کد خبر: ۱۴۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
از رجال نشینی تا فقر در شمیرانات
رییس شورای شهرستان شمیرانات گفت: سرمایه‌دارانی که دراین شهرستان ویلا می سازند حتی یک ریال در این منطقه هزینه نمی‌کنند در عوض انتظار دارند که از تمامی امکانات و خدمات استفاده کنند.
۷سالن ورزشی در شمیرانات داریم دریغ از یک توپ!

به گزارش قلم، سیدکمال الدین محمدیان گفت: تمامی درآمدها ناشی از ساخت‌و ساز نیز برای شهرستان هزینه نمی‌شود در نتیجه اداره کردن شهرستان بسیار سخت است. در حقیقت ما در شمیرانات پتانسیل‌های بسیاری داریم اما شهرستان ویژه نیستیم و فقط گفته می شود شمیرانات شهرستان مرفه است.

وی با بیان اینکه شهرستان شمیرانات یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های استان تهران است و درخط الراس استان تهران هم قراردارد، اظهارکرد: این شهرستان از غرب با استان البرز از شرق و شمال با استان مازندران و از جنوب هم با شهر تهران و پردیس همسایه است. این شهرستان شامل بخش‌های رودبارقصران، لواسانات و منطقه یک تجریش است.

وی ادامه داد: جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۶۰۰ هزار نفر است وجمعیت شناورنیز به دلیل مزیت‌های آب و هوایی گاهی به بیش از دومیلیون نفر هم می‌رسد؛ البته این جمعیت شناور بدلیل جنبه تفریحی و تفرجگاهی داشتن شهرستان در دو فصل زمستان و تابستان بیشتر است بطوریکه گاهی جمعیت شناور برخی روستاها سه برابر می شود.

محمدیان اضافه کرد: شهرستان شمیرانات از قدیم به دلیل همین مزیت آب و هوایی، کاخ نشین و رجال نشین بوده است و همچنان نیز این مزیت را حفظ کرده است و ویلاهای بسیاری نیز در این منطقه به چشم می خورد. وجود کوه و دره و چشمه و آب‌وهوای مناسب نیز باعث شده تا افرادی که تمکن مالی دارند علاقمند به سرمایه‌گذاری در این منطقه شوند و طبیعتاً به دنبال زمین هستند اما زمینی وجود ندارد.

همیشه ساخت‌وساز در ارتفاعات ایراد دار نیست

به گفته وی برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای زمین باعث می شود که تهیه زمین به رقابت تبدیل شده و همین رقابت کاذب نیز بالاتر رود. وقتی که تعادل نیز به هم می‌ریزد زمین‌ها و ساختمان‌ها فشرده‌تر می‌شوند و زمین‌ها تبدیل به کاربری مسکونی می‌شوند. با این اوصاف اما ویلاسازی در این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان های استان تهران پایین‌تر است اما چون کیفیت و قیمت زمین بالا است و ارزش بیشتری دارد، همین این امر باعث شده ویلا سازی دراین شهرستان بزرگنمایی شود.

رییس شورای شهرستان شمیرانات در ادامه به بزرگنمایی ویلاسازی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات تصاویری در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان‌می‌دهد در ارتفاعات این شهرستان ساخت وساز شده است. باید گفت که همیشه ساخت‌وساز در ارتفاعات ایراد دار نیست زیرا نسل‌های قبل‌تر از ما نیز در ارتفاعات و در همین مناطق زندگی می‌کردند بنابراین اگر ویلا یا ساختمانی در سطح شیبدار ساخته می شود قطعاً در زمین شخصی افراد است و ورود به حریم ملی نیست؛ حتی می توان گفت که در شمیرانات نسبت به شهرستان‌های دیگر استان تهران کمتر با پدیده زمین‌خواری مواجهیم.


مبارزه با کوه‌خواری و زمین‌خواری با مدیریت کلان سروکار دارد

وی با اشاره به اینکه مبارزه با زمین خواری و کوه‌خواری بحث منطقه‌ای نیست و با مدیریت کلان سروکار دارد گفت: به طور مثال وقتی مالک زمین مقایسه می‌کند که فروش زمین یک میلیارد برایش صرفه اقتصادی دارد و در عوض کاشت محصول حدود ۱۰ میلیون تومان، طبیعتاً گزینه اول را انتخاب می‌کند و کسی که زمینی را خریداری می‌کند می خواهد در آن بنایی بسازد بنابراین اگر قرار است این ساخت و سازها صورت نگیرد باید راه‌کارهای اساسی برای آن اندیشید در غیر این صورت با ممنوع کردن ساخت و ساز و …نمی‌توان با این پدیده مبارزه کرد.

محمدیان با اشاره به اینکه در شهرستان شمیرانات حدود ۴۰ روستای دارای شورا و ۵۰ روستای دارای سکنه و ۱۰ روستا هم کوچک وفصلی‌اند گفت: باید به روستاییان انگیزه بدهیم که در اراضی کشاورزی ساخت‌وساز نکنند و حتی اگر قرار است بنایی احداث شود فقط در بافت قدیمی باشد. برای آنها امتیازات و سیاست‌های تشویقی در نظربگیریم اما در حال حاضر هیچکدام از این کارها انجام نمی‌شود و فقط می‌خواهیم آنها را محدود کنیم.

۷سالن ورزشی در شمیرانات داریم دریغ از یک توپ!

لواسان و رودبارقصران شهرهای برخورداری نیستند

رییس شورای شهرستان شمیرانات با بیان اینکه مردم لواسان و رودبارقصران بارها اعلام کرده‌اند به چشم برخوردار به ما نگاه نکنید، گفت: ما از نظر سرانه‌های آموزشی و درمانی و … از بسیاری از شهرستان‌های استان تهران فقیرتریم. آموزش و پرورش ما معلم کافی ندارد و مدارس در شهرستان فرسوده است. کارانه معلم‌ها داده نمی‌شود و معلم انگیزه تدریس ندارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: شهرداری لواسان و رودبارقصران از ساخت‌وسازها و پذیره ۵ درصد عوارض برای آموزش و پرورش کم می‌کند، اما این پول‌ها به حساب آموزش و پرورش بخش‌ها ریخته نمی‌شود، در حالی که ماده ۱۳ قانون می‌گوید این پول باید درهمان منطقه استفاده شود.

فقر فضای سبز داریم

محمدیان در ادامه به وضعیت فضای سبز این شهرستان اشاره کرد و گفت: در لواسان و رودبار قصران فضای سبز بسیاری وجود دارد اما اکثراً در قالب باغ‌ها و حیاط خانه‌ها بوده و دور آن محصور است.این محصوریت به گردشگر اجازه ورود نمی دهد. در حقیقت می‌توان گفت که در بیشتر شهرها و روستاها پارک وجود ندارد و تنها تعدادی پارک هستند که توسط شهرداری ساخته شده‌اند. به همین جهت گردشگری که آخر هفته به لواسانات ورودبارقصران می‌آید جایی برای استفاده از فضای سبز به درستی ندارد و حتی امکانات رفاهی و بهداشتی نیز برای آنها در نظر گرفته نشده است. از طرفی شهرداریها و دهیاری‌ها هم درآمدکافی ندارند که بتوانند به این موارد رسیدگی کنند.

دهستان لواسان بزرگ بهداری ندارد

وی به سرانه‌های بهداشتی - درمانی شهرستان اشاره کرد و گفت: دهستان لواسان بزرگ بهداری ندارد. عدم وجود بهداری باعث شده است افرادی در اثر بیماری یا زایمان جان خود را از دست بدهند. حتی امکانات بهداشتی نیز به اندازه کافی نیست و در دهستان تنها یک آمبولانس مشغول فعالیت است.

محمدیان با بیان اینکه در این شهرستان حدود ۷ سالن وزرشی داریم اما دریغ از یک توپ و یا امکانات ورزشی، گفت: در این سالن‌ها هیچ امکاناتی وجود ندارد و حتی برخی از این سالن‌ها خودگردان شده‌اند و توسط مردم با هزینه خودشان تجهیزمی شوند، یعنی صرف اینکه شهرستان شمیرانات برخوردار است سرانه‌ای داده نمی‌شود.

شهرستان شمیرانات مستقل نیست

به گفته این مقام مسئول شهرستان شمیران با این همه قدمت مستقل نیست. هیچ مدیری ندارد و همه سرپرست هستند و اختیاراتی ندارند. هنگامی که قرار است پروژه‌ای تایید شود، هیچکس نمی تواند نظر قطعی دهد و همه از مدیران کل استان اجازه می‌گیرند.

حمل و نقل عمومی صرفه اقتصادی ندارد

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به سیستم حمل‌ونقلی این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان شمیرانات از قدیم به تهران اتوبوس داشت، اما این خطوط جمع‌آوری شده است. وسیله حمل ونقلی رایج در شهرستان تاکسی است که آن هم به علت گران بودن برای کاسبان و کشاورزان و …صرفه اقتصادی ندارد زیرا اگر کسی بخواهد برای کار، درمان یا تحصیل به تهران بیاید باید هزینه زیادی بپردازد، البته شهرداری چند مینی بوس برای تردد به تهران خریداری کرده است. از آن طرف هم رانندگان به دلیل بالا بودن هزینه استهلاک خودرو و گران تمام شدن هزینه تعویض قطعات از کرایه‌های دریافتی راضی نیستند.

قوانین باید منطقه‌ای نوشته شود

رییس شورای شهرستان شمیرانات بیان کرد: اگر قرار است شهرستان بدون مشکل باشد باید قوانین نوشته شده منطقه‌ای و اقلیمی باشد؛ به طور مثال اگر گفته می‌شود که حریم رودخانه ۱۵۰ متر، باید دید در مورد کدام رودخانه صحبت می‌شود رودخانه کارون و کرخه یا رودخانه لوارک، لتیان و رود دره‌های جاجرود که فصلی هستند و آب کمی از آن عبور می‌کند؟. این دستور نقض حقوق و سلب مالکیت مردم است.

در شمیرانات بلایای طبیعی بسیاری داریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه در شهرستان شمیرانات بلایای طبیعی بسیاری از جمله طوفان، سیل، زلزله، رانش کوه، لغزش کوه، گرمازدگی، سرمازدگی وبی آبی و.... وجود دارد، گفت: سال گذشته برخی روستاها با تانکر آب، آبرسانی شدند.مدیریت بحران در حد بلایای طبیعی توانمند نیست.امسال جاده برگ جهان به افجه رانش کرد و اداره راه برای مرمت جاده امکانات کافی نداشت تا در اختیار ما قرار دهد.به همین سبب مجبور شدیم به صورت شخصی بیل و لودر کرایه کرده و مشکل را برطرف کنیم.سال گذشته سیلی در لواسان وفشم ورودک وزرد بند آمد و گل و لای فراوانی برجای گذاشت اما هنوز سر جمع‌آوری آن میان شهرداری، شورا و وزارت صنعت ومعدن دعوا است که چه کسی این گل‌ولای راجمع کند.

محمدیان در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه مدیران، استان و نمایندگان مجلس ما را برخوردار نبینند و حقوق این شهرستان را بدهند، گفت: سرمایه‌دارانی که در اینجا ویلا می‌سازند حتی یک ریال در این منطقه هزینه نمی‌کنند در عوض انتظار دارند که از تمامی امکانات و خدمات استفاده کنند. تمامی درآمدها ناشی از ساخت‌ و ساز نیز برای شهرستان هزینه نمی‌شود در نتیجه اداره کردن شهرستان بسیار سخت است. در حقیقت ما در شمیرانات پتانسیل‌های بسیاری داریم اما شهرستان ویژه نیستیم و فقط گفته می‌شود شمیرانات شهرستان مرفه است و در جراید ، فضای مجازی، صدا وسیما و تریبون‌ها بدگویی می‌شود که در شان مردم متدین و اصیل و شهید پرور ما نیست؛ اینها حقوق مردم است که باید از آنها دفاع شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: