کد خبر: ۱۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
راهنمای خرید کیف یا ساک کودک و وسایل ضروری داخل آن
کیف کودک یک همراه همیشگی و مهم برای مادر است که عموما تا دوسالگی کودکان هر روز استفاده می‌شود. کیف کودک و وسایل ضروری که باید مادر به همراه داشته باشد بسته به سن کودک متفاوت است که در این مطلب به مدل‌های کاربردی انوع ساک‌ها و وسایل ضروری اشاره می‌شود که باید در هر زمان همراه داشته باشیم.
کیف وسایل کودک را چطور انتخاب کنیم؟
کیف‌های کودک معمولا به دو نوع کوله‌پشتی و بند شانه‌ای در بازار موجود است. انتخاب بین این دو مدل با سلیقه و سهولت استفاده از آن برای هر زوج متفاوت است. در مواقعی لازم است پدر کیف کودک را حمل کند، پس باید کیفی انتخاب شود که مورد پسند و راحتی هم پدر و هم مادر باشد.
کیف‌هایی که به شکل کوله‌پشتی‌اند از نظر حمل بسیار راحت‌تر از کیف‌های شانه‌ای هستند و معمولا برای پدرها حمل کوله‌پشتی بسیار آسان‌تر است، استفاده از کوله‌پشتی این امکان را به مادر یا پدر می‌دهد تا دستان‌شان برای بغل کردن یا راندن کالسکه کاملا آزاد باشد. از طرفی کیف‌های آویزدار یا همان شانه‌ای را می‌توان منظم‌تر و به ترتیب اولویت وسایل کودک را در آن‌ها چید و معمولا به دلیل داشتن جیب‌های زیاد وسایلی مانند تلفن‌همراه، کلید و شیشه شیر کودک در این کیف‌ها دم دست‌تر از کیف کوله است اما نکات کلی که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشیم، چیست؟
*معمولا از دوران نوزادی تا یک‌سالگی مادر مجبور است وسایل بیشتری را همراه خود داشته باشد؛ معمولا وسایل کودک ریز و زیادند، پس بهتر است کیف کودک حداقل دو یا چهار عدد جیب داشته باشد تا وسایل مورد نیاز مانند شیشه شیر یا آب، اسباب‌بازی که کودک را دقایقی مشغول کند، دستمال مرطوب و... در جیب‌ها قرار بگیرد تا برای مادر در دسترس باشند. 
*بعضی از کیف‌های کودک به همراه کیف جای پوشک و تعویض جداگانه دارند که حداکثر تا دوازده‌تاهجده‌ماهگی برای مادر کاربردی هستند.
*جنس کیف‌های کودک معمولا پلی‌استر است ولی بعضی از مدل‌های موجود در بازار قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی نیستند، پس بهتر است کیفی را انتخاب کنیم که به‌راحتی در ماشین لباسشویی قابل شست‌وشو باشد؛ چراکه شستن کیف در طول این دو سال ضروری است. 
آماده‌سازی کیف کودک قبل از زایمان
تا چند سال قبل تمام مادر‌ها باید قبل از زایمان حتما کیف نوزادشان را با تمام لوازم مورد نیاز آماده می‌کردند تا هنگام مراجعه به بیمارستان همراه خود ببرند ولی در چند سال اخیر به‌خصوص بیمارستان‌های خصوصی تمام وسایل نوزاد و مادر را فراهم می‌کنند و مادر می‌تواند در صورت تمایل یک دست لباس برای نوزاد به سلیقه خود و حوله حمام و همچنین شیشه شیر برای نوزاد همراه داشته باشد ولی با وجود تمام این امکانات بعضی از مادرها دوست دارند که در بیمارستان از وسایل شخصی نوزادشان استفاده شود. 
وسایل مورد نیاز برای کیف نوزاد و مادر در زمان مراجعه به بیمارستان:
-یک دست لباس کامل با توجه به فصل تولد نوزاد (سرهمی – جوراب – دست کش- کلاه)
-پوشک نوزاد
-دستمال مرطوب
-شیشه شیر
-فلاسک آب 
-پتو نوزاد
-قنداق (در صورت تمایل)
-حوله
وسایل ضروری برای کیف نوزاد از صفر تا شش‌ماهگی
- پس از تولد نوزاد تا شش‌ماهگی مصرف پوشک کودک بیشتر از هر زمان دیگر است. همیشه مادر باید در کیف نوزادش سه یا چهار عدد پوشک همراهش داشته باشد (بسته به مدت زمانی که می‌خواهد بیرون از منزل باشد.)
- در این سن نوزاد لباس‌هایش را ناخواسته کثیف می‌کند و اکثرا به دلیل پس دادن ادرار یا مدفوع یا در هنگام هضم شیر لباس‌ها کثیف می‌شود. داشتن دو تا سه دست لباس کامل در کیف کودک ضروری است.
- از بدو تولد نوزاد واکسن‌های او شروع می‌شود، یکی در بدو تولد، دوماهگی، چهار ماهگی و شش‌ماهگی. در این دوران چون یکی از عوارض معروف واکسن‌ها احتمال تب کودک است، همراه داشتن دماسنج و قطره استامینوفن از دیگر لوازم ضروری است.
- سوزش کشاله ران نوزادن یکی از شایع‌ترین ناراحتی‌های تمام مادران است. برای جلوگیری و درمان این سوزش‌ها استفاده از پماد‌های زینک (انواع مختلف آن در داروخانه‌ها موجودند که مخصوص استفاده برای کودکان است) که بهتر است همیشه در کیف نوزاد باشد.
-گرچه شستن کودک با آب و صابون مخصوص خیلی بهتر از استفاده از دستمال مرطوب است ولی در بیشتر موارد به مادران بسیار کمک کرده و کارشان را آسان می‌کند.
-کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، همراه داشتن مخزن‌های شیر و فلاسک آب از ضروری‌ترین وسایل نوزاد است.
-تشکچه و بالش برای خواباندن نوازد
- پتوی نازک
وسایل ضروری برای کیف نوزاد از شش‌تا دوازده‌ماهگی
- از این سن کودکان مصرف خوراکی‌های دیگر غیر از شیر را آغاز می‌کنند. در این دوران همراه داشتن وسایل تغذیه کودک بسیار ضروری است.
- قاشق و کاسه مخصوص برای تغذیه کودک در وعده‌های غذایی یا میان وعده.
- سرلاک یا سوپی که مخصوص کودک پخته می‌شود.
- اگر در فصل گرما باشیم همراه داشتن آب جوشیده و سرد شده نیز یکی از نیازهای اساسی کودک است؛ چراکه کودکان پس از شش‌ماهگی می‌توانند آب بخورند و اگر هوا گرم باشد، مادر باید هرچند ساعت یک‌بار به کودکش آب بدهد، حتی اگر کودک از او درخواست نکند. چراکه دیگر نوزاد بزرگ شده است و آب موجود در شیر برای بدن او کافی نیست.
- تمام وسایل ذکر شده در کادر وسایل ضروری کیف نوزاد از صفر تا شش ماهگی.
- اسباب‌بازی برای مشغول کردن کودک به‌خصوص در زمان تعویض پوشک.
وسایل ضروری برای کیف نوزاد از دوازده‌تا بیست‌وچهارماهگی
از این سن به بعد کودک کم‌کم شروع به راه رفتن می‌کند و بسیار زمین می‌خورد و نیز به تمام وسایلی دست می‌زند که در اطرافش می‌بیند. پس ضرورری‌ترین وسایل کودک می‌شود لباس و دستمال مرطوب. از طرف دیگر تغذیه کودک با سفره خانواده همسان می‌شود؛ بنابراین نیازی به حمل وسایل سنگین و جاگیر برای تغذیه کودک نیست. (بستگی به کودک دارد که چقدر به غذا‌های خانواده مشتاق باشد) وسایل ضروری برای این سن به ترتیب اولویت ذکر می‌شود:
-دستمال مرطوب
-چند دست لباس کامل
-آب جوشیده و سرد شده
- ژل ضدعفونی‌کننده 
- دستمال جیبی
- پوشک
- عینک آفتابی 
- کلاه
- خوارکی‌هایی برای میان وعده؛ چراکه کودک بازگوشی می‌کند و زودتر گرسته می‌شود.
- قمقمه یا شیشه شیر 
از هجده‌تا بیست‌وچهارماهگی نیاز به استفاده از کیف کودک کمتر می‌شود، چراکه وسایل ضروری او کم است و مادرانی که عادت به استفاده از کیف‌های بزرگ را دارند می‌توانند وسایل جزئی کودک‌شان را در کیف شخصی‌شان جای دهند که بسته به عادت‌های کودک، اگر هنوز از پوشک استفاده می‌کند، پوشک و دستمال مرطوب و البته قمقمه آب یا شیشه وسایل ضروری در این دوران هستند. 


منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: