کد خبر: ۱۴۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند وضعیت پژوهش در این رشته را مطلوب دانست و نسبت به دیگر رشته‌های هم تراز کاربردی خواند و گفت: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه استادان جغرافیا عدم استفاده در قسمت‌های مورد نیاز از افرادی که در این حوزه شایستگی دارند، است.
مفید شاطری در مورد علم جغرافیا، کاربردهای این رشته و توانمندی‌های دانش آموختگان این رشته، اظهار کرد: جغرافیا دانش نیست؛ بلکه یک علم است چراکه سابقه تاریخی و هم سابقه روش شناسی دارد.

وی با بیان اینکه جغرافیا علم روابط متقابل بین انسان و طبیعت است، افزود: برخی از جغرافی‌دانان عناصر فرهنگ، تکنولوژی و مدیریت را نیز در تعریف این علم اضافه کرده‌اند.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در ارتباط با تناسب دروس دانشگاهی جغرافیا و کاربرد آن گفت: تغییراتی در سال‌های اخیر در این دروس ایجاد شده است.

شاطری بیان کرد: جغرافیا به عنوان یک رشته برنامه‌ریزی و مدیریت در محیط بیشتر مطرح است، بنابراین سرفصل‌هایی که در رشته جغرافیا وجود دارد، سرفصل‌هایی تخصصی است.

وی افزود: شاخه‌های جغرافیا نیز گسترده شده، به گونه‌ای که در گذشته شاخه جغرافیای طبیعی و انسانی وجود داشت، اما اکنون هرکدام به چندین گرایش تبدیل شده است.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در مورد بودجه مراکز دانشگاهی، اظهار کرد: این رشته در شرایط مطلوب رشته‌ای پرهزینه نسبت به رشته‌های دیگر در حوزه علوم انسانی بوده و نیازمند آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های متنوع متناسب با سرفصل های درسی است.

شاطری بیان کرد: انتظار می‌رود در دانشگاه بیرجند بیشتر به این رشته توجه شود، چراکه قسمت مهم این رشته بازدیدهای میدانی است که بسترهای آن باید برای دانشجویان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه جغرافیا نوعی مشاهده است و باید دانشجویان بازدیدهای مختلفی داشته باشند، افزود: اگر دانشجویان در کنار آموزش‌های نظری تکنیک‌های مربوط به این رشته را یاد بگیرند، خواهند توانست در صورت عدم اشتغال به عنوان یک کارآفرین عمل کنند.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند، افزود: هر علم سودی برای جامعه دارد، به خصوص علمی که حدود دو هزار سال پیشینه بشری با زندگی و محیط انسان سروکار دارد، حتماً برای بشر سودمند است.

شاطری ادامه داد: اگر دانشجویان ماهیت این علم را به خوبی درک کنند، قطعاً می‌توانند در جامعه خود مفید باشند.

وی در مورد بی توجهی به رشته‌های علوم انسانی، گفت: جامعه‌ای به رشد می‌رسد که به یک اندازه به تمامی رشته‌ها رسیدگی و توجه داشته باشد.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند ادامه داد: کشوری به توسعه دست می‌یابد که به بخش علوم طبیعی و انسانی توجه داشته باشد.

شاطری وضعیت پروهش در این رشته را مطلوب دانست و نسبت به دیگر رشته‌های هم تراز کاربردی خواند و بیان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه استادان جغرافیا، عدم استفاده در قسمت‌های مورد نیاز از افرادی که در این حوزه شایستگی دارند، است.

وی با بیان اینکه باید نگاه تخصصی و ویژه‌ای به مناطق روستایی داشت، افزود: باید از علم افرادی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، در بخش‌های مختلف تصمیم گیری کشور بهره برد.

عضو هیات علمی گروه جغرافیا در دانشگاه بیرجند در مورد میزان بهره‌گیری از جغرافی‌دانان درتصمیم‌گیری‌های کشوری، یادآور شد: جغرافیا علم مدیریت و برنامه‌ریزی است، بنابراین لازم است از تخصص و دانش فارغ‌التحصیلان این رشته در مشاغل مرتبط با این رشته استفاده مطلوب انجام شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: