کد خبر: ۱۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۱۶ تير ۱۳۹۸
معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی رفع چالش برای مسائل راهبردی در حوزه‌های ریزگرد، آب و پسماند را از جمله برنامه‌های این صندوق ذکر کرد و گفت: فناوری فضایی جزو حوزه‌های اولویت دار کشور است و در این راستا صندوق 10 رویداد نوآوری در این حوزه اجرایی خواهد کرد که تاکنون سه مورد آن اجرایی شده است.
 دکتر سیاووش ملکی‌فر در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه فضایی که امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به سابقه تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: این صندوق یک صندوق نهاد عمومی غیر دولتی و هیات امنایی است و رئیس جمهور رئیس آن به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه خدمات این صندوق شامل چهار دسته تسهیلات می‌شود، یادآور شد: نمونه‌سازی، سرمایه در گردش، لیزینگ، تأمین محل استقرار و اعطای ضمانت‌نامه از جمله تسهیلاتی است که از سوی این صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود.

ملکی‌فر با تاکید بر اینکه در رویکرد جدید، این صندوق در برابر اکوسیستم نوآوری کشور منفعل نیست، تاکید کرد: ما در رویکرد جدید تلاش داریم تا نسبت به توسعه فناوری‌های اولویت‌دار اقدام کنیم و برگزاری این گردهمایی نیز یکی از رویکردهای صندوق به شمار می‌رود.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز امیدواری از اینکه تعاملات این چنینی در حوزه‌های نوآوری و فناوری ادامه‌دار باشد، خاطر نشان کرد: اکوسیستم نوآوری یک اکوسیستم پویا است؛ از این رو نیاز به تنوع بخشی به خدمات حمایتی است و بر این اساس بسته‌های حمایتی ما یک بسته منفعل نیست. به گونه‌ای که ما صدور ضمانت‌نامه را از ۶۰ روز به یک هفته کاهش دادیم.

وی کاهش زمان صدور ضمانت‌نامه را به دلیل بازمهندسی صدور ضمانت‌نامه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر آن ما در رویکرد جدید در جهت کاهش تصدی‌گری اقدام کردیم و در این راستا حداکثر برون‌سپاری را در پیش گرفتیم و سعی کردیم تمرکز گرایی را رفع کنیم و از ظرفیت‌های استان‌ها بهره ببریم.

ملکی‌فر با اشاره به افزایش سطح حوزه تسهیلات، گفت: تسهیلات صندوق با نرخ ترجیحی، تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری و تسهیلات بانکی از جمله سطوح حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی به شمار می‌رود و بر این اساس در گذشته شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش‌بنیان برای دریافت حمایت‌ها در یک صف قرار می‌گرفتند و ولی در حال حاضر شرکت‌های کوچک دانش‌بنیان برای دریافت تسهیلات به سمت صندوق‌های پژوهش و فناوری هدایت می‌شوند و شرکت‌های بزرگ به سمت تسهیلات بانکی سوق داده می‌شوند که در آن سرمایه صندوق اهرمی شده است.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص تسهیلات ۲۶۹ میلیارد تومانی به ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری و اختصاص ۹۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری به صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد.

وی با بیان اینکه ما تلاش داریم تا شرکت‌های کوچک‌تر در کنار شرکت‌های بزرگ‌تر مشغول به فعالیت شوند، تاکید کرد: علاوه بر آن تلاش می‌شود تا در زمینه فناوری‌های اولویت‌دار فعالانه‌تر عمل کنیم و برای آن برنامه‌های مشخصی را اجرایی کرده‌ایم.

ملکی‌فر برنامه برای حل چالش‌های راهبردی مانند آب، خشکسالی و پسماند را از دیگر اقدامات این صندوق ذکر کرد و گفت: حوزه فضایی از جمله فناوری‌های اولویت دار کشور است و بر این اساس صندوق شکوفایی ۱۰ رویداد فناوری با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در دست اجرا دارد و گردهمایی امروز سومین رویداد از این دست رویدادهای فناورانه به شمار می‌رود.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزاری نمایشگاهی با حضور بیش از صد شرکت و استارتاپ حوزه فضایی را از جمله برنامه‌های این رویداد ذکر کرد و گفت: در این رویداد هفت رویداد ارائه نیاز فناورانه با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: