کد خبر: ۱۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۵
بسیاری از اهالی بغداد نوروز و بهار طبیعت را طی روزهای گذشته با حضور در گردشگاه ها و بوستان های این شهر جشن گرفتند و بوستان الزوراء پایتخت عراق، روزهای داغی را با جشن های نوروزی تجربه کرد و هزاران نفر به نیت زیارت، راهی نجف و همچنین کربلا و کاظمین شدند.
مراقد حضرت علی، اباعبدالله الحسین، ابوالفضل العباس و امامین کاظمین (ع) در شهرهای نجف ، کربلا و بغداد ، این روزها میزبان هزاران هزار نفری عاشقان اهل بیت است که نوروز را در جوار گنبد و بارگاه ائمه اطهار سپری می کنند. 
بزرگترین تجمع که همراه زائران ایرانی شکل می گیرد، هنگام تحویل سال و در بین الحرمین است که علاوه بر ایرانی ها، بسیاری از عراقی ها نیز تلاش می کنند هنگام اول فروردین را درکربلا باشند. 
مرقد مطهر و قدسی امیر مومنان علی(ع) نیز این روزها شاهد زیارت ویژه نوروزی عراقی هاست و همچنین خیلی ها این روزها را به کاظمین می روند.
الزوراء بوستان معروف بغداد اما این روزها به مکان تجمع مردم بصورت خانوادگی تبدیل شده است و دسته دسته از دو دروازه شمالی و غربی این پارک بزرگ شهری ،وارد می شوند، در حالی که همراه خود زیرانداز و بساط چای و غذا دارند. 
بچه ها ،لباس های نو به تن کرده اند و در محوطه های باز ، به انواع بازی ها مانند تاب بازی، فوتبال مشغول هستند و این بازی های کودکانه حتی بزرگترها را نیز به وجد می آورد. 
کدبانوها نیز در این روزها همه هنر خود را به میدان آورده و بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ویژه نوروزی مرسوم در عراق را می پزند که براساس گزارش برخی رسانه های عراقی ، در این میان ، بریانی و دلمه و کوبه حرف اول و آخر را می زنند. 
در این روزهای شاد، بازار گل فروش ها و هله هوله فروش ها اعم از شیرینی جات و نیز عکس های یادگاری برای ثبت روزهای نوروزی از همه داغ تر است .
به گزارش خبرنگار ایرنا، این تجمع ها و دور هم نشینی ها در فضای باز در سایر بوستان های بغداد نیز گزارش شده است و گویی انگار نه انگار که چند صد متر آن سو تر در مقابل دروازه های منطقه سبز امنیتی گروه های کثیری عمدتا جوان از روز جمعه گذشته در چادرهای تحصن شب را روز می کنند تا شاید بتوانند از طریق فشار خیابانی تغییراتی اساسی در کابینه ایجاد کنند. 
جشن های نوروزی در عراق اگرچه مختص کردهای شمال عراق و نیز کردهای فیلی ساکن استان های بغداد، دیاله و واسط است، اما بسیاری از دیگر اقوام عراقی نیز اعم از شیعه و سنی و مسیحی نیز ، نوروز را جشن گرفته یا برخی آداب آن مانند زدن به دل طبیعت و دید و بازدید از اقوام را هنوز انجام می دهند. 
این ایام ، استان واسط ، بویژه شهرهای کوت و زرباطیه و بدره و جصان و در دشت های سرسبز این منطقه ، علاوه بر برپایی سفره هفت سین ، جشن های نوروزی را دردل طبیعت برگزار می کنند و تمام فامیل در این ایام دور هم جمع می شوند.
بیشترین محل تجمع کردهای فیلی ، شهر زرباطیه است که هر ساله برنامه هایی در آنجا تدارک دیده می شود از جمله موسیقی و رقص کردی و برپایی نمایشگاه های عکس و ... تا فضایی بدور از خشونت و افراط گرایی و عاری از جنگ و بوی باروت موجود در منطقه را برای فرزندان خود رقم بزنند. 
شهرداری بغداد به مناسبت این ایام که عنوان روز درخت کاری را بر آن نهاده، نمایشگاه گل و گیاه بزرگی را در بوستان الزوراء ایجاد کرده است و شعار آن را نیز 'بغداد را سبز کنیم'، انتخاب کرده است. 
رسانه های عراقی نیز ازجمله رسانه دولتی العراقیه و نیز برخی شبکه ها مانند الاشراق، السومریه و سایر تلویزیون های عراقی در گزارش هایی به جشن های این ایام می پردازند. 
دولت عراق روز 21 مارس ، مصادف با اول فروردین هر سال را تعطیل رسمی اعلام کرده است و در عین حال در کردستان عراق نیز نوروز با مراسمی تقریبا شبیه به مبداء آن ایران، جشن گرفته می شود و دولت اقلیم کردستان عراق اما برای جشن های نوروزی یک هفته تعطیلی اعلام کرده است.
عراقی ها نوروز را به عنوان آغاز فصل بهار و زنده شدن طبیعت به همان نام اصلی اش 'نوروز' جشن می گیرند و رسانه های عراقی نیز در گزارش های خود همین عنوان را بکار می گیرند بطوری که السومریه نیوز درگزارشی تصویری از جشن های نوروزی در بغداد این تیتر را مورد استفاده قرار داد: 'تصاویری از نوروز الزوراء'
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: