کد خبر: ۱۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
لباس‌های مخصوص هزمت( Hazmat)
تکه‌های هوشمندانه از یک کیت که انسان را از خطرات نامریی نجات می‌دهد به‌ازای هر اسلحه‌ای که ساخته شده، زرهی برای محافظت در برابر آن نیز ابداع شده است. در برابر شمشیرها زره‌های زنجیره‌ای ابداع شد، در برابر گلوله فیبر کولار(۱) ابداع شد و لباس هزمت (hazmat) نیز برای محافظت از انسان در برابر موادشیمیایی ساخته شد.
نام این لباس درحقیقت «لباس محافظت در برابر موادخطرناک» ( hazardous materials suit ) است. این لباس طوری تولید و ساخته می‌شود که در داخل و خارج میدان، از بدن انسان در مقابل مایعات و گازهای سمی محافظت کند.
هزمت از جنس پلاستیک، پارچه و لاستیک ساخته شده و به یک منبع مستقل اکسیژن وابسته است. این لباس‌ها درحقیقت کارگران را در محیط‌های سمی حفظ می‌کند.
می‌توان از لباس‌های ساده‌تر برای محافت در برابر مایعات خطرناک استفاده کرد اما لباس‌های پیشرفته‌تر را می‌توان به‌طور کامل برای محافظت از موادشیمیایی آلوده و ذرات هوا برد آلوده به کار برد.
 چنین قابلیتی نشان می‌دهد شاغلان در بخش‌های نظامی، پزشکی و صنعتی می‌توانند از لباس هزمت استفاده کنند.
کارگرانی که در بخش دور ریز زباله کار می‌کنند هر روز باید از این لباس استفاده کنند. همچنین کارگران واحدهای برق هسته‌ای نیز باید از این لباس‌ها استفاده کنند تا آلودگی‌های رادیواکتیویته را همراه خود از محل کار خود خارج نکنند.
در این اواخر پرستاران و  درمانگرانی که از بیماران مبتلا به ایبولا در غرب آفریقا مراقبت می‌کنند نیز از لباس‌های هزمت استفاده کرده‌اند تا دربرابر ذرات آلاینده هوا برد از خود دفاع کنند.
این موارد فقط چند نمونه از کاربردهای بی‌شمار لباس‌های هزمت هستند که از پوست، چشمان و دستگاه تنفس انسان دفاع می‌کنند.
 شکل:
 حفاظت در برابر موادآلاینده طبیعی
 لباس هزمت شامل بخش‌های مخصوصی است که از بدن انسان در برابر آلاینده‌های زیستی محافظت می‌کند.
ماسک تنفس
این بخش به‌طور نیمه یا گاهی تمام صورت را می‌پوشاند. این ماسک در برابر قارچ، پنبه نسوز(۲)و آفت‌کش‌ها از انسان محافظت می‌کند.
سرهمی
این بخش از لباس از موادی مانند پی‌وی‌سی تولیدشده که عامل‌های زیستی نمی‌توانند به آن نفوذ کنند.
محافظت از صورت
عینک، ماسک مخصوص و ماسک پزشکی همراه کلاه‌های جراحی را می‌توان برای دورکردن موادآلاینده خطرناک از سر و صورت استفاده کرد.
 پیش‌بند
 این بخش از لباس قسمت اعظم آلایندگی‌های مایع و جامد را جذب می‌کند و می‌توان این مواد را به‌راحتی از پیش‌بند پاک کرد.
دستکش
 دستکش‌هایی از جنس نیتریل یا لاتکس برای کنترل پاتوژن‌ها مناسب هستند و پس از مصرف دور انداخته می‌شوند.
چکمه‌های لاستیکی
 مایعات خطرناک، روغن‌ها، موادشیمیایی و آب‌آلوده نمی‌توانند به این چکمه‌ها نفوذ کنند.
 باکس آبی
اصطلاح لباس هزمت (hazmat suit) طیف وسیعی از لباس‌های محافظتی را دربر می‌گیرد. هر لباسی که قادر به جلوگیری از نقوذ مواد خطرناک به بدن باشد، هزمت نامیده می‌شود اما لباس هزمت یک کارگر که با مایعات ضدعفونی‌کننده کار می‌کند با دانشمندی که با گازهای سمی سروکار دارد، بسیار متفاوت است. بنابراین برای تضمین میزان حفاظت مورد نیاز، هزمت به چهار دسته تقسیم می‌شوند.
 نوع اول که از خارج به‌طور کامل پوشیده هستند و هیچ درزی ندارند. این لباس مجهز به یک دستگاه تنفسی جداگانه است. این لباس‌ها برای کار در اتمسفرهای خطرناک مناسب است.
نوع دوم هزمت یا لباس‌های رسوخ‌ناپذیرند و تجهیزات تنفسی دارند. بنابراین هنگام سرکار و داشتن با گازهای غیرسمی با پوست می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
نوع سوم که این لباس‌ها یا گونه سی هنگام کار با موادسمی طبیعی مناسب‌اند و شامل یک بخش تنفسی. نیز هستند.
درنهایت لباس‌های نوع از سوی کارگرهای کارخانه پوشیده می‌شوند و شامل یک پیش‌بند محافظتی، چکمه، عینک و دستکش‌های بلندند.
نوشته در عکس: لباس هزمت نوع اول که به‌طور کامل بدن فرد را دربر می‌گیرد و مجهز به دستگاه تنفسی جداگانه است.
زیرنویس مترجم:
۱. کولار: نام بازرگانی فیبر مصنوعی بسیار محکم و سبک که در ساختن روپوش ضدگلوله و بدنه قایق و هواپیما کاربرد دارد.
۲. آزبست یا پنبه نسوز یا پنبه کوهی که در علم زمین‌شناسی به کانی نامهربان معروف است. پنبه نسوز در اصل یک کانی سیلیکاتی حاصل از ماگما و درواقع نوعی سنگ آذرین درونی است. به‌طور کلی نام گروهی از ترکیب‌های معدنی منیزیم و سیلیسیم است که بیشتر در طبیعت به صورت الیاف معدنی و سنگ یافت می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: