کد خبر: ۱۴۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۸
طرح "لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور" با همکاری شبکه فن‌بازار ملی ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی اجرا می‌شود و در این طرح شرکت‌های فناور مورد تأیید شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند از خدمات لیزینگ صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنند.
شبکه فن بازار ملی ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف کمک به توسعه بازار محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، طرح «لیزینگ محصولات دانش‌بنیان و فناور» را اجرایی می‌کنند. این طرح به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کمک می‌کند تا محصولات خود را با شرایط ویژه‌ای به شرکت‌های خریدار ارائه کنند.

در این طرح تسهیلات قابل توجهی به شرکت‌های خریدار محصولات دانش‌بنیان و فناور اعطا می‌شود، ضمن آنکه صندوق نوآوری و شکوفایی خط اعتباری لازم، مسئولیت ارزیابی و اعطای تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال را به صندوق‌های پژوهش و فناوری واگذار کرده است. در قالب این طرح، شرکت‌های فناور و دانش بنیانِ مورد تأیید شبکه فن‌بازار ملی ایران می‌توانند از خدمات لیزینگ صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده کنند.

فناور بودن تمام محصولات کالاها شامل سرمایه‌ای، سفارشی، واسطه‌ای و مصرفی مشمول این طرح می‌شوند، همچنین نرم‌افزارهای تخصصی نیز مورد حمایت تسهیلات لیزینگ قرار می‌گیرند؛ ولی نرم‌افزارهای عمومی شامل این تسهیلات نمی‌شوند.

علاوه بر این، شرکت‌های فروشنده نیز برای استفاده از این طرح باید دارای مجوز فناور از شبکه ملی فن بازار ایران یا عضو پارک فناوری پردیس باشند، ظرفیت تولید را داشته باشند و از انجام دادن به موقع و مناسب تعهدات در قراردادهای فروش، اطمینان داشته باشند (گارانتی محصول). همچنین لازم است شرکت‌های فروشنده، در صورت نیاز، امکان ارائه تضمین بابت حسن انجام تعهدات را نیز داشته باشند. در نهایت، استعلام از ورشکسته نبودن شرکت لازم است صورت گیرد که این استعلام صرفاً از سامانه استعلام‌سنجیِ بانک مرکزی انجام می‌شود.

شرکت‌های خریدار نیز برای بهره‌مندی از این تسهیلات باید دارای شرایطی باشند. از جمله شرایط این است که دارای شخصیت حقوقی خصوصی یا تعاونی (شرکت یا مؤسسه غیر دولتی و غیر عمومی) یا دارای شخصیت حقیقی با صلاحیت تائید شده در یکی از نظام‌های قانون (پزشکی، مهندسی، صنفی) و یا مراجع رسمی کشور (جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی) باشند. همچنین امکان ارائه تضمین‌ها و چک بازپرداخت اقساط را با توجه به ارزیابی توانمندی مالی و اعتباری داشته باشند. خریدار لازم است حداقل در شمول یکی از اشخاص نصب کننده، اجرا کننده، پیمانکار (مطابق قراردادی مشخص با کارفرما در موضوع محصول دانش‌بنیان و فناور)، بهره‌بردار، مصرف کننده نهایی و صادر کننده قرار گیرد. در نهایت، خریدار به هیچ عنوان نمی‌تواند دولتی یا از نهادهای عمومی باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: