کد خبر: ۱۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۸
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تازه‌ترین آمارها که نشان از توقف روند صعودی قیمت مسکن دارد را اعلام کرد.
به گزارش قلم، درحالی که ماه‌های گذشته، قیمت مسکن با روندی معکوس از معاملات مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌داد، تازه‌ترین آمار‌ها نشان دهنده تغییر جهت بازار مسکن درآخرین ماه فصل بهار است.

براساس تازه‌ترین آمار‌هایی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارائه می‌دهد، تا پایان خرداد ماه امسال علاوه بر تداوم روند نزولی معاملات مسکن در سراسر کشور و پایتخت، روند صعودی قیمت‌ها نیز متوقف شده است. مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سراسر کشوربه حدود ۸.۲ میلیون تومان رسیده است گفت: این نرخ نسبت به ماه‌های قبل کاهش محسوسی داشته است.

به گفته وی هنوز آمار دقیق قیمت مسکن در پایتخت (مربوط به خرداد ماه) نهایی نشده است، ولی به‌دلیل اینکه معاملات با افت همراه بوده است، روی قیمت نیز تأثیر گذاشته است. وی یادآور شد: درحالی که افت معاملات مسکن در ماه‌های گذشته جلوی افزایش قیمت‌ها را نگرفته بود، اما در پایان سومین ماه سال، قیمت‌ها همانند ماه‌های قبل افزایش نشان نمی‌دهد. به گفته وی، در شرایط حاضر قیمت‌ها در بازار مسکن به نوعی ثبات نسبی رسیده است.

۱۱ درصد افت معاملات کشوری

رئیس کمیسیون تخصصی مسکن اتاق اصناف کشوراعلام کرد: درمجموع معاملات بازار مسکن در سراسر کشور اعم از خرید و فروش و اجاره در بهار امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است. در فصل بهار سال گذشته یعنی از ابتدای سال تا ۲۸ خرداد ماه سال گذشته تعداد قرارداد‌های ثبت شده در اتحادیه مشاوران املاک سراسر کشور ۳۱۴ هزار و ۲۵۷ فقره بوده است که از این رقم ۱۷۵ هزار و ۹۱۸ فقره مبایعه نامه خرید و فروش مسکن و ۱۳۸ هزار و ۳۴۴ فقره نیز به قرارداد‌های اجاره تعلق داشته است. وی ادامه داد: این درحالی است که در فصل بهار امسال و تا ۲۸ خرداد ماه تعداد کل قرارداد‌های ثبت شده در مشاوران املاک سراسر کشور به ۲۷۹ هزار و ۱۷۲ فقره رسیده است که بدین ترتیب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به‌گفته وی همچنین در این مدت ۱۵۶ هزار و ۳۱۳ فقره مبایعه نامه در سطح کشور به ثبت رسیده است که نسبت به رقم بهار سال گذشته ۱۱.۱ درصد افت کرده است. قلی خسروی با اشاره به اینکه تعداد قرارداد‌های اجاره نیز دراین دوره با افت ۱۱ درصدی همراه بوده است، گفت: درحالی که در بهار ۹۷ درمجموع ۱۳۸ هزار و ۳۴۴ فقره قرارداد اجاره ثبت شده در بهار امسال این رقم به ۱۲۰ هزار و ۲۱۳ فقره رسیده است.

۳۳ درصد کاهش معاملات پایتخت

درشرایطی که معاملات بازار مسکن کل کشور در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۱ درصد کمتر شده است این رقم در پایتخت شدیدتر بوده است. براساس گفته‌های رئیس اتحادیه مشاوران املاک از ابتدای سال‌جاری تا ۲۸ خرداد ماه درمجموع ۵۹ هزار و ۴۶۳ فقره قرارداد خرید و فروش یا اجاره مسکن در تهران به ثبت رسیده است.

این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۸۹ هزار و ۵۷۲ فقره بوده است که نشان از کاهش ۳۳ درصدی تعداد معاملات مسکن در کشور دارد. وی اضافه کرد: همچنین در بهار امسال تعداد مبایعه نامه‌های مسکن در تهران به ۲۶ هزار و ۱۰۳ فقره رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۴.۸ درصدی مواجه شده است. دربهار پارسال تعداد مبایعه نامه‌ها ۴۷ هزار و ۳۴۲ فقره بوده است.

۴۲ درصد کاهش قرارداد اجاره در پایتخت

قلی خسروی اظهارکرد: تعداد قرارداد‌های اجاره پایتخت نیز ۴۲.۴ درصد کمتر شده است. در بهار امسال ۲۳ هزار و ۸۹۴ فقره قرار داد اجاره به ثبت رسیده است که نسبت به ۴۱ هزار و ۵۴۶ فقره بهار ۹۷ با افت قابل ملاحظه‌ای همراه شده است. مشاهدات میدانی خبرنگار ما از سطح بنگاه‌های املاک نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش نرخ اجاره بها و همچنین هزینه‌های ثبت اجاره نامه جدید، مستأجران ترجیح می‌دهند با توافق موجر، قرارداد قبلی خود را تمدید کنند. برهمین اساس همزمان با افت قرارداد‌های خرید و فروش، اجاره‌نامه‌ها نیز کاهش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان معتقدند که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن باعث مهاجرت تعدادی از مستأجران به اطراف شهر‌های بزرگ شده است که هزینه اجاره واحد مسکونی در آن‌ها پایین‌تر است.

منبع:ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: