کد خبر: ۱۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۰۶ تير ۱۳۹۸
محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری یزد به فرمولاسیون تولید هیدروکسی آپاتیت کربناته دست یافتند و شرکت‌های فناور نیز با کاربرد آن در پانسمان‌های بند ‌آورنده خون، موفق به صادرات آن شدند.
 نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته، نانو ساختاری است که توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری یزد تولید می‌شود. این ماده نانو ساختار به صورت گسترده به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای برخی اجزای بدن مثل دندان و استخوان قابل استفاده است.

این محصول در یازدهمین جشنواره فناوری نانو معرفی شد که با استقبال قابل توجهی در بازار روبه‌رو شده و چندین شرکت در حوزه بهداشتی و غذایی خریدار این نانو ماده برای تولید آزمایشی محصولات خود بودند. نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته خریداری شده برای تولید دهان‌شوی، خمیردندان، کرم، وارنیش دندان و ماسک صورت مورد استفاده قرار گرفت و پس از موفقیت در آزمون‌های اولیه، این شرکت‌ها برای اخذ تاییدیه سازمان غذا و دارو اقدام کردند. با دریافت این تاییدیه، تولید انبوه محصولات حاوی نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار در دستور کار قرار گرفت.

علاوه بر آن پانسمان‌های بند آورنده خون حاوی نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته، به دلیل عملکرد قابل توجه، در حال صادرات است.

مزیت نانو هیدروکسی آپاتیت کربناته، در "کربناته بودن" آن است؛ چرا که شباهت زیادی به ساختارهای استخوانی و دندانی بدن دارد و از این رو بسیار زیست‌سازگار است. همچنین نانو حفره‌های موجود در این محصول موجب افزایش سطح ویژه آن شده که این ویژگی دامنه کاربرد این ماده را افزایش می‌دهد.

زیست‌سازگاری و زیست فعالی و توانایی هدایت استخوانی نانو هیدروکسی آپاتیت موجب شده تا در حوزه پزشکی کاربرد زیادی داشته باشد. این ماده نه تنها قسمت عمده‌ای از بافت‌های سخت مانند استخوان و دندان را تشکیل می‌دهد (تقریباً ۹۰ درصد دندان)، بلکه به عنوان یک بیو سرامیک و ماده جاذب نیز کاربرد دارد؛ زیرا تمایل بالایی برای جذب بیومولکول‌هایی مانند پروتئین‌ها دارد. بنابراین این ماده می‌تواند با پوست، مو، ناخن و غیره پیوند برقرار کند و سبب بهبود خواص عملکردی محصولات آرایشی و بهداشتی شود. هیدروکسی آپاتیت موجود در استخوان و دندان، استوکیومتری نیست و یون‌های مختلفی در ساختار آن می‌تواند جایگزین شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: