کد خبر: ۱۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
زمانی که از کودکی صحبت می شود که در نخستین سال های زندگی هر ۲ پای خود را از دست داده بود ولی در نهایت توانست به سکوی معتبرترین تورنمنت آسیایی برسد نام «راضیه شیر محمدی» در ذهن ها متصور می شود.
دختر بچه جوان مشهدی که در هجده ماهگی که به خاطر شیطنت های کودکانه هر ۲ پای خود را از دست داد، داستان زندگیش را تلخ و شیرین توصیف می کند تلخی که معلولیت ناخواسته او را در همان نخستین سال های زندگی زمین گیر می کند اما اراده اش هیچگاه تسلیم این حادثه نمی شود بلکه از دل مشکلات تصادفی زندگی به دنبال راهی برای بازگشت به زندگی اجتماعی است. استعداد و هوش بالای شیرمحمدی بر معلولیت غلبه می کند و او در کنار دیگر افراد سالم دوران تحصیل را خواهد گذراند.

هر چند که شیرمحمدی پیش از بازی های پاراآسیایی ۲۰۱۴ ینچئون کره جنوبی از آن دوران به سختی یاد می کند اما می گوید مشکلات مسیر مدرسه تا خانه در سرمای سخت شهر مشهد و زمین خوردن هایم در میان برف ها موجب شد تا یاد بگیرم هر افتادنی به معنای پایان نیست بلکه سرآغازی برای ایستادن است.

بنا به گفته خود و اطرافیانش فعال بود و ورزش یکی از تفریحاتش به شمار می رفت تا جایی که در مدرسه به عضویت تیم ورزشی والیبال درآمد و در نهایت با آموختن اصول اولیه این ورزش به والیبال نشسته رفت؛ رشته ای که در ایران یکی از پرافتخارترین رشته های ورزشی به شمار می رود و معلولان زیادی را از کُنج خانه ها به میدان های بزرگ ورزشی معرفی کرده است. شیرمحمدی نیز از این دسته معلولان است که با وجود سختی های زندگی به والیبال نشسته روی آورد.

ستاره بخت دارنده مدال نقره بازی های آسیایی زمانی در رشته والیبال نشسته افول کرد که او پس از هفت سال حضور در این رشته سرانجام به دلیل ساییدگی کمر مجبور به رها کردن والیبال نشسته شد. دوران پس از کناره گیریش از والیبال سخت به نظر می رسید و خانه نشین شد اما اراده این معلول بر بسیاری از سختی ها غلبه خواهد کرد.

شیرمحمدی با ورزش وداع نکرد بلکه روی به رشته جدیدی آورد روی آوردن او به رشته تیر وکمان معلولان در نهایت این معلول مشهدی را به یکی از شناخته شده ترین ورزشکاران پارالمپیکی تبدیل کرد. ورزشکاری که مدال برنز پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ و مدال نقره ۲۰۱۸ جاکارتا را از آن خود کرد. شیرمحمدی در چشم انداز خود بازی های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو را هدف قرار داد و توانست در رقابت های جهانی هلند جواز حضور در توکیو را کسب کند.

البته رسیدن به افتخارات جهانی و المپیک برای شیرمحمدی آسان نبود بلکه مشکلات اقتصادی پیش روی این ورزشکار موجب شده بود تا او همواره از میزان کمک مسوولان در زمینه های اقتصادی گلایه هایی داشته باشد.

شیرمحمدی که در کنار ورزش قهرمانی از وظایف مادری چشم پوشی نکرد و در تربیت دخترانش نهایت تلاش را به خرج داد سرانجام در شامگاه روز چهارم خرداد ماه بر اثر سکته قلبی درگذشت.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: