کد خبر: ۱۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: با اجرای طرح ضربتی انضباط شهری، 2 هزار دست‌فروش در محدوده تئاتر شهر بیکار شدند.

به گزارش قلم،‌ حجت نظری در حاشیه جلسه شورای شهر امروز درباره موضوع ساماندهی دست‌فروشان اظهار داشت:‌ در جلسه‌ای که با برخی از دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد و اعضای کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر برگزار شد، در مورد فضای پیرامونی تئاتر شهر گفت‌وگوهایی انجام گرفت که نگرانی‌هایی در این زمینه وجود داشت.

وی افزود: در زمینه ساماندهی دست‌فروشان و تعلل‌هایی که در این زمینه صورت گرفته در صحن شورای شهر بارها تذکر داده‌ام و اعلام کرده که برخورد احساسی و شتاب‌زده نباید در این زمینه انجام شود. 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه علیرغم این تذکر دقتی صورت نگرفته و فشارها برای جمع‌آوری دست‌فروشان در محدوده چهارراه ولی‌عصر منجر به تأیید آن در شورای تأمین شد و طرح به صورت ضربتی انجام گرفت. 

نظری تأکید کرد: باید در اجرای طرح‌هایی که یک طرف آن مردم هستند توجه بیشتری داشت، 2 هزار دست‌فروش در محدوده چهارراه ولیعصر و تئاترشهر فعالیت می‌کردند که این افراد نیاز را ارتزاق دارند و نباید با اجرای طرح‌های کارشناسی‌نشده سبب آسیب به آنها شد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری دست‌فروشان کار مناسبی نبوده است، گفت:‌ باید از مطالعات قبلی و مشورتی که در زمینه دست‌فروشان در پهنه رودکی انجام گرفته بهره ببریم و بهترین تصمیم‌ها را برای فضاهای فرهنگی و هنری در دستور کار قرار داد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: فروش کالاهای فرهنگی برای دست‌فروشان از جمله کتاب و صنایع دستی تصمیم مناسبی می‌تواند در این زمینه باشد و من نیز موافق فروش وسایل همچون ابزارآلات در این محدوده فرهنگی نیستم.

نظری گفت:‌پاک کردن صورت مسئله درست نیست و معتقدیم که باید اتفاق دیگری رقم بخورد .

وی در مورد اینکه آیا نظر شما در مورد دست‌فروش‌های مترو نیز مشابه دست‌فروشان محدوده تئاتر شهر است؟ اظهار داشت: به نظرم این مقوله متفاوت است طرح انجام گرفته برای فضاهای اطراف تئاتر شهر بوده و با دست‌فروشی مترو یکسان نیست و اگر مصوبه ساماندهی مشاغل سیار اجرایی شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.برای موضوع  دست‌فروشان مترو نیز باید جایگزین‌هایی مطرح شود.

این عضو شورای شهر تهران در مورد اینکه گفته می‌شود برخی از کاسبان محل زمین‌های مقابل مغازه‌های خود را به دست‌فروشان کرایه می‌دهند و مبالغی دریافت می‌کنند، گفت: مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون 4 ماه پیش در شورای شهر تصویب شد و لازم به اجرا است که متأسفانه اقدام اجرایی درخوری در این زمینه از جانب شهرداری صورت نگرفته است. تذکری نیز به معاون مربوطه شهرداری داده‌ام. 

نظری افزود: از طرفی با الکترونیکی کردن عرضه و تقاضا در حوزه دست‌فروشان عدالت محقق می‌شود البته در شروع ممکن است با نواقصی روبه‌رو باشیم ولی به دنبال حداکثر عدالت هستیم. 

وی بیان داشت:‌ با راه‌اندازی نوعی سامانه یا اپلیکیشن می‌توان میزان عوارض مربوطه در این زمینه را برای دست‌فروشان مشخص کرد و این مبلغ مستقیم به شهرداری واریز شود تا پای واسطه‌ها را حذف کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران عنوان کرد:‌ با سد معبر مخالفیم قانون هم آن را ممنوع کرده ولی می‌توانیم دست‌فروشی را به رسمیت بشناسیم چرا که برخی معابر ظرفیت کسب و کار دارد و این فارغ از پیاده‌راه‌هایی است که در این زمینه اختصاص می‌ِیابد.

نظری گفت: در طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون حتی برای ون‌ها و وانتی‌های حاشیه خیابان‌ها پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته بنابر این می‌توان گفت ما به دنبال اجرای کامل قانون از طریق ساماندهی مشاغل سیار هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: