کد خبر: ۱۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
یک شرکت دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری استان سمنان و وابسته به مرکز رشد واحدهای فناور دکتر حسابی دانشگاه آزاد سمنان برای نخستین بار در کشور ظروف نوآورانه استیل برای هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره تولید کرده که ویژگی خاص آن‌ها علاوه بر نوآوری در روش ساخت، مزین بودن به طرح‌های ایرانی است.
امیر علینقی‌زاده، طراح و سازنده این ظروف با بیان اینکه تقسیم‌بندی کیفیت هتل‌ها در تمام دنیا بر اساس تعداد ستاره‌های آن‌ها از ۱ ستاره تا ۵ ستاره را شامل می‌شود، توضیح داد: از این لحاظ هر چه تعداد ستاره هتل‌ها بالاتر باشد، علاوه بر آن که نیاز به غذای کیفیت عالی دارند، نیازمند رعایت ملزومات دیگری مبنی بر نوع پذیرایی نیز هستند.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که یک هتل ۵ ستاره می‌گیرد، فقط به کیفیت غذای آن نگاه نشده، بلکه نحوه سرو کردن غذا، نوآوری در ظروف و جذابیت‌هایی که این ظروف برای مشتری ایجاد می‌کنند هم دقت می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی سمنان افزود: با توجه به اینکه سرو کردن غذا در ظروف به صنایع غذایی مربوط است، محدودیت‌هایی برای جنس ظروف مورد استفاده وجود دارد. متخصصان صنایع غذایی بر این باور هستند که برای سرو غذا قطعاً باید از ظروف استیل استفاده شود، چرا که ظروف ساخته شده از سایر مواد ممکن است با غذا واکنش شیمیایی نشان دهند یا دچار اکسیداسیون و زنگ‌زدگی شوند.

علینقی‌زاده با بیان اینکه در طرح ظروف نوآورانه استیل برای هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره بر روی استیل ۳۰۴ و ۳۱۲ کار کردیم و ظروف ساخته شده به میزهای اُردور (میزهایی که انواع غذا، سالاد و چاشنی‌های مختلف بر روی آن‌ها سرو می‌شود) مربوط هستند، گفت: با توجه به اینکه بیشتر هتل‌ها به سمت سلف سرویس رفته‌اند، این ظروف به گونه‌ای هستند که بسیاری از قطعات غذا را در کنار هم نگه می‌دارند.
وی درباره ظروف فوق و وجه نوآورانه آن‌ها تشریح کرد: در این ظروف طرح‌های نوآورانه ایرانی با ورق‌های استیل ایجاد شده و طرح‌های ایرانی که در تمام دنیا به ایرانی بودن معروف است (طرح بته جقه، گل ترنج، طرح‌های اسلیمی) را با طرح‌های گرافیکی ادغام کرده‌ایم. سپس ورق‌های استیل را بعد از طریق دستگاه لیزر CNCبرش داده و در آن‌ها تغییراتی ایجاد کردیم که در نهایت به پیدایش ظروفی منجر شده که در هیچ جای دیگر دیده نشده است.
طراح و سازنده این ظروف تأکید کرد: در ساخت ظروف از ادغام طرح‌های کلاسیک، فانتزی، ایرانی و حتی خطاطی استفاده کردیم تا منحصر به فرد بودن کارها حفظ شود.

علینقی‌زاده با اشاره به اینکه تمام هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره ایران در حال حاضر این ظروف را با قیمت‌های بسیار بالا از ایتالیا وارد می‌کنند، اظهار کرد: دو برند ایتالیایی قبلاً چنین ظروفی با طرح‌های فانتزی تولید کرده بودند. در عین حال ما از طرح‌های آن‌ها استفاده نکردیم تا جنبه ایرانی بودن ظروف حفظ شود.
وی در پایان افزود: به عنوان تنها تولیدکننده ظروف نوآورانه استیل در داخل کشور، در حال رایزنی با هتل‌ها هستیم تا ظرف‌های ما را خریداری کنند چرا که در غیر این صورت باید این ظروف را با صرف هزینه هنگفت از کشور ایتالیا وارد کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: