کد خبر: ۱۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
برای خاموش کردن آتش درون، باید چه کارهایی انجام دهید؟
هنوز تابستان نشده، گرمای هوا گاهی به‌قدری است که شک می‌کنیم تب کرده‌ایم یا هوا تب دارد! دوش می‌گیریم اما بازهم فایده‌ای ندارد.
درجه کولر را زیاد می‌کنیم ولی گرم است؛ گرم! آب می‌نوشیم و وقتی خیلی خنک نمی‌شویم، چند قطعه یخ هم به آن اضافه می‌کنیم اما بازهم عطش و گرما کم نمی‌شود. بعد از رفتن این هزار راه، شاید یادمان بیفتد، شاید هم نه؛ که با نوشیدن یا خوردن بعضی خوراکی‌ها می‌توانیم حرارت بدن را کم کنیم. مهم‌تر این‌که اگر بطری‌ای از این نوشیدنی‌ها همراه داشته باشیم، اصلا دچار این وضعیت نخواهیم شد. خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایی که در پی می‌آید، همگی دارای ویژگی «کاهش دمای بدن» هستند
اول مطمئن شوید
پیش از آن‌که برای کاهش دمای بدن و فرونشاندن عطش‌ اقدام کنید؛ اول مطمئن شوید که افزایش دمای بدن ناشی از یکی از این دلایل نیست. در این موارد هم می‌توانید از نوشیدنی یا خوراکی‌های کاهش‌دهنده دمای بدن استفاده کنید اما باید درمان یا راهکارهای مناسب اصلی را هم انجام دهید. 
- افزایش دمای بدن ناشی از بیماری التهابی مانند ابتلا به عفونت نباشد. 
- تب؛ که می‌تواند نشانه وجود هر نوع مشکلی در بدن باشد.
- بررسی اختلال در عملکرد غده تیروئید؛ به این دلیل که مشکلاتی مانند پرکاری تیروئید می‌توانند باعث افزایش غیرعادی دمای بدن حتی در سرما شوند. 
- گرمازده نشده باشید. اگر مدت زیادی در معرض نور آفتاب و گرمای هوا باشید، دچار گرمازدگی می‌شوید که یکی از نشانه‌های آن بالا رفتن دمای بدن است (در گرمازدگی درمان‌های جدی‌تری نیاز است) 
- لباس نامناسب فصل و یا نامناسب از نظر ساختار پوشیده باشید. برای مثال لباس بسیار تنگ یا گرم به نسبت هوا، می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شود. 
- خوردن غذاهای چرب، تند و سرخ‌کرده می‌توانند باعث افزایش دمای بدن شوند؛ به این دلیل که به شکل نامناسبی، متابولسیم را افزایش می‌دهند. غذاهای پر پروتئین مانند غذاهای گوشتی به‌ویژه اگر گوشت آن‌ها چرب باشد هم، همین تاثیر را دارد.
- نوشیدن بیش از اندازه نوشیدنی‌های حاوی کافئین 
- ورزش‌های پرتحرک می‌توانند تا چند ساعت دمای بدن را بالا نگه دارند. 
- ابتلا به بعضی بیماری‌ها که باعث افزایش دمای بدن می‌شود؛ مانند التهاب مفصل‌ها، اختلال‌های عصبی و...
- مصرف بعضی از داروها برای درمان بیماری مانند؛ آنتی‌بیوتیک‌های قوی، آنتی‌هیستامین‌ها و... که باعث افزایش دمای بدن خواهند شد.
- بی‌آبی بدن به مدت طولانی، برای مثال وقتی که به هر دلیل دسترسی به آب نداشته‌ باشید یا به دلیل روزه‌داری بدن بی‌آب بماند؛ دمای بدن افزایش می‌یابد.
 رفتارهای تغذیه‌ای که باید انجام دهیم
برای کاهش دمای بدن و رسیدن به شرایط مناسب، باید این نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌ها را بنوشید: 
1. آب نارگیل بنوشید: آب نارگیل طبیعی حاوی موادمعدنی و ویتامین بوده و یکی از الکترولیت‌های طبیعی است. بنابراین یک لیوان آب نارگیل خنک می‌تواند حال‌تان را جا بیاورد. 
2. شربت نعنافلفلی: منتول موجود در این گیاه، باعث کاهش دمای بدن می‌شود؛ درست مثل زمانی که آدامس نعنافلفلی می‌خورید و دهان ومجاری تنفسی خنک می‌شوند. این گیاه دارویی را دم کنید. سپس داخل فنجان ریخته و به آن چند تکه یخ اضافه کنید. آرام آرام آن را بنوشید تا دمای بدن به‌تدریج کاهش پیدا کند. درصورت نیاز می‌توانید روزانه تا سه فنجان از آن را بنوشید. 
3. ازآلوئه‌ورا کمک بگیرید: ژل طبیعی موجود در این گیاه، می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. از این ژل به دو روش می‌توانید کمک بگیرید. نخست این‌که آن را روی پوست بمالید تا دمای بدن کاهش یابد. دوم این‌که؛ دو قاشق غذاخوری از این ژل را داخل یک فنجان بزرگ آب جوشیده ریخته و بعد از خنک شدن و اضافه کردن کمی یخ، آن را بنوشید. البته می‌توانید به شکل ولرم هم آن را بخورید.
4. سرشیر بخورید: شاید خوراکی سنگینی به نظر برسد اما خوردن مقداری از آن، به دلیل داشتن مواد پروبیوتیک، ویتامین و مواد معدنی، باعث کاهش دمای بدن می‌شود. از سوی دیگر باعث تامین انرژی بدن شده و بی‌حالی ناشی از افزایش دمای بدن را از بین می‌برد. 
5. ماست بخورید: قند طبیعی موجود در ماست، پروتئین و اسیدهای طبیعی موجود در ماست باعث بازگشتن انرژی از دست رفته ناشی از گرما می‌شود. اگر ماست پروبیوتیک باشد که تاثیر آن بیش از ماست معمولی است.  
6. شربت شنبلیله: به اندازه یک لیوان آب جوش آماده کنید. به اندازه یک مشت برگ شنبلیله تازه را داخل آن بریزید. در لیوان را بگذارید تا به مدت 15 دقیقه دم بکشد. سپس داخل آن یخ ریخته و بنوشید. می‌توانید آن را با کمی عسل طعم تند شنبلیله را متعادل کنید. 
7. دمنوش فلفل تند: دو عدد فلفل تند را شسته و آن را داخل یک لیوان آب جوش بریزید. در لیوان را بگذارید تا دم بکشد. سپس به آن دو تکه یخ اضافه کرده و بنوشید.
8. شربت خاکشیر: یکی از بهترین شربت‌ها، خاکشیر است. برای این کار باید مقدار مناسبی خاکشیر را بعد از خیس کردن  شستن، با یخ و شکر مخلوط کنید و بخورید. اگر دراثر گرما دچار یبوست یا اسهال شده باشید، نوشیدن این شربت، باعث رفع این دو مشکل نیز می‌شود. 
9. شربت تخم‌شربتی: این دانه مفید را معمولا با آبلیموترش تازه هم مخلوط می‌کنند. درواقع می‌توانید شربت تخم‌شربتی را به‌تنهایی درست کرده و بنوشید یا این‌که به شربت آبلیمو، کمی تخم شربتی هم اضافه کنید. 
10. میوه‌های آبدار بخورید: هندوانه، طالبی، گرمک، خربزه، خیار و توت‌فرنگی بخورید. علاوه براین میوه‌ها می‌توانید رنده شده کدو در ماست، گل کلم، سالاد کاهو و کلم بخورید. درست کردن انواع اسموتی از این خوراکی‌ها همراه با یخ فراوان نیز گزینه خوبی است. به این اسموتی‌ها شکر اضافه نکنید. طعم ملایم خود میوه‌ها و قند طبیعی آن‌ها کافی است به این دلیل که شکر اضافه، فقط عطش را زیاد کرده و از طرفی باعث اضافه وزن می‌شود. 
رفتارهای پزشکی‌ای که باید انجام دهیم
علاوه بر این‌که باید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خنک بنوشیم، باید این رفتارها را هم انجام دهیم تا دمای بدن کاهش پیدا کند. 
1. پاها را خنک کنید: همان‌طور که سرما از پا به بدن می‌رسد و باعث سرماخوردگی می‌شود؛ در زمان بالا رفتن دمای بدن هم باید برای کاهش دما از پا شروع کنید. برای این کار، کف پاها را داخل لگن آبی که دمای آن ولرم رو به سرد است، بگذارید. برای آن‌که دما مناسب بماند، داخل لگن، چند تکه یخ هم بیندازید. به مدت 20 دقیقه پاها را داخل این آب بگذارید و بعد با حوله خشک کنید. 
2. نفس‌های آرامش: نفس کشیدن درست، براساس ورزش‌های آرام‌تنی می‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کنید. به چه شکل؟ 
- روی صندلی راحت بنشینید.
- زبان را بیرون بیاورد.
- سپس عمیق از دهان نفس بکشید و بازدم را هم از همان مسیر بیرون بدهید
- حالا دهان را بسته از بینی عمیق نفس بکشید
- این روش نفس کشیدن را به مدت پنج تا 10 دقیقه انجام دهید. 
3. لباس‌ها را کم کنید: اگر عرق دارید، به‌تدریج این کار را انجام دهید تا سرما نخورید اما با کاهش تعداد لباس‌هایی که پوشیده‌اید، بدن خنک خواهد شد. 
4. نایلونی نپوشید: در فصل‌های گرم سال، سعی کنید از شال، مانتو، شلوار و لباس زیر کاملا نخی بپوشید. وجود الیاف مصنوعی در لباس، باعث بالا رفتن حرارت بدن می‌شود. 
5. کفش گرم نپوشید: اگر حتی برای ورزش می‌روید، باید از کفش‌های کتانی‌ای استفاده كنيد که چرم نیستند. جوراب نخی مناسب ورزش بپوشید و اگر احساس گرما کردید، برای دقایقی، کفش و جوراب را از پا درآوردی. لباس ورزش هم باید مناسب فصل باشد. 
6. موها را جمع کنید: حتما موها را بافته یا به شکل جمع کنید که زیر روسری باعث افزایش دمای سر، گردن و صورت نشود. 
 آب یخ همراه ببرید
در فصل‌های گرم سال، هروقت قصد بیرون رفتن از منزل را دارید، یک بطری آب خنک همراه ببرید. بهتر است به آن چند حلقه لیموترش یا چند برگ به‌لیمو اضافه کنید. لیموترش و به لیمو علاوه براین‌که طمع آب را بهتر می‌کنند، خاصیت سم‌زدایی داشته و به سلامت بدن کمک بیشتری می‌کنند. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: