کد خبر: ۱۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید کامپاندهای هوشمند و وظیفه‌دار، توانست گامی در تولید بسته‌بندی‌های هوشمند بردارد.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولی که به بازار عرضه می‌شود، به ویژه اگر ماندگاری با مدت معینی داشته باشد نیازمند بسته‌بندی خاصی است که بتواند ضمن آسیب نرساندن به ماده اصلی، به ماندگاری بیش‌تر آن کمک کند.

اکنون یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، با گروهی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف پاکت‌های بسته‌بندی پیشرفته فعال و هوشمند و همچنین گرانول‌های مستربچ برای ساخت ظروف بسته‌بندی صنایع مختلف جهت کنترل اتمسفر داخلی ظروف را تولید و به بازار روانه کرده است.

رسول لسان خوش مدیرعامل "بسپار پیشرفته شریف" با بیان این‌که هدف از تولید این محصول دانش‌بنیان کمک به صنایع غذایی و صنعتی کشور است، اظهارکرد: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تولیدی برای مصرف داخلی و صادراتی، افزایش تازگی و زمان ماندگاری، از این نوع بسته‌بندی‌ها استفاده می‌کنند.

این فعال فناور با اشاره به ارائه مستربچ‌ها و کامپاندهای وظیفه‌دار به صنایع پلیمری گفت: این مستربچ‌ها قرار است یک یا چند کارایی ویژه در محصول نهایی پلیمری را ایفا کنند، این را هم باید مد نظر قرار داد که کنترل مقدار گازهای موجود در بسته‌بندی شامل اکسیژن، دی‌اکسیدکربن، رطوبت و اتیلن برای ماندگاری ماده مهم است و وجود مواد جذب کننده گاز، کیفیت و زمان ماندگاری را بهبود می‌بخشد.

لسان خوش ادامه داد: از ترکیبات پلیمری حاوی افزودنی‌های نانومتری برای ایجاد ویژگی مقاومت در برابر عبوردهی گازهای گوناگون و همچنین جاذب استفاده می‌شود.

وی با اشاره به افزودن دو نوع افزودنی نانومتری به پلیمرها برای ایجاد خاصیت افزایش ماندگاری گفت: استفاده همزمان از این دو نوع افزودنی باعث ایجاد هم‌افزایی خواهد شد، نوع اول مواد عملکرد فعال (active) دارد. این ترکیبات به دو شکل می‌تواند به یک پلیمر افزوده شود. نوع دوم افزودنی غیرفعال یا passive است. این نوع افزودنی شامل ذرات معدنی می‌شود و به دلیل ممانعت فیزیکی مانند یک سپر محافظ عمل می‌کند و از رسیدن گازهای بیرونی به مواد غذایی از طریق دیوارهای پلیمری بسته‌بندی جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل بسپار پیشرفته شریف، افزایش کیفیت و ماندگاری محصولات و صرفه اقتصادی بالا برای صنایع مواد غذایی را از ویژگی این پلیمرها عنوان کرد و گفت: استفاده از این محصول در صنایع بسته‌بندی برای تولیدکنندگان مواد غذایی، شیمیایی و همچنین برای مصرف‌کنندگان نهایی، مزایایی را به دنبال خواهد داشت وماندگاری مواد غذایی در فروشگاه‌ها و یخچال‌های خانگی را افزایش می‌دهد.

این فعال فناور ادامه داد: عرضه محصول با ماندگاری بیش‌تر، زمینه‌ساز رونق کیفیت تولید و افزایش صرفه اقتصادی خواهد بود. به این ترتیب میزان محصولات مرجوعی کاهش و رضایت مصرف کننده نهایی افزایش خواهد یافت. مصرف کنندگان نهایی و فروشندگان راضی هستند زیرا میزان اجناس بازگشتی به تولید کننده اصلی به دلیل فاسد شدن کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده توسط جمعی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است ضمن ایجاد اشتغال و کمک به صنعت بسته‌بندی مواد، بخشی از نیاز وارداتی کشور به این محصولات پیشرفته را تأمین کند و به این واسطه، جلوی خروج ارز را بگیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: