کد خبر: ۱۴۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: ۲۴۸ گونه گیاهی در مازندران وجود دارد اما اخیراً مطالعات نشان دهنده آن است که فقط ۵۵ گونه از نوع خاص آن باقی مانده است و همچنين هر چه تنوع بیشتر باشد باعث عملکرد بیشتری داشت و این به خاطر عدم استفاده از زهکشی است.
اسداله تیموری یانسری در اولین نشست زهکشی اراضی کشاورزی شمال کشور با بیان اینکه این گونه نشست‌ها باعث همدلی و همکاری بین دانشجویان و نهادها در استان می‌شود تا به نتایج تحقیق زودتر برسیم، اظهار کرد: دانشگاه کشاورزی ساری به عنوان مجری یکی از طرح‌های کلان استفاده نامتعارف آب در کشور است و امیدوارم بتوانیم در راستای اجرای طرح گام مؤثری برداریم.

وی با اشاره به اینکه مقاله‌های تحقیقاتی اساتید نشان دهنده عدم استفاده از زهکشی است، تصریح کرد: عدم استفاده باعث بروز آسیب‌های جدی در بخش کشاورزی شد و این ماندابی در طول سال در مازندران افزایش چشمگیری داشت که باعث افزایش ضریب استقرار آب در خاک‌ها دارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: دستکاری های طبیعی یا ناخواسته تنوع گیاهی آنقدر معنی دار بود که تنوع‌های زیست گیاهی را کاهش داد.

تیموری یانسری در ادامه گفت: ۲۴۸ گونه گیاهی در مازندران وجود دارد اما اخیراً مطالعات نشان دهنده آن است که فقط ۵۵ گونه از نوع خاص آن باقی مانده است و هر چه تنوع بیشتر باشد باعث عملکرد بیشتری داشت و این به خاطر عدم استفاده از زهکشی است.

وی با بیان اینکه هر چه تنوع زیست گیاهی بیشتر باشد می‌توان به عنوان یک بستر از آن استفاده کرد و این باعث شد تا به یک تنوع محدود برسیم، افزود: امروزه می‌توان از زهکشی به عنوان نقطه عطفی استفاده کرد و به عنوان یک الزام باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه در بخش کاربردی و اجرایی نیاز به حمایت جدی از سیاست گذاری‌های بالا دست تا در مقام اجرا در کشور وجود داشته باشد، گفت: حمایت نیروهای دولتی باعث می‌شود بتوانیم در برنامه ریزی ها، سیاست‌ها گذاری کلان کشاورزی و در جایی که افراط و تفریط آب زیاد داریم زهکشی به عنوان یک مؤلفه دیده شود.

تیموری یانسری با توجه به اینکه مازندران نیاز به کشت دوم دارد، خاطرنشان کرد: با نگاه سرمایه گذاری و با استفاده از فناوری و دانش می‌توانیم در حوزه‌های بخش زیست محیط و کشاورزی در مازندران فعالیت کنیم.

کمبود آب در ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در الگوی کشت راهی جز انتقال کشت از بهار و تابستان به سمت پاییز و زمستان نداریم.

به گزارش ایسنا، عزیز الله شهیدی فر در اولین نشست تخصصی زهکشی اراضی کشاورزی مازندران با اشاره به کمبود آب در ۲۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان، اظهار کرد: از ۶ میلیارد متر مکعب آب قابل دسترس در مازندران ۴ میلیون متر مکعب روان آب و ۲ میلیون متر مکعب آب‌های سطحی و زیر زمینی تشکیل می‌دهد که ۵۰ درصد هر ساله استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس بارش‌ها در فصول مختلف معمولاً حدود ۴۰۰ متر مکعب آب در آب بندان ها و همین مقدار در سدها برای کمک به کشاورزان جهت کشت بهتر ذخیره سازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه در الگوی کشت راهی جز انتقال کشت از بهار و تابستان به سمت پاییز و زمستان نداریم، گفت: با عدم توجه به میزان بارندگی ۳۰ درصدی بهار و تابستان و ۷۰ درصدی پاییز و زمستان عملاً بخش عمده‌ای از کشاورزی و استقرار کشاورزی استان را زیر سوال خواهیم برد.

شهیدی فر، آماده سازی بستر و زیر ساخت همه اراضی کشاورزی مازندران را بسیار ضروری دانست و افزود: پس از چند دهه احیا آب بندان های شمال کشور که از نعمت‌های بسیار بزرگ است ذخیره سازی آب مطمئن برای کشاورزان شروع شد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی‌ها تجهیز شد اما تجهیز یکپارچه سازی اراضی چون نقطه‌ای و در مکان‌های مختلف متفاوت صورت گرفته است و به دلیل عدم زهکشی اصولی و اساسی و همچنین نقطه‌ای و منطقه‌ای که خروجی آب ندارد عملاً به اهداف اصلی که همان رونق کشت دوم است، نخواهیم رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: عموماً به دلیل وجود اراضی شالیزاری در شمال کشور بلافاصله کشت دوم شالی مطرح می‌شود که کشت غیر از شالی مانند کشت دانه‌های روغنی، علوفه و مخصوصاً دانه‌های روغنی مانند کلزا که هم تأمین کننده علوفه دام و طیور و هم در موضوع دانه‌های روغنی می‌تواند کمک کند، در این طرح گنجانده شده است.

شهیدی فر با بیان اینکه اگر بخواهیم ضریب کشت مازندران را از ۱.۴ به ۲ ارتقا دهیم باید صد درصد اراضی استان دوبار کشت شود، افزود: با زهکشی می‌توان کشت محصولات تولیدی مازندران، اقتصاد، اشتغال و صادرات را افزایش داد که در کاهش وابستگی و واردات اثرگذاری بسیار مؤثری دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات فقط در اراضی شالیکاری خلاصه نمی‌شود بلکه باغات هم شامل این موضوع می‌شوند، اظهار کرد: پس از ۵۰ سال باغداران به دلیل مشکلات موجود و مدیریت سخت مجبور به تغییر کشت می‌شوند و عمل زهکشی یک منبع مستقیم و محکم در تخلیه آب‌های سطحی در زمان کشت بهار و تابستان (کشت اصلی) است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: زهکشی اراضی مازندران و شمال کشور از نظر عملکرد، کمیت و کیفیت در محصولات اصلی و کشت اول چه در محصولات زراعی و چه در محصولات باغی موجب افزایش عملکرد می‌شود و حتی کاهش سختی‌های مدیریتی، کاهش هزینه در نگهداری و مدیریت مصرف اثرگذار خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: