کد خبر: ۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۲ تير ۱۳۹۸
پژوهشگران دانشگاه تفرش، موفق به دستیابی به یک هندسه جدید با بازده بالا برای نیروگاه‌های دودکش خورشیدی شدند. ودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برخوردار است
دکتر رامین مهدی پور، عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش با اعلام این خبر اظهار کرد: دودکش خورشیدی فناوری است که از ویژگی‌های مهمی در بین نیروگاه‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، برخوردار است تا جایی که یک تکنولوژی امیدوارکننده برای تولید توان در مقیاس بزرگ محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در جوامع صنعتی امروزی، تحقیقات در زمینه استفاده از انرژی‌های نو  در آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی‌های نو دانشگاه تفرش توسط  من و دکتر زهرا بنی عامریان از اعضای هیات علمی گروه مکانیک این دانشگاه با هدف تحقیق در رابطه با سیستم‌های جدید خورشیدی آغاز شد.

دکتر مهدی‌پور ضمن تعریف فرآیندی عملکرد دودکش خورشیدی که در آن از انرژی حرارتی خورشید برای تولید توان استفاده می‌شود، اضافه کرد: تولید توان بدون مصرف سوخت فسیلی، عدم آلودگی محیط زیست، استهلاک کم، عمر زیاد و هزینه پایین از مهمترین ویژگی‌های بارز دودکش خورشیدی است.

وی ادامه داد: این فناوری نه تنها در بخش تولید توان بلکه در تهویه و جلوگیری از آلودگی هوا، شیرین‌سازی آب، پرورش محصولات کشاورزی و صنعت مواد غذایی کاربردهای مهمی دارد.

دانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش خاطرنشان کرد: ساخت یک نیروگاه بزرگ آن هم با استفاده از انرژی‌های نو نیازمند تحقیقات ابتدایی در این مورد است، به گونه‌ای که بتوان هزینه‌های ابتدایی ساخت را کاهش و بازده خروجی را افزایش داد که در این راستا بخش تحقیقات در زمینه نیروگاه دودکش خورشیدی از سال 1393 با هدف بهبود و افزایش عملکرد دودکش خورشیدی در دانشگاه تفرش آغاز شد.

دکتر مهدی‌پور ادامه داد: در سال 95 بررسی عملکرد کلکتور دودکش خورشیدی توسط سجاد گل زردی به عنوان پژوهشگر این حوزه به همراه تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش در  این دانشگاه آغاز شد.

سجاد گل زردی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تفرش نیز در این باره گفت: در اینآزمایشگاه در رابطه با ۳ طرح جدید دودکش خورشیدی تحقیقات می‌شود که سه طرح فوق توسط دکتر رامین مهدی پور و دکتر زهرا بنی عامریان ارائه شده و سه دستگاه در رابطه با بررسی عملکرد این سیستم‌ها ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یکی از دستگاه‌های تست ایجاد شده در رابطه با دودکش خورشیدی با هندسه‌ای متداول در آزمایشگاه انرژی‌های نو دانشگاه تفرش در مقیاس آزمایشگاهی 1 به 100 نمونه واقعی در مانزانارس اسپانیا، طراحی و ساخته شد.

گل زردی با اشاره به اینکه بهبود و مقایسه ساختار جدید از دودکش خورشیدی با ساختار متداولی که در جهان وجود دارد، در طی این چند سال مورد آزمایش و تحلیل و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: آنچه که از نتایج به دست آمد، حاکی از آن بود که طرح جدید دودکش خورشیدی دانشگاه تفرش از برتری قابل توجهی نسبت به دیگر هندسه‌های متداول برخوردار است، به نحوی که انرژی جنبشی خروجی آن در حدود 10 برابر هندسه متداول بود.

وی ادامه داد: این نتیجه می‌تواند گامی موثر برای افزایش بازده دودکش خورشیدی در جهان محسوب شود. علاوه بر این، در جهت تحقیق در رابطه با این فناوری نمونه‌های آزمایشگاهی این قابلیت را دارند که بتوان در هندسه‌های مختلف آنها را مورد آزمایش قرار داد و در این راستا مطالعه‌ای کامل از فناوری دودکش خورشیدی انجام داد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تفرش، گل زردی با اشاره به اینکه این فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف سبب شده دانشگاه تفرش در زمینه مطالعاتی دودکش خورشیدی در جایگاه ویژه‌ای در ایران و جهان معرفی شود، تصریح کرد: یک سیستم جدید دیگر از دودکش خورشیدی با قابلیت‌های خاص ساخته شده است که در زمینه انتقال حرارت و جریان هم‌اکنون در حال آزمایش و بررسی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: