کد خبر: ۱۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
هشدار برای گروه‌های حساس؛
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ناسالم شدن هوای تهران برای گروه‌های حساس بر اثر آلاینده ازن، طی امروز و فردا (۱۱ و ۱۲ تیرماه) خبر داد.

به گزارش قلم، حسین شهبازی با اشاره به اینکه کیفیت هوای ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۸ صبح امروز با میانگین ۱۰۸ ppm در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است، گفت: امروز (۱۱ تیر) همزمان با افزایش تابش نور خورشید تا نیمه روز و با وجود گازهای آلاینده اولیه، شرایط برای تولید آلاینده ازن به عنوان یک آلاینده ثانویه فراهم خواهد شد و احتمال می‌رود غلظت این آلاینده بین ساعات ۱۳ تا ۱۸ روز جاری به بیشترین مقدار برسد.

او تاکید کرد: با توجه به افزایش موقتی غلظت آلاینده ازن در برخی ساعات امروز انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق شهر تهران در شرایط نامطلوب به‌ویژه برای گروه‌های حساس قرار گیرد. توصیه می‌شود که گروه‌های حساس شامل سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران قبلی-عروقی از تردد غیر ضروری در فضای آزاد خودداری کنند.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اعلام وضعیت جوی کشور گفت: پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوا نشان‌دهنده افزایش تدریجی میزان ناپایداری جوی طی امروز (۱۱ تیر) است که در برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر همراه با وزش باد است و احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق طی برخی ساعات دور از انتظار نیست.

به گفته شهبازی، به‌تدریج امشب از میزان ناپایداری جوی کاسته می‌شود و با تداوم این شرایط تا روز بعد احتمال می‌رود در برخی ساعات صبحگاه فردا (۱۲ تیر) افزایش نسبی در غلظت آلاینده‌ها مشاهده شود. هرچند با تغییر شرایط جوی در طول روز، بر سرعت وزش باد افزوده خواهد شد به گونه‌ای که برای برخی ساعات بعدازظهر وزش باد به بزرگی بالاتر از پنج متر بر ثانیه انتظار می‌رود و احتمال خیزش گرد و خاک و افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طبق نتایج پیش‌بینی کیفیت هوا، با توجه به افزایش نسبی غلظت آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق و آلاینده ازن در برخی ساعات چهارشنبه، انتظار می‌رود وضعیت کیفیت هوای بیشتر مناطق پایتخت طی برخی ساعات دوازدهمین روز از تیر ماه ۹۸ در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گیرد.

او در پایان گفت: دمای تهران تا روز آینده روند افزایشی خواهد داشت.

ازن آلاینده‌ای ثانویه است که از طریق واکنش شیمیایی بر اثر تابش آفتاب و برخورد با عناصری مانند ترکیبات آلی فرّار (VOC) تولید می‌شود. خودروها به‌طور مستقیم آلاینده ازن تولید نمی‌کنند اما آلاینده «ناکس» که از طریق احتراق خودروهای دیزل و موتورسیکلت‌ها متصاعد می‌شود، در مجاورت نور شدید خورشید افزایش غلظت ازن در هوا را در پی دارد.

گفتنی است هفته پیش عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - در جشنواره آب که در وزارت نیرو برگزار شد، با انتقاد از تاثیر شرکت‌های تجاری و صنعتی بر سیاستگذاری‌های کشور گفت: در ۱۵ روز گذشته ۸ روز هوای ناسالم به دلیل ازُن داشتیم که علت اصلی آن مشکل در عملکرد موتورسیکلت‌ها و خودروهای پرمصرف داخلی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: