کد خبر: ۱۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
یک کارشناس خودرو:
یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به عدم تناسب قیمت‌های خودرو با جیب مردم، تقاضا در این بازار نسبت به ماه‌های گذشته به شدت کاهش یافته است.
به گزارش قلم، فربد زاوه با بیان اینکه موج هیجانی بازار خودرو در مقایسه با یک ماه گذشته، فروکش کرده اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل این وضعیت سکون بازار به دلیل خبرهای سیاسی است، البته از طرفی قیمت‌های فعلی نیز تناسبی با قدرت خرید مشتری ندارد و وقتی ارزش سفته بازی از بین برود حجم معاملات نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به تعهدات معوق خودروسازان بیان کرد: روند تحویل خودروها همچنان مانند گذشته با مشکلاتی روبه رو است که اگر به این شکل ادامه یابد عرضه دچار اختلال بیشتری خواهد شد.
 
این کارشناس خودرو درباره مسائل مطرح شده مبنی بر خارج نکرن قطعات از گمرک به قصد افزایش قیمت، خاطرنشان کرد: بعید به نظر می‌رسد که خودروساز یا قطعه‌سازی به عمد دنبال قطعات خود در گمرک نرود و بدون شک قطعه‌ای که در گمرک مانده یا مشکل نقدینگی دارد و یا یکسری آیین‌نامه‌ها مانع از خروج آن‌ها می‌شود.
 
زاوه اضافه کرد: از طرفی خرید‌ها همه به صورت نقدی انجام شده و هیچ خودروساز یا قطعه سازی قصد گروکشی ندارد و از مهم‌تر با توجه به امنیتی شدن فضای خودرو و ورود همه دستگاه‌ها و نهاد‌های نظارتی، عاقلانه نیست که کسی برای افزایش قیمت در مقابل این نهادها قرار بگیرد.
 
زاوه درباره آینده قیمت خودرو تصریح کرد: تعداد عرضه نسبت به سال گذشته در سطح پایین‌تری قرار دارد و همچنین بهای تمام شده این خودروها روزانه از قیمت های فعلی بیشتر شده، از این رو انتظار کاهش قیمت بیهوده است.
 
او ادامه داد: به نظر می‌رسد حجم تقاضای بازار خودروی ایران از حدود یک میلیون و 600هزار دستگاه به 700هزار دستگاه سقوط کرده و تولید و تقاضا به تعادل رسیده، همچنین قیمت‌های فعلی با حجم تقاضا هماهنگی دارد و اگر مسائلی مانند تغییر روند عرضه و نوسان نرخ ارز اتفاق نیفتد بازار در همین شکل تعادلی باقی خواهد ماند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: