افزایش فاصله محوری 2008 به میزان 14 سانتی‌متر، بهره‌مندی از چراغ‌های LED مشهور پژو، افزایش فضای پا (لگ‌روم) برای سرنشینان ردیف عقب، گنجایش 434 لیتری صندوق‌عقب، وجود دو نمایشگر برای راننده و سرنشین جلو و کنترل عملکرد خودرو به‌خصوص سامانه اطلاعات و سرگرمی با کلیدهای پیانویی وسط داشبورد ازجمله ویژگی‌های مهم این کراس‌اوور جذاب به شمار می‌رود.
برای تامین قدرت پژو 2008 دو پیشرانه در دسترس است که اولی 2/1 لیتری پیورتک سه سیلندر با قدرت 100، 130 یا 155 اسب بخار و دیگری 5/1لیتری دیزلی چهار سیلندر BlueHDI نام دارد که در دو تریم 100 یا 130 اسب بخار در دسترس است. نسخه الکتریکی این خودرو اگرچه ظاهر بیرونی و طراحی داخلی مشابهی با نمونه بنزینی خواهد داشت اما مخزن سوخت و محل قرارگیری پیشرانه درون‌سوز به ترتیب با باتری‌ها و پیشرانه الکتریکی جایگزین می‌شود. این نسخه که e-2008 نام دارد، از یک موتور برقی به قدرت 136 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن متر استفاده می‌کند که برای تامین انرژی مورد نیاز خود، به باتری‌های 50 کیلوواتی متصل می‌شود. پژو می‌گوید این باتری‌ها می‌توانند بردی بیش از 300 کیلومتر برای e-2008 فراهم کنند.
اگرچه مدت زمان شارژ باتری به منبع برق ورودی بستگی دارد اما در یک ایستگاه شارژ 100 کیلوواتی و در عرض 30 دقیقه باتری‌ها تا میزان 80 درصد ظرفیت شارژ می‌شوند. هر دو نوع درون‌سوز و الکتریکی پژو 2008 با انواعی از سامانه‌ها و دستیارهای ایمنی عرضه خواهند شد که می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، دستیار خروج از خط و اصلاح حرکت فرمان اشاره کرد. علاوه بر این، دیده‌بانی نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک و روشن شدن خودکار چراغ‌ها از دیگر سامانه‌های این خودرو است. هنوز قیمت پژو 2008 درون‌سوز و الکتریکی مشخص نیست اما می‌توان از اواخر سال 2019 شاهد عرضه این کراس‌اوور محبوب فرانسوی بود.
https://www.motor1.com/news/355459/peugeot-2008-debuts-ev-option/
ب‌ام‌و سری 8 گرن کوپه؛ آوانگارد باواریایی
در شماره قبلی و در همین سری مطالب، به معرفی قوی‌ترین نسخه سری 8 با نام «ام 8» پرداختیم و گفتیم که به‌زودی نسخه چهار در آن معرفی خواهد شد. حالا و بعد از گذشت فقط دو هفته، شرکت آلمانی ب‌ام‌و نسخه گرن کوپه سری 8 را معرفی کرد. این خودرو که از ابتدای ماه جولای روی خط تولید ب‌ام‌و در شهر مونیخ ایالت باواریا رفته است، با دو پیشرانه عرضه خواهد شد. نمونه نخست که با کد 840i شناخته می‌شود، از پیشرانه سه لیتری دوقلو توربو شش سیلندر خطی به قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 498 نیوتن متر بهره خواهد برد که در کنار جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک و انتقال قدرت به دیفرانسیل عقب قادر است در عرض 9/4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. البته این نسخه با سامانه تمام چرخ محرک ب‌ام‌و یعنی xDrive نیز قابل سفارش خواهد بود که شتاب صفر تا 96 آن در مقایسه با نمونه دیفرانسیل عقب حدود 3/0 ثانیه سریع‌تر است.
اگر نیاز به توان بیشتری داشته باشید، ب‌ام‌و نسخه قوی‌تری باعنوان M850i xDrive تدارک دیده که از یک پیشرانه 4/4 لیتری هشت سیلندر خورجینی با قدرت 523 اسب بخار و گشتاور 749 نیوتن متر بهره می‌برد. در هماهنگی با همان جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک و سامانه xDrive این خودرو قادر است شتاب صفر تا 96 را فقط در عرض 7/3 ثانیه طی کند. اگرچه شرکت باواریایی حداکثر سرعت آن را به صورت الکترونیکی تا 210 کیلومتر بر ساعت محدود کرده اما مطمئنا قادر به ثبت سرعت‌های بالاتری نیز است. ب‌ام‌و برای این‌که سری 8 گرن کوپه بتواند پنج سرنشین را در خود جای دهد، فاصله دو محور را به میزان 20 سانتی‌متر افزایش داده. با طراحی جدید باواریایی‌ها، فضای سر (هدروم) جلو و عقب به ترتیب 5/0 و 6/8 سانتی‌متر بیشتر می‌شود تا افراد قدبلند هم در ردیف دوم صندلی به راحتی بنشینند. ب‌ام‌و سری 8 گرن کوپه به‌زودی و در سپتامبر امسال با قیمت پایه 900/84 دلار برای نسخه 840i و در نسخه M850i xDrive با قیمت 900/108 دلار به بازار می‌آید.
https://www.motor1.com/news/355444/2020-bmw-8series-gran-coupe/
شکست مذاکرات فیات کرایسلر با رنو
در هفته‌های گذشته خبری منتشر شد که می‌توانست بزرگ‌ترین اتفاق صنعت خودروسازی در قرن 21 لقب گیرد؛ آغاز مذاکرات برای ایجاد بزرگ‌ترین اتحاد صنعت خودروسازی جهان اگرچه یکی از مهم‌ترین خبرهای ماه گذشته بود اما درنهایت آن‌طور که ایتالیایی‌ها گفتند، با «شرایط سیاسی فرانسه» راه به جایی نبرد. گروه فیات کرایسلر (FCA) که ماه گذشته پیشنهادش را به شرکت رنو ارائه داد، منتظر نتیجه رأی‌گیری سهام‌داران بود اما کمی بعد دولت فرانسه به‌عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار رنو، از هیأت‌مدیره شرکت درخواست کرد تا رأی‌گیری به تعویق بیفتد. همین مسئله فیات کرایسلر را از ادامه مذاکرات منصرف کرد و گفتند که «اکنون شرایط سیاسی فرانسه طوری نیست که چنین ادغامی موفقیت‌آمیز باشد.» به نظر می‌رسد علاوه بر دولت فرانسه، امپراتوری ژاپن نیز با این ادغام مخالف بود؛ چراکه آن‌ها از تضعیف موقعیت نیسان در این اتحاد و درنتیجه کاهش ارزش خودروساز ژاپنی ابراز نگرانی کرده بودند.
https://www.bbc.co.uk/news/business-48537453
بامزه و چابک مثل هوندا E
به‌تازگی تصاویر جدیدی از هوندا E منتشر شده که نشان می‌دهد این خودرو الکتریکی به‌زودی روی خط تولید می‌رود. براساس اعلامیه مطبوعاتی هوندا، این اتومبیل از یک موتور برقی با قدرت 142 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر بهره می‌برد. اگرچه خودروساز ژاپنی اطلاعات بیشتری درمورد عملکرد آن منتشر نکرده اما نشریه اتوکار که تجربه رانندگی با نمونه پروتوتایپ مدل E را داشته، شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت آن را چیزی در حدود هشت ثانیه اعلام کرده است. قدرت مناسب در کنار وزن کم، مرکز ثقل پایین،‌ انتقال قدرت به چرخ‌های عقب و توزیع وزن 50:50 سواری و هندلینگ خوبی برای این خودرو رقم زده است. به‌علاوه اندازه کوچک، طول کوتاه اوورهنگ ورود و خروج، شعاع گردش 3/4متری و سیستم تعلیق مک‌فرسون در هر چهار چرخ، هوندا E را به گزینه‌ای ایده‌آل در هر شرایطی تبدیل می‌کند.
https://www.motor1.com/news/357616/2020-honda-e-power-specs/
ایکسید و سلتوس، دو رهاورد جدید کیا برای بازار
کیا بعد از ماه‌ها انتشار طرح‌های گوناگون بالاخره از شاسی‌بلند کوچک خود با نام «سلتوس» در دهلی هند رونمایی کرد. این خودرو که در سگمنت کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد با دو پیشرانه بنزینی 6/1لیتری توربوشارژ چهار سیلندر به قدرت 175 اسب بخار و دو لیتری تنفس طبیعی به قدرت 147 اسب بخار در دسترس خواهد بود. همچنین سه جعبه‌دنده CVT، شش سرعته اتوماتیک و هفت سرعته دو کلاچه اتوماتیک برای آن ارائه می‌شود که بسته به هر بازار متفاوت است. البته کیا طی دو هفته اخیر محصول دیگری را هم با نام «اکسید» معرفی کرد که در واقع نسخه کراس‌اوور هاچبک معروف «سید» است. این خودرو قرار است با دو پیشرانه یک لیتری سه سیلندر به قدرت 120 اسب بخار و 4/1 لیتری چهار سیلندر به قدرت 140 اسب بخار عرضه گردد. همچنین نسخه‌ای با ‍پسوند GT نیز به بازار خواهد آمد که از ‍‍پیشرانه قوی‌تر 204 اسب بخاری بهره می‌برد. تمامی موتورهای گفته شده می‌توانند با یک جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته اتوماتیک جفت شوند. بهبود کیفیت سواری با نرم‌تر کردن کمک‌فنرهای جلو تا چهار درصد و عقب تا هفت درصد، افزایش ارتفاع از سطح زمین به میزان 42 میلی‌متر و کاهش صدا و لرزش‌های اضافی در مقایسه با سید، از جمله تغییرات مهم این کراس‌اوور به شمار می‌رود. کیا اکسید به‌زودی و در سه‌ماهه سوم سال جاری به بازار عرضه خواهد شد.
https://www.motor1.com/news/355680/2020-kia-seltos-suv-revealed/
https://www.motor1.com/news/356717/2020-kia-xceed-revealed/
تویوتا GR، سوپراسپرتی که از WEC می‌آید
فدراسیون جهانی اتومبیلرانی از مدت‌ها پیش قوانین مربوط به خودروهای شرکت‌کننده در رقابت‌های WEC را معرفی کرد که مطابق آن، از فصل 2020-2021 اتومبیل‌هایی که در سری LMP1 حاضرند باید از روی خودروهای جاده‌ای ساخته شوند. به همین جهت تویوتا در حال برنامه‌ریزی و توسعه کانسپتی با نام «GR سوپراسپرت» برای سال 2020 است. این شرکت ژاپنی که در غیاب بزرگانی چون آئودی و پورشه موفق به پیروزی در مسابقات لمانز شده، حالا قصد دارد مسیر جدیدی را آغاز کند تا علاوه بر افزودن هیجان به رقابت‌های استقامتی WEC، سوپراسپرتی سریع در سبد گسترده محصولات خود داشته باشد. کانسپت جدید تویوتا قرار است از پیشرانه 4/2لیتری و شش سیلندر خورجینی با فناوری دوقلو توربو استفاده کند که به سامانه هایبرید مجهز است. این پیشرانه که به چرخ‌های عقب متصل می‌شود، در کنار سامانه KERS برای بازیابی انرژی در محور جلو،‌ مجموعا قدرتی معادل 986 اسب بخار تولید می‌نماید. البته با توجه به قانون جدید فدراسیون جهانی برای فصل 2020-2021 مسابقات WEC، این میزان از قدرت در نوع مسابقه‌ای آن تا 750 اسب بخار محدود خواهد شد. تست‌های جاده‌ای تویوتا GR سوپر اسپرت از سال آینده آغاز می‌شود و احتمالا قیمت این خودرو بالاتر از یک میلیون دلار خواهد بود.
https://www.motor1.com/news/354861/toyota-gr-super-sport-confirmation/
خشن‌تر از همیشه؛ ب‌ام‌و X6 به‌زودی در خیابان‌ها
سومین نسل از بزرگ‌ترین کراس‌اوور کوپه ب‌ام‌و با قوای محرکه و فناوری‌های بیشتر از راه رسید. این خودرو که بر مبنای پلتفرم جدید خودروساز آلمانی یعنی CLAR (Cluster Architecture) ساخته می‌شود، از پیشرانه‌های جدیدی هم استفاده خواهد کرد. نسخه پایه با نام sDrive40i و xDrive40i از یک پیشرانه سه لیتری شش سیلندر دوقلو توربو به قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 447 نیوتن متر بهره می‌برد. همچنین شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت این دو نسخه به ترتیب 2/5 و 3/5 ثانیه خواهد بود. قوی‌ترین نسخه که با نام M50i شناخته می‌شود از یک پیشرانه 4/4 لیتری هشت سیلندر خورجینی و دوقلو توربو به قدرت 523 اسب بخار و گشتاور 750 نیوتن متر استفاده می‌کند که در هماهنگی با جعبه‌دنده هشت سرعته اتوماتیک قادر است شتاب صفر تا 96 را فقط در 1/4ثانیه طی نماید. سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و پنج میله‌ای در عقب، دستیار هوشمند رانندگی، بهره‌مندی از ورژن هفتم سامانه اطلاعات و سرگرمی iDrive و دو نمایشگر 3/12اینچی ازجمله ویژگی‌های مهم این خودرو به شمار می‌رود. قیمت ب‌ام‌و X6 از 300/64 دلار شروع می‌شود و در نسخه M50i به 650/85 دلار می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: