کد خبر: ۱۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
درحالی یکی از مهمترین رویدادهای نفتی سال را پشت سر گذاشتیم که کشورهای اوپک و غیر عضو به توافقی بلند مدت با نام منشور همکاری دست یافتند.
به گزارش قلم، سرانجام پس از تب و تاب فراوان، یکصد و هفتاد و ششمین نشست گروه اوپک به منظور حمایت از قیمت نفت در بازارهای جهانی پایان یافت. در دو روز گذشته تحلیل ها  سخنرانی های متعددی از وزرای انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک منتشر شد که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت نفت داشت تا جایی که صبح روز گذشته و پیش از توافق نهایی برای تمدید کاهش تولید نفت به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز، شاهد جهش قیمت ها تا مرز 2.5 درصد بودیم. اما نهایتا شب گذشته و با اعلام خبر قطعی حصول توافق بر سر تمدید کاهش تولید اعضای اوپک و متحدانش تا 9 ماه دیگر سبب فروکش کردن هیجانات قیمتی طلای سیاه شد. تا آنجاکه در معاملات امروز صبح بازارهای جهانی قیمت ها با عقب نشینی اندکی داشتند.
 
در این بین هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینتر مدییت با افت نسبی 0.12 درصدی به محدوده 59 دلار و 2 سنت بازگشت. البته بیشترین رقم برای امروز 59 دلار و 35 سنت به ثبت رسیده است.
 
شاخص نفت خام برنت نیز با کاهش اندک 0.03 درصدی در محدوده 65 دلار و  4 سنتی در حال معامله است.
 
اما روز گذشته و پیش از آغاز نشست اوپک، قرار بود منشور همکاری میان اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو به امضای همه 24 کشور برسد که در ابتدا ایران با آن مخالفت کرد و چون سازوکار اوپک به نحوی است که هر عضو مستقلا حق وتو دارد این منشور نمی توانست به تصویب برسد.
 
پس از آن بود که اصلاحاتی در این منشور صورت پذیرفت به این نحو که:
 
رئیس و نایب رئیس مرتبط با این منشور همکاری سالانه تغییر می کنند و اینطور نیست که عربستان و یا روسیه بطور دائم رئیس این منشور همکاری باشند.
 
از مهم ترین بندها این منشور الزام آور نبودن احکام آن است، در واقع این منشور یک همکاری داوطلبانه بین اعضاست.
 
همچنین اینکه به کشورها اجازه داده شد در صورت لازم مجوزهای دولت‌ها و مراجع بالاتر را اخذ کنند.  
 
لازم به ذکر است که به صراحت در قطعنامه اوپک آمد که این همکاری در تصمیمات اوپک و مکانیزم‌های عملیاتی آن اثر نخواهد داشت.
 
نکته دیگر اینکه فعلاً محل جلسات نیز در دبیرخانه اوپک خواهد بود و قرار شده است رییس و نایب رییس این نهاد به طور متناوب از میان اعضای اوپک و کشورهای غیر عضو انتخاب شود.
 
در خصوص تامین منابع مالی این منشور همکاری قرار شد برای منابع مالی این همکاری جداگانه تصمیم گیری شود و بین اعضا تقسیم شود. به این ترتیب بار جدیدی بر اوپک تحمیل نمی شود.
 
اما کارشناسان معتقدند بهترین راه به جای منشور همکاری، عضو شدن غیر اوپکی ها در اوپک بود که به این ترتیب، توان این گروه بزرگ نیز تقویت می شد.
 
البته روز گذشته وزیر نفت کشورمان هشدار داد که در صورت ادامه روند یکجانبه گرایی و تک روی برخی اعضای اوپک، احتمالا در آینده شاهد مرگ این گروه تاثیرگذار خواهیم بود.
 
گفتنی است طبق اظهارات وزیر نفت عراق، نشست جلسه بعدی اوپک پلاس در ۵ و ۶  ماه دسامبر در وین برگزار خواهد شد.

منبع: اقتصادانلاین
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: