کد خبر: ۱۴۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
نتایج بررسی ۱۲۵ مورد اعتراضات شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دبیرخانه شورای عالی عتف نشان می‌دهد ۸۲ درصد این اعتراضات مربوط به ارزیابی و تأیید صلاحیت شرکت و مؤسسات دانش‌بنیان و ۱۸ درصد مربوط به حمایت از شرکت‌ها بوده است.
در راستای اجرای ماده (۷) قانون دانش‌بنیان و ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرای آن و ارزیابی، تأیید صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، تعداد ۱۲۵ مورد اعتراض در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) ثبت شده است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی بیش از ۵۴ مورد اعتراضات ثبت شده از استان تهران و بقیه اعتراضات از سایر استان‌ها است.

در راستای اجرای ماده (۷) قانون دانش‌بنیان و ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرای آن، تعداد یازده جلسه رسیدگی به اعتراضات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان با حضور اعضای کارگروه رسیدگی به اعتراضات دبیرخانه شورای عالی عتف، نمایندگان دستگاه‌های مورد اعتراض و همچنین نمایندگان شرکت‌های معترض برگزار شده است.

فرایند رسیدگی به اعتراضات در دبیرخانه شورای عالی عتف طبق شیوه‌نامه رسیدگی به اعتراضات شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان که به تصویب کمیسیون دائمی شورای عالی عتف رسیده است، با ثبت اعتراض توسط شرکت معترض در سامانه رسیدگی به اعتراضات دبیرخانه و همچنین تکمیل کاربرگ رسیدگی به اعتراضات آغاز و در راستای ادعاهای ثبت شده در کاربرگ در صورت نیاز جهت تکمیل پرونده مستندات لازم از شرکت دریافت می‌شود.

با بررسی اولیه کاربرگ توسط کارشناسان دبیرخانه و دستگاه مورد معترض، اگر نتیجه حاصله مورد مطلوب شرکت معترض قرار نگیرد، در نهایت جلسه حضوری برای تشریح بیشتر مورد اعتراض توسط نمایندگان شرکت در دبیرخانه شورای عالی عتف برگزار می‌شود.

از آغاز رسیدگی به اعتراضات تا پایان اردیبهشت ماه امسال، ۱۲۵ مورد اعتراض در دبیرخانه شورای عالی عتف ثبت شده است که از این تعداد ۱۱۶ مورد بررسی و ابلاغ نهایی شده است و ۹ مورد در حال بررسی است که نتایج بررسی آنها نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

علاوه بر آن از ۱۱۶ مورد بررسی‌شده تعداد ۴۶ مورد (۳۷ درصد) عدم تکمیل مستندات درخواستی، تعداد ۲۴ مورد (۱۹ درصد) تأیید، ۲۲ مورد (۱۸ درصد) رد، تعداد ۱۱ مورد (۹ درصد) ارزیابی مجدد، تعداد ۷ مورد (۶ درصد) عدم حضور در جلسه، ۳ مورد (۲ درصد) ارائه مستندات، ۲ مورد (۲ درصد) عدم شمول بررسی و در نهایت یک مورد (یک درصد) انصراف نتیجه عملکرد رسیدگی به اعتراضات است.

همچنین از ۱۲۵ اعتراض ثبت‌شده ۱۰۳ مورد (۸۲ درصد) مربوط به ارزیابی و تأیید صلاحیت شرکت و مؤسسات دانش‌بنیان و تعداد ۲۲ مورد (۱۸ درصد) مربوط به حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان است. استان تهران با ۴۳ درصد نسبت به کل اعتراضات، بیشترین اعتراض ثبت‌شده شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷ قانون شرکت‌های دانش‌بنیان، کلیه دستگاه‌های مجری این قانون موظف هستند حداکثر ظرف یک ماه به درخواست‌های متقاضیان جهت استفاده از حمایت مندرج در این قانون رسیدگی کنند و نتیجه نهایی را به متقاضی اعلام کنند، چنانچه نظر مبنی بر رد درخواست باشد، باید به طور مستدل به آگاهی درخواست‌کننده برسانند درخواست‌کننده می‌تواند نزد دبیرخانه اعتراض کند و شورا موظف است ظرف یک ماه به شکایت واصله رسیدگی کند.

در ماده ۳۰ آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام شده است که شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان می‌توانند اعتراض خود را نسبت به عملکرد دستگاه‌های مجری قانون با ارائه مستندات به دبیرخانه شورای عتف ارسال کنند. دبیرخانه شورا موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به رسیدگی اعتراضات واصل شده اقدام کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: