کد خبر: ۱۴۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
واردات کره از ابتدای امسال تا پایان روز ۱۸خردادماه امسال حتی از رقم کل واردات سال‌های ۹۶و ۹۷فراتر رفته است.

به گزارش قلم، گزارشی که اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تهیه کرده نشان می‌دهد: با توجه به حذف برخی کالاهای اساسی، ازجمله کره، چای و حبوبات، از فهرست اقلام وارداتی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی، انتظار می‌رود شاهد تغییراتی در واردات این کالاها باشیم، اما آمارهای روزانه گمرک نشان از رشد عجیب واردات کره دارد.

پس از اینکه در اواخر فروردین‌ماه سال‌جاری، تخصیص ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی برای واردات گوشت قرمز منتفی شد، طی نامه‌ای از سوی دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، در اواسط خردادماه امسال چند قلم کالای دیگراز جمله کره، چای، حبوبات و کاغذ نیز از فهرست اقلام وارداتی مشمول ارز ۴۲۰۰تومانی حذف شدند.

طبق این تصمیم، مقرر شد که دریافت مابه‌التفاوت ارزی به ازای هر دلار ۴۸۰۰تومان از محموله‌های تامین ارز شده کره، حبوبات، چای و کاغذ که از تاریخ ۱۸خرداد از گمرک ترخیص می‌شوند، اجرایی شده و محموله‌های ترخیص شده تا قبل از تاریخ یادشده با ارز ۴۲۰۰تومان مشمول رصد، پایش و عرضه با نرخ مصوب سازمان حمایت بر مبنای ارز ۴۲۰۰تومانی باشد.

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۲‌ماه سال ۱۳۹۸نسبت به‌مدت مشابه سال۱۳۹۷، میزان واردات برخی کدهای تعرفه اقلام کره، چای، گوشت و کاغذ با افزایش و برخی با افت همراه بوده است؛ اما نکته قابل توجه در این آمارها رشد عجیب واردات کره در این مدت است. آمارهای گمرک نشان می‌دهد در ۲‌ماه نخست سال‌جاری، حداقل ۳۵هزار تن «کره» وارد کشور شده که این رقم حتی از رقم واردات کل سال ۱۳۹۷بیشتر است.

اتاق تهران می‌گوید: اینکه حجم بالای واردات کره با دلار ۴۲۰۰تومانی براساس کدام مجوزها صورت گرفته و نحوه نظارت بر تعیین میزان نیاز کشور و تخصیص ارز چگونه بوده، هم قابل بررسی است؛ زیرا این میزان واردات کره، آن هم فقط در ۲‌ماه، می‌تواند گویای این امر باشد که احتمالاً برخی واردکنندگان از تصمیم آینده دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی برای واردات این کالا مطلع بوده‌اند و به‌عبارتی در این زمینه برای برخی افراد رانت اطلاعاتی وجود داشته است.

منبع: همشهری

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: