کد خبر: ۱۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۴
نیمه جنوبی کشور آفتابی و بهار برای هموطنان آغوش گشوده است اما نیمه شمالی کشور در دو روزگذشته با بارش برف و باران همراه بوده با این وجود تمامی محورهای ارتباطی کشور باز و تردد در انها برقرار است و هموطنان می توانند در آرامش سفرهای نوروزی خود را آغاز کنند.

هموطنانی که قصد مسافرت به نیمه جنوبی کشور را دارند از روز چهارشنبه با خیالی آسوده چمدانهای خود را بسته و به سوی مقصد در حال حرکت هستند .
آب و هوای مناسب ،طبیعت سبز و بهاری ،سفری خوش را برای آنان نوید می دهد و در کنار آن راهداران ، ماموران راهنمایی و رانندگی و امدادگران جمعیت هلال احمر تردد هموطنان را تسهیل کرده و خدمات لازم را به آنان ارائه می دهند.
اما در نیمه شمالی کشور وضعیت جوی دگرگونه است و نزولات آسمانی عبور و مرور را برای هموطنان کمی مشکل کرده است .
بارش برف و باران در شمال غرب ، شمال و شمال شرق کشور در دوروز گذشته موجب شده برخی هموطنان درمحورهای ارتباطی دچار مشکل شده و به موقع به مقصد خود نرسند.
با وجود بارش برف و باران تمامی محورهای ارتباطی کشور باز و رفت و آمد در آنها برقرار است. 
فرمانده پلیس راه آذربایجان غربی به ایرنا گفت: تمامی جاده ها و گردنه های استان با وجود بارش برف سنگین باز است و تردد در آنها جریان دارد.
سرهنگ عباس فرمانی افزود: در تمام جاده های آذربایجان غربی بارش برف سنگین گزارش شده و مسافران نوروزی و افرادی که قصد سفر از طریق جاده ها را دارند، تمام موارد ایمنی و وسایل مورد نیازسفرزمستانی را به همراه داشته باشند.
سرپرست جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی هم گفت : نیروهای این جمعیت به 900 مسافر گرفتار در برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان امداد رسانی کردند.
سعید کنعانی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بدنبال بارش سنگین برف و کولاک، نیروهای این جمعیت به کمک در راه ماندگان شتافتند، گفت: نجاتگران ضمن کمک به حرکت خودروهای گرفتار در برف اقدام به توزیع 400 بسته مواد غذایی ، 100 بسته پتو و اسکان 50 نفر از در راه ماندگان کردند.
رئیس پلیس راه استان آذربایجان شرقی گفت: در زمان حاضر تمام راه های اصلی و فرعی استان باز است.
مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان اردبیل گفت:راه مسدود شده از برف اردبیل به سرچم در استان زنجان برفروبی و بازگشایی شده و این جاده برای تردد خودروها باز است.
علی یوسف زاده افزود: این محورکه به علت بارش سنگین برف مسدود شده بود با تلاش راهداران این استان بازگشایی وهم اکنون تردد خودروها در آن جریان دارد .
مسئول مرکز مدیریت راه های ارتباطی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بارش برف و یخ زدگی سطح مسیرهای ارتباطی استان زنجان را لغزنده کرده و لازم است مسافران عبوری از جاده های این استان با دقت و احتیاط بیشتری رانندگی کنند.
مسعود خوشکام در گو با خبرنگار ایرنا افزود: ریزش برف از صبح روز گذشته /پنجشنبه/ در زنجان آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد اما با این حال نیروهای راهداری برای تردد ایمن در جاده های این استان با انجام عملیات برف روبی و نمک پاشی مشغول خدمت رسانی به رانندگان و مسافران هستند.
وی افزود: در طول ایام تعطیلات نوروز، نیروهای راه و شهرسازی استان زنجان در قالب 50 اکیپ، قریب 450 نیرو، 59 واحد گشت خودرویی جاده های زنجان را پایش کرده و در صورت نیاز نسبت به خدمات رسانی اقدام می کنند. 
استان زنجان دارای پنج هزار و 600 کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی و همچنین 49 محور ارتباطی و قریب به 34 گردنه است.
مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان زنجان هم گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر این استان پنجشنبه شب به 84 مسافر گرفتار در میان برف و کولاک، امدادرسانی کردند.
اسماعیل خردمند افزود: 55 مسافر در مسیر زنجان - تبریز، 20 مسافر در زنجان - دندی و 9 مسافر نیز در مسیر زنجان - طارم، از سوی امدادگران این جمعیت در هوای سرد و یخی حاکم، امدادرسانی شدند.
خردمند اظهار کرد: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر زنجان با استقرار در 13 پایگاه ثابت و سیار و دو موقت، روزانه با 350 نیرو و 47 دستگاه خودرو اعم از آمبولانس و خودروهای نجات و عملیات در طرح نوروزی امسال شرکت دارند و علاوه بر این یک تیم امداد و کوهستان نیز در مسیر ارتباطی تهم - چورزق مستقر هستند تا در صورت نیاز به یاری آسیب دیدگان و گرفتار آمدگان بشتابند.
رییس پلیس راه استان قزوین از ترافیک سنگین در باند شمالی آزاد راه قزوین - کرج خبر داد و گفت: از رانندگان درخواست می شود با سرعت مطمئن حرکت کرده و از هرگونه عجله و شتاب در رسیدن به مقصد خودداری کنند.
سرهنگ بهرام زینلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به غیر از محور یاد شده، تمامی راه های ارتباطی اصلی استان قزوین از جمله آزاد راه های قزوین - رشت و قزوین - زنجان با ترافیک نیمه سنگین اما روان روبرو است.
فرمانده پلیس راه استان قزوین ادامه داد: هفت پاسگاه و هفت ایستگاه ثابت پلیس راه به همراه 70 تیم گشتی و 200 نیرو در تعطیلات نوروزی امسال وظیفه حفاظت و ایمنی راه های استان را برعهده دارند.
استان قزوین دارای شش هزار و 671 کیلومتر راه است که 217 کیلومتر آن آزادراه، 267 کیلومتر بزرگراه، یک هزار و 367 کیلومتر راه اصلی و فرعی و چهار هزار و 820 کیلومتر راه روستایی می باشد.
مدیر راهداری استان البرز با اشاره به ریزش کوه در جاده کرج - چالوس و انسداد حدود ساعته مسیر، گفت: اکنون ترافیک درجاده چالوس و آزاد راه کرج - قزوین فشرده و بسیار سنگین و تردد با باکندی صورت می گیرد.
عباس صفری پیش از ظهر جمعه در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: ساعت 7 و 30 دقیقه امروز براثر ریزش کوه در کیلومتر چهار جاده کرج - چالوس این مسیر مسدود شد که راهداران در کمتر از یک ساعت مسیر را باز کردند.
وی بیان داشت: خوشبختانه در این حادثه به رغم ترافیک بسیار سنگین به خودروها و مسافران آسیبی وارد نشد.
صفری گفت: حجم ریزش کوه در این نقطه زیاد بود و استقرار راهداران در نزدیکی حادثه ، امداد رسانی را تسریع بخشید.
مدیر راهداری استان البرز همچنین اعلام کرد با اینکه طی دو روز گذشته میزان ترافیک در راه های استان البرز بالا بوده اما تصادف منجر به مرگ در این راه ها گزارش نشده و فقط براثر واژگونی یکدستگاه کامیون در خط شمالی آزاد راه کرج - قزوین یک نفر مصدوم شد.
نیمی از مسیر 160 کیلومتری جاده کرج - چالوس در حوزه جغرافیایی استان البرز قرار دارد و مابقی آن در حوزه استحفاظی استان مازندران است.
آزاد راه کرج - قزوین یکی از محورهای پرتردد و پرحادثه کشور است که 65 کیلومتر از این آزاد راه در حوزه استحفاظی البرز قرار دارد.
18 درصد ترافیک کشور در راه های استان البرز وجود دارد. 
این استان با برخورداری از یک هزارو450 کیلومتر آزاد راه ، بزرگراه ، راه اصلی و فرعی ، پنج درصد راه های کشور را به خود اختصاص داده است.
طی 24 ساعت گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار تردد در جاده های البرز به ثبت رسیده است.
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی مازندران از ترافیک سنگین در سه جاده منتهی به این استان از غرب کشور خبر داد و کفت که تلاش برای کنترل و روان سازی حرکت خودروها دراین مسیرها در حال انجام است .
عباسعلی نجفی گفت که در سه محور کندوان ، هراز و سوادکوه از سمت تهران به مازندران در حال حاضر ترافیک سنگین خودرو وجود دارد . 
وی افزود : بیشتر بار سنگین ترافیک در ورودی های مازندران مشاهده می شود که طول خودروهای به هم چسبیده و در حال حرکت کند به طول هفت تا هشت کیلومتر می رسد. 
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی مازندران گفت : ترافیک در جاده تهران به سوادکوه در محدوده شهر زیراب به شیرگاه به خاطر کم عرض بودن جاده سگین تر است .
وی افزود : راهداران اداره کل راه و شهرسازی و پلیس راه مازندران در تمامی مسیرهای جاده ای استان برای کنترل و روان سازی ترافیک حضور دارند .
نجفی اعلام کرد که مسیر تمامی جاده های مازندران باز است و مشکلی برای تردد خودروها وجود ندارد . 
مازندران 10 هزار و 400 کیلومتر راه روستایی و اصلی دارد که از این میزان سه هزار و 600کیلومتر راه اصلی و 600 کیلومتر نیز گردنه ومحورهای صعب العبور است .
نجاتگران خراسان شمالی در سومین روز از طرح امداد و نجات نوروز به 200 مسافر و در راه ماندگان در برف و کولاک در گردنه اسدلی خراسان شمالی کمک رسانی کردند.
به گزارش ایرنا ، رئیس جمعیت هلال احمر مشور که پنجشنبه شب به منظور بازدید از پست های امدادی هلال احمر به خراسان شمالی سفر کرده بود به دنبال بارش برف و کولاک در محور اسفراین به بجنورد به همراه هیئت همراه و نجاتگران در امداد رسانی به خودرو های گرفتار شده در برف و کولاک گردنه اسدلی حضور پیدا کرد.
به دنبال بارش برف در محور گردنه اسدلی اسفراین تیم های امداد و نجات پایگاه های امداد و نجات بین شهری اسدلی، ایرج و کشیک مرکز استان با سه تیم امداد و نجات جاده کار امدادرسانی به 200 نفر از در راه ماندگان در برف و کولاک را انجام دادند.
همچنین از افراد در اه مانده در برف و کولاک تعداد 21 نفر در محل پایگاه های اسدلی و ایرج اسفراین اسکان داده شده و از اقلام زیستی و تغذیه اضطراری هلال احمر بهره مند شدند.
رئیس پلیس راه خراسان شمالی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش برف و باران داشتن تجهیزات زمستانی و بخصوص زنجیر چرخ برای تردد در محورهای ارتباطی این استان الزامی است.
سرهنگ هادی امیدوار فرمانده پلیس راه خراسان رضوی گفت: بارش های پراکنده در خراسان رضوی آغاز شده و در محورهای کوهستانی، باد و بوران گزارش شده است. 
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به پوشش ابر در سراسر استان، گردنه های شریف آباد، مزداوند، گوجگی، تیوان و منطقه خماری مه گرفتگی شدید و محدودیت دید پدیده غالب است. 
سرهنگ امیدوار با تاکید بر رعایت احتیاط در رانندگی و حرکت با سرعت مطمئنه ادامه داد: هم اکنون تمامی محورهای استان خراسان رضوی باز است و تردد به صورت روان در آنها جریان دارد. 
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون در حوزه شهرستان های چکنه، قوچان، درگز، باجگیران و کلات بارش برف ادامه دارد. 
938 نیروی راهداری بخش دولتی در قالب 96 گروه و 35 نفر از بخش خصوصی در قالب 10 گروه تا پانزدهم فروردین ماه آینده در 76 نقطه از جاده های خراسان رضوی مستقر هستند. 
20 هزار و 483 کیلومتر راه در خراسان رضوی وجود دارد که شش هزار و 331 کیلومتر آن شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر روستایی است. 
51 گردنه در راه های شهری خراسان رضوی به طول 545 کیلومتر، 172 گردنه در راه های روستایی به طول 574 کیلومتر و 136 مقطع کولاک گیر و مه گیر به طول 586 کیلومتر در این راه ها وجود دارد. 
رئیس جمعیت هلال احمر کشور که روزپنجشنبه به خراسان شمالی سفر کرده بود گفت: بیش از 1200 پایگاه امداد و نجات جاده ای ثابت و سیار در ایام نوروز در سطح کشور فعال هستند.
سیدامیرحسین ضیایی اظهار کرد: سه هزار دستگاه انواع خودروهای نجات و آمبولانس نیز در طرح ملی امداد و نجات نوروزی هلال احمر به کارگیری می شود. 
وی با اشاره به آغاز طرح ملی امداد و نجات نوروزی هلال احمر از 25 اسفند عنوان کرد: 25 هزار نیروی امدادگر و نجاتگر و 1500 پزشک و پرستار ما را در این طرح یاری می کنند. 
رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: درحال حاضر توانایی اسکان اضطراری 90 هزار نفر را در کشور داریم و بیش از 1500 پزشک و پرستار نیز در کنار نجاتگران خدمات سلامت را ارائه می کنند.
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از تجهیز ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: ما در حال حاضر منتظر دریافت بالگردهای جدید هستیم و تعهد ما این است که به هر استان یک فروند بالگرد اختصاص داده شود و از یک سال پیش مذاکرات برای خرید بالگرد انجام شده و امیداوریم در سال آینده با تزریق اعتبارات جدید شاهد تسریع در دریافت بالگرد ها باشیم .
رئیس سازمان جوانان هلال احمر کشور هم گفت: با توجه به بروز حوادث و سوانح رانندگی در طول ایام سال و افزایش آن در تعطیلات نوروزی، کمپین 'نه به تصادفات جاده ای' در سطح کشور راه اندازی شده است. 
مسعود حبیبی اظهارداشت: این کمپین از روز سه شنبه با حضور جوانان، هنرمندان و مسئولان ارشد کشوری راه اندازی شد. 
وی اضافه کرد: این کمپین در راستای طرح ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی به عنوان یکی از فعالیت های سازمان هلال احمر با رویکرد پیشگیرانه می باشد. 
حبیبی ادامه داد: هدف از تشکیل و راه اندازی این کمپین آگاه سازی و حساس سازی جامعه نسبت به خطر تصادف و تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشد. 
مدیر پیش بینی سازمان هواشناسی کشور می گوید در اولین روز سال نو و پس از آمدن بهار، سامانه بارشی شرق سویی نیز از شمال غرب وارد کشور می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه مدیریت پیش بینی و هشدار این سازمان با اشاره به خروج سامانه بارشی در اواخر وقت روز جمعه از سمت شمال شرق و پیش بینی جوی پایدار طی روز شنبه در اغلب مناطق کشور از ورود یک سامانه بارشی در بعدازظهر اولین روز سال نو خبر داد.
وی تصریح کرد: این سامانه بارشی که بعداز ظهر یکشنبه از شمال غرب وارد کشور می شود موجب بارش پراکنده در غرب و شمال غرب خواهد شد و بتدریج گستره آن سواحل مرکزی و غربی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، غرب و جنوب غرب کشور را در بر خواهد گرفت. 
وظیفه با اشاره به شرق سو بودن این سامانه، گفت: روز دوشنبه ضمن کاهش تدریجی بارش در شمال غرب و غرب کشور، برای سواحل شمالی، دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی، دامنه های البرز، مرکز و در اواخر وقت در شمال شرق کشور بارش پیش بینی می شود.
مدیریت پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان این که روز سه شنبه در سواحل دریای خزر، شمال شرق، جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور بارندگی رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد: از اواخر روز یکشنبه و طی روز دوشنبه با توجه به نفوذ جریانات شمالی، دمای هوا در سواحل شمالی کشور بطور نسبی کاهش خواهد یافت.
با این وجو هموطنانی که قصد مسافرت به هرجای کشورمان را دارند قبل از آغاز سفر از وضعیت جوی و راههای کشور اطلاع حاصل کنند. 
تلفن گویای 141 به منظور اطلاع از اخرین وضعیت راههای کشور در شبانه روز اماده پاسخگویی به هموطنان است
تلفن 134 سازمان هواشناسی نیز اماده پاسخگویی به هموطنان درباره وضعیت آب و هوایی نقاط مختلف کشور است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: