کد خبر: ۱۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
بیش از ۳۰ سال پیش یک پیشرفت بی‌سابقه در تولید یک مولکول ضدسرطاني کشف شده است، در نهایت به محققان اجازه داد آن را در آزمایشات بالینی روی انسان آزمایش کنند.
، یک مولکول با خواص باور نکردنی ضد سرطان در اسفنج دریایی کشف شد اما این مولکول به لحاظ ساختاری آن قدر پیچیده بود که دانشمندان قادر به تولید آن در مقادیر کافی نبودند تا بتوانند آن را بر روی انسان آزمایش کنند.

اکنون یک گروه از دانشمندان بالاخره با دستیابی به یک دستاورد باورنکردنی موفق شده‌اند که این مولکول را در حجم کافی برای انجام آزمایشات بالینی تولید کنند.

گروهی از محققان ژاپنی در سال ۱۹۸۶ یک ترکیب ارگانیک به نام «پلی اتر ماکرولید » را از یک نوع اسفنج دریایی به نام «هالیکوندریا اوکادای» گرفتند. این مولکول به عنوان «هالیکوندرین بی» (Halichondrin B) نام‌گذاری شد و آزمایش‌های اولیه بر روی حیوانات نشان داد که این مولکول فعالیت ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.

با توجه به ساختار بسیار منحصر به فرد این محصول طبیعی، بسیاری از مردم به آن علاقه‌مند شدند و محققان می‌خواستند یک مطالعه بالینی را با آن انجام دهند، اما عدم توانایی تولید مقدار کافی از آن مانع انجام این کار می‌شد.

دانشمندان در سال ۱۹۹۲ در نهایت چگونگی ترکیب مولکول هالیکوندرین را دریافتند. اما متأسفانه این فرآیند هنوز فوق‌العاده پیچیده بود و تنها مقدار بسیار کمی از آن تولید می‌شد. در نهایت یک ترکیب ساده به نام «اریبولین» (Eribulin) از آن گرفته شد و برای درمان سرطان پستان تأیید شد.

به تازگی این محققان در مقاله جدیدی از دستاورد جدید باورنکردنی سنتز ۱۱.۵ گرم هالیکوندرین به نام «E7130» خبر دادند.

محققان این دستاورد را بی‌سابقه عنوان کردند و گفتند: تا کنون هیچ‌کس قادر به تولید هالیکوندرین‌ها در مقیاس ۱۰ گرم نبوده است و تا کنون تنها به یک میلی‌گرم از آن دست یافته بودند اما اکنون به یک سنتز کامل و قابل توجه دست یافته‌ایم که ما را قادر می‌سازد آزمایش بالینی E7130 را آغاز کنیم.

در حال حاضر آزمایش بالینی این مولکول در فاز ۱ در ژاپن در حال انجام است که ایمنی و کارایی E7130 را در انسان بررسی می‌کند.

این مطالعه جدید در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: