کد خبر: ۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
شکست در مناقشه فوتبالی با عربستان و خداحافظی با آقای خنده

فدراسیون فوتبال ایران در سالی که گذشت نه تنها حواشی کمی نداشت بلکه با مسائلی مواجه شد که هرگز برایش قابل پیش‌بینی نبود.

به گزارش ایسنا، فدراسیون فوتبال و رییس و مجموعه کارکنان در سالی که گذشت با اتفاقات و مسائل مختلفی روبه‌رو بودند. مسائلی که نه تنها کم حاشیه نبود بلکه در برخی از مواقع کار را سخت کرده بود. برخی از این سخت‌گیری‌ها بعضا به حق و برخی نیز کاملا نادرست بود.

*‌ بحث داغ ماندن یا رفتن کی‌روش

تقریبا می‌توان گفت اتمام سال 93 با بحث ماندن یا رفتن کی‌روش برای فوتبال ایران داغ شده بود. همان زمانی که خبرهای اتمام همکاری سرمربی تیم ملی به گوش می‌رسید، برخی با قاطعیت از رفتن او حرف می‌زدند و برخی معتقدند بودند این اتفاق نخواهد افتاد. ایران دو دیدار دوستانه مقابل شیلی و سوئد در ایام نوروز پیش رو داشت. قرار بود موضوع همکاری یا قطع همکاری سرمربی پرتغالی تیم ملی پس از این دو دیدار مشخص شود. در نهایت 18 فروردین سال 94 بود که اطلاعیه‌ای در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شد که بر اساس آن موافقت هیات رییسه با ادامه همکاری کی‌روش اعلام شد. این در حالی بود که همان روز کفاشیان به طور همزمان اعلام کرد که کی‌روش به احتمال 80 درصد از تیم ملی جدا خواهد شد.

علاوه بر مسئولان فدراسیون فوتبال، رییس حراست وزارت ورزش و جوانان نیز به صورت نماینده مستقیم این وزارتخانه به پرونده کی‌روش اضافه شد. در همین بین بود که انتشار قرارداد کی‌روش هجمه‌ای را علیه او ایجاد کرد. برخی این موضوع را خلاف قانون و برخی نیز آن را بدون ایراد می‌دانستند. اما در نهایت پرونده ماندن یا نماندن کی‌روش بسته شد و در نهایت این غائله برای مدتی مسکوت ماند.

* چالش‌های وزیر و کفاشیان

رییس فدراسیون فوتبال مدام بر ملاقات با وزیر ورزش اصرار می‌کرد. این در حالی بود که گودرزی تا مدت بسیار طولانی این شرایط را فراهم نکرد. به نظر می‌رسید این دو نهاد رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و نیرویی برای نزدیک کردن آن‌ها به هم وجود نداشت و تنها عنوان کردن مسائل آن‌ها از طریق رسانه‌ها عاملی برای انتقال پیام بود.

* نایب رییسی AFC برای کفاشیان

کفاشیان در سال 94 موفق شد کرسی مهمی را برای فوتبال ایران به دست آورد. منطقه مرکزی آسیا بخش جدیدی بود که در آسیا تعریف شده بود. در نهایت کفاشیان موفق شد بدون اینکه رقیبی داشته باشد به عنوان نایب رییس منطقه مرکزی آسیا انتخاب شود.

* دردسرهای فوتبال ایران با صداوسیما

یکی از سازمان‌هایی که هیچ وقت فوتبال ایران در سالی که گذشت نتوانست با آن به تفاهم برسد صداوسیما بود. در نهایت هم هرگز پولی به فوتبال ایران تزریق نشود. سرافراز به عنوان ریاست جدید این سازمان هرگز حاضر نشد با مسئولان فوتبال ایران به صورت مستقیم جلسه‌ای را برگزار کند.

علاوه بر این در جلسه‌ای با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بر این شد تا مشکلات مربوط به پرداخت حق پخش برطرف شود تا برای طرح و بررسی مجدد مصوبه مجلس اقدامات لازم صورت گیرد اما در نهایت هرگز صداوسیما با فوتبال کنار نیامد و در سال 94 حتی ریالی به بدنه فوتبال تزریق نکرد. همین مساله عاملی بود تا باشگاه‌های لیگ برتری و فدراسیون فوتبال در بی‌پولی محض به سر ببرند.

* برطرف نشدن مشکل اسپانسر پس از برجام

فرجام برجام نیز مشکل اسپانسر تیم ملی فوتبال ایران را حل نکرد. علی‌رغم تمایل شرکت‌های مختلف برای قبول اسپانسرینگ پوشاک تیم ملی فوتبال ایران، در نهایت باز هم فدراسیون فوتبال نتوانست پس از رفع تحریم‌ها گزینه مناسبی را برای تیم ملی انتخاب کند. بارها و بارها طی سالیان اخیر صدای بازیکنان و کادر فنی تیم ملی از کیفیت پایین پوشاک تیم ملی به گوش رسید اما هرچند قرار بود این مسئله برطرف شود باز هم این اتفاق نیفتاد و فدراسیون فوتبال نتوانست در این زمینه به گزینه مناسب‌تری از آل‌اشپورت برسد.

* خط و نشان نهادهای نظارتی برای کفاشیان

اواسط آذرماه سال جاری بود که نهادهای نظارتی با ورود به دفتر کفاشیان یکی از مهمترین اخبار سال 94 را در این حوزه رقم زدند. آنها با ثبت و ضبط برخی مدارک و فایل ها که در نهایت به گفته کفاشیان به دفتر وی بازگردانده شد شائبه‌های بسیاری را در این زمینه ایجاد کردند. حتی در آن زمان در مورد احتمال عدم حضور کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال صحبت‌هایی به گوش می رسید که در نهایت نیز به حقیقت پیوست. این که آقای رئیس فرصت حضور مجدد در انتخابات فدراسیون فوتبال را پیدا نکرد هر چند، او در مصاحبه‌ مطبوعاتی اش در روز ثبت نام نامزدها علت انصرافش را مصالح فوتبال ایران در آینده عنوان کرد.

* مجمع عمومی سالانه فدراسیون فوتبال

یکی از مهم‌ترین جلسات برگزار شده در سالی که گذشت، برگزاری مجمع عمومی سالانه فدراسیون فوتبال بود. در این جلسه شکایت از صداوسیما به تصویب رسید و انتخابات مربوط به فدراسیون فوتبال دو ماه به تعویق افتاد تا در نهایت به 11 اردیبهشت سال 95 موکول شود. فدراسیون فوتبال که در این زمینه حرف خود را به کرسی نشانده بود این بار در مورد اصرار وزارت ورزش به عدم تصویب اساسنامه اصلاحی تن داد تا بازی مجمع عمومی فدراسیون فوتبال یک بر یک مابین وزارت ورزش و این فدراسیون خاتمه یابد.

* ممنوع‌التصویری آقای خنده

خبری در سال گذشته مبنی بر ممنوع‌التصویری علی کفاشیان در رسانه‌ها منتشر شد. موضوعی که بلافاصله پس از تصویب شکایت از صداوسیما در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال رسانه‌ای شد اما نکته جالب این بود که رییس فدراسیون فوتبال در برنامه همان شب صداوسیما به روی آنتن رفت و چندی بعد نیز در مقابل دوبین 90 حاضر شد.

* جنجال پرونده فساد در فوتبال

یکی از جنجالی‌ترین مباحث مربوط به فوتبال ایران پرونده‌ای بود که در کمیسیون اصل 90 به جریان افتاده بود. در نهایت نیز نام 18 نفر به قوه قضاییه ارسال شد. مجلسی‌ها که معتقد بودند فساد در فوتبال ایران موج می‌زند هرگز از مواضع خود کوتاه نیامدند و کار را به قوه قضاییه کشاندند. این در حالی بود که فدراسیون فوتبال این پرونده را مصداقی نمی‌دانست و آن را پرونده‌ای کاملا کلی خطاب کرد. این در حالی است که همچنان نتیجه این پرونده مشخص نیست و در نهایت هم معلوم نشد که چه کسانی عاملان فساد در فوتبال ایران هستند و مصادیق بارز فساد در فوتبال به چه موضوعاتی ختم می‌شود.

* درگیری هایی از جنس اساسنامه و سرپرستی

دو موضوعی که فدراسیون فوتبال تحت الشعاع حواشی مربوط به آن قرار گرفت اساسنامه فدراسیون و نیز موضوع انتخاب سرپرست به جای ریاست در بازه زمانی مابین هجدهم اسفند ماه تا روز انتخابات فدراسیون فوتبال بود. در مورد اساسنامه همچنان مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. عده‌ای که معتقدند اساسنامه سالهای 90 و 86 به تصویب هیات دولت نرسیده کار را تا جایی پیش بردند که علی کفاشیان نتوانست در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کند. علاوه بر این مسائلی مطرح شد که طبق گفته این افراد کلیه فعالیت های فدراسیون فوتبال در هشت سال گذشته غیرقانونی می‌نمود.

موضوع سرپرستی اما در نهایت به سرانجام نرسید. هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به تفاهم رسیدند تا علی کفاشیان ریاست فدراسیون فوتبال را تا زمان برگزاری انتخابات بر عهده گیرد و این فدراسیون تحت عنوان سرپرست اداره نشود.

* پایان تلخ مناقشه فوتبالی ایران و عربستان

سیاه ترین نقطه کارنامه یک سال گذشته فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را می توان مناقشه فوتبالی سعودی ها با فوتبال ایران دانست. لابی سعودی ها و بی خیالی مسئولان فوتبال ایران در نهایت منجر به ایران شد که دیدارهای نمایندگان دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا به کشوری ثالث منتقل شود. اتفاقی که از مدت‌ ها قبل هشدار داده شده بود مربوط به لابی قدرتمند کشور سعودی بود. آنها که در نهایت ثابت کردند از زدوبندهای قوی در کنفدراسیون فوتبال آسیا برخوردارند حرف خود را به کرسی نشاندند تا دیدارهای تیم‌هایشان با نمایندگان ایران به کشوری ثالث منتقل کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: