کد خبر: ۱۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
این روزها برخی از مالکان منازل مسکونی با اقدام به راه اندازی سفره خانه در دل محلات می‌کنند که با گلایه های شهروندان مواجه شده است.
به گزارش قلم، امروزه برخی از مالکان ساختمان‌های مسکونی با اخذ مجوز‌هایی اقدام به راه اندازی سفره‌خانه و قهوه خانه در محوطه زیرین منازل در سطح شهر تهران بزرگ می‌کنند. این در حالی است که ساکنان مجاور  این مراکز نسبت به راه اندازی آنها و تردد افراد مختلف در محل سکونتشان گلایه دارند.

در گذشته در هر محله از تهران یک قهوه خانه وجود داشت و صرفا افراد مسن و ریش سفید‌های محله برای دورهمی و نوشیدن چای کنار هم جمع و به گفتگو با یکدیگر می‌پرداختند، اما اکنون در هر محله ۳ الی ۴ قهوه خانه و سفره خانه وجود دارد که تا پاسی از شب اقدام به جذب مشتری و سرویس دهی می‌کنند.

بازار داغ سفره‌خانه‌ها در کوچه پس کوچه‌های پایتخت/ آیا مجوز فعالیت این اماکن قانونی است؟

اما این بحث، موضوع اصلی ماجرا نیست چرا که افرادی که در محلات در تردد هستند و به قهوه خانه‌ها مراجعه می‌کنند در اغلب موارد از اراذل و اوباش و... هستند، لذا با توجه به اینکه خانواده‌های زیادی در این محله‌ها سکونت دارند و در منازل نیز دختران جوان و ... زندگی می‌کنند و دائم در حال تردد از منازل خود به دانشگاه و یا محل کار خود هستند؛ از این رو کار برای عبور و مرور اهالی به خصوص خانم‌ها سخت شده است و از طرفی هم مشتریان این مراکز تا ساعات بامداد در حال رفت و آمد در محلات هستند.

در ادامه به سراغ قهوه‌خانه و سفره خانه دارانی که در محلات مسکونی در حال فعالیت بودند رفتیم و در خصوص فعالیتشان و اینکه چگونه مجوز فعالیت و کسب را دریافت کردند؛ پرس و جو کردیم که این افراد اظهار داشتند: تمام مراحل افتتاح سفره خانه را از طریق اماکن و اتحادیه خود سپری کردیم و فعالیت ما قانونی است.

یکی از مالکان قهوه‌خانه‌های مورد نظر ما در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه چرا به افرادی که ظاهر نامناسب و به اصطلاح اراذل و واباش گونه دارند، اجازه ورود و به دنبال آن سرویس دهی، می‌دهید؟ گفت: برای ما تفاوتی ندارد که مشتریان ما از چه تیپ و وضیت ظاهری برخوردار است؛ چرا که به دنبال کسب درآمد هستیم و در این بین هم اگر فردی اقدام به برهم زدن نظم عمومی قهوه خانه کند با وی برخورد خواهیم کرد و عذر حضور این فرد را در این محل خواهیم خواست.

با توجه به صحبت‌های اهالی محله‌های پایتخت و مشکلات به وجود آمده‌ای که در پی فعالیت سفره‌خانه‌هایی که در دل محلات در حال کار هستند عنوان شد؛ اینگونه برداشت می‌شود که اهالی بیشتر محلات پایتخت از فعالیت تعداد بالای سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در داخل کوچه پس کوچه‌های شهر ناراضی هستند و آن را عاملی مبنی بر در معذوریت قرار گرفتن اعضای خانواده‌هایشان در خصوص عبور و مرور و همچنین ایجاد ناهنجاری‌ها در اوقات بامدادی قلمداد کردند.

بازار داغ سفره‌خانه‌ها در کوچه پس کوچه‌های پایتخت/ آیا مجوز فعالیت این اماکن قانونی است؟

در همین رابطه سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، در واکنش به این موضوع که اهالی محلات پایتخت نسبت به فعالیت برخی سفره‌خانه‌ها در دل کوچه و پس کوچه‌های شهر ناراضی هستند، اظهار کرد: تمام کسانی که قصد تاسیس هرگونه مراکز صنفی را داشته باشند، قبل از انجام این اقدام و مراجعه به اتحادیه‌های مربوط به خود؛ باید به پلیس اماکن مراجعه کنند و مجوز‌های لازم برای آغاز فعالیت خود را اخذ کنند.

سردار رحیمی تصریح کرد: ماموران اماکن ما موظف هستند تا صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی پرونده را بررسی کنند، لذا در این رابطه که از سوی مالکان واحد‌های صنفی گفته می‌شود که مجوز‌ها از پلیس اماکن اخذ شده است صحت ندارد و در صورت وقوع هر گونه مورد اخلاقی و امنیتی در این محل‌ها، شهروندان مراتب را به پلیس گزارش دهند تا در سریع‌ترین زمان با متخلفان برخورد‌های لازم صورت بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: