کد خبر: ۱۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۵ تير ۱۳۹۸
مقامات لس‌آنجلس پس از بروز زمین لرزه 6.4 ریشتری در جنوب کالیفرنیا اعلام کردند که آستانه هشدار برنامه موبایلی هشدار اولیه زلزله را از سطح 5 ریشتر به 4.5 ریشتر کاهش خواهند داد، این اپ تلفن همراه که «شیک الرت» نامیده می‌شود.
این اپ تلفن همراه که «شیک الرت» نامیده می‌شود اوایل سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد؛ این اپلیکیشن که تنها در دسترس ساکنان لس‌آنجلس قرار دارد، وقوع زمین‌لرزه‌هایی به بزرگی ۵ ریشتر را چند ثانیه قبل از بروز به کاربران این منطقه هشدار می‌دهد. این برنامه بسته به میزان فاصله کاربر از مرکز زمین‌لرزه با ارسال نوتیفیکشن‌هایی، کاربران را از بروز زمین لرزه آگاه می‌سازد. هدف از ابداع این برنامه که برای گوشی‌های اندرویدی و گوشی‌های آیفون تهیه شده، این است که مردم قبل از شروع تکان‌های زلزله خود را به یک محل امن برسانند و در جای مناسبی پناه بگیرند.

اما این سامانه که با بهره‌گیری از صدها حسگر لرزه‌نگاری کار می‌کند، نتوانست آنطور که باید و شاید هشدارهای لازم را در مورد زمین لرزه‌ای که صبح روز پنجشنبه در ۱۲۵ مایلی لس‌آنجلس روی داد، به مردم این شهر اعلام کند.

اصولاً این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که زمین لرزه‌هایی به بزرگی ۵ ریشتر و بالاتر از آن را پیش از وقوع با ارسال پیامک‌هایی به کاربران هشدار می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که لرزه‌های زیر ۴ ریشتر آنقدر بالا تصور نمی‌شوند که بتواند خسارتی ایجاد کند. زمین لرزه‌ها در سطح ۴ ریشتر تنها موجب افتادن اشیاء از قفسه می‌شود اما با این حال این تکان‌ها نیز می‌تواند خطرناک باشند.

اکنون مقامات لس‌آنجلس از اعمال تلاش‌هایی برای کاهش آستانه هشدار این اپلیکیشن خبر می‌دهند به نحوی که سامانه شیک الرت بتواند بروز زمین لرزه‌هایی به بزرگی دست کم ۴.۵ ریشتر را قبل از وقوع به کاربران هشدار دهد.

آن‌ها خاطرنشان کردند که گفت و گوها برای کاهش آستانه هشدار این سامانه را از چند ماه پیش با شبکه هشدار سازمان زمین‌شناسی آمریکا(USGS) آغاز کرده‌اند و از حدود دو هفته گذشته نیز رویه‌هایی را برای اعمال تغییرات در این سامانه ایجاد کرده‌اند. انتظار می‌رود این اپلیکیشن تا پایان ماه میلادی جاری به روز شود.

زلزله ای که نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه مناطق جنوب کالیفرنیا آمریکا را به لرزه در آورد، شدیدترین زمین لرزه‌ای به شمار می‌رود که طی دو دهه گذشته در این مناطق رخ داده است، به نحوی که از لاس وگاس تا لانگ بیچ را به لرزه درآورد. شدت این زلزله ۶.۴ ریشتر بود و ساعت ۱۰ و ۳۳ دقیقه صبح (به وقت محلی) در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر لس آنجلس و در منطقه دور افتاده سیرز رخ داد.

شبکه خبری سی ان ان نیز روز شنبه از وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۱ ریشتر در ایالت کالیفرنیا خبر داد. این زمین لرزه در منطقه "ریجکرست" (Ridgecrest) در جنوب کالیفرنیا رخ داد و تاکنون همراه با پس لرزه‌های متعددی همراه بوده است. از اولین زمین لرزه تاکنون چهار پس لرزه رخ داده که زمین لرزه ۷.۱ ریشتری اخیر ۱۱ برابر زمین لرزه اولیه بوده است. به گفته سی ان ان، این زمین لرزه بزرگترین زمین لرزه در ایالت کالیفرنیا از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون است. مقامات فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس نیز شرایط فرودگاه را در پی این زمین لرزه به دقت زیر نظر دارند، تاکنون گزارشی از میران خسارات و تلفات این زمین لرزه مخابره نشده است.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: