کد خبر: ۱۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۹ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
افزایش قیمت‌ها طی چند ماهه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد، چالش های زیادی روانه این بازار شود.
به گزارش قلم، لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که می‌توان گفت همواره بر موجی از ثبات سوار است. در وصف پتانسیل این صنعت همین بس که به‌جرئت می‌توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی می‌تواند به بزرگترین صنعت سودآور کشور تبدیل شود.  
 
البته با افزایش قیمت‌ها طی چند ماه گذشته در بازار لوازم خانگی باعث شد، چالش های زیادی روانه این بازار شود که بالتبع در یک بازه زمانی چند ماهه، قیمت لوازم خانگی رشد فزاینده ای را تجربه و از طرفی با مشکل توزیع همراه شد.
 
در این صنعت اگر الزامات تولید رعایت شود، مشکلی برای مقابله با تحریم و جایگزینی کالاهای خارجی وجود ندارد، اما کاهش تولید می‌تواند روی بازار و قیمت‌ها تأثیر بگذارد. به گفته کارشناسان، صنعت لوازم خانگی توان تولید نیاز داخل را دارد و در صورت تقاضای بیشتر نیز می‌توان با سه نوبته کردن کارخانه‌ ها، عرضه را افزایش داد.
حبیب‌اله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات و قدرت رقابت‌پذیری صنعت لوازم خانگی گفت: عوامل موثر بر قیمت به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ یک بخش مواد اولیه، یک بخش صرف انرژی و بخشی دیگر مربوط به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته است که باید نرخ بهره‌وری صنعت‌گر را تامین کند. ضمن اینکه دستمزد‌ها و هزینه‌های متغیر نیز روی قیمت تمام شده اثرگذار خواهد بود اما متاسفانه در تمامی بخش‌ها تولیدکننده دچار بی‌اطمینانی است.

وی افزود: نرخ بهره‌وری فعلی در ایران به گونه‌ای نیست که مشوقی برای سرمایه‌گذاری باشد. برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری مسأله‌ای است که رقابت‌پذیری را افزایش داده و در هر دو حوزه کیفیت و قیمت اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه تبعیت از سلیقه مردم و ارائه کالا‌های متنوع در بخش‌های تولید لوازم خانگی می‌تواند موجب افزایش رقابت‌پذیری این صنایع شود.

انصاری  تصریح کرد: همچنین توجه بیشتر به خدمات پس از فروش به عنوان موضوعی که در ادامه خط تولید قرار دارد و نصب، آموزش استفاده، تضمین کیفیت و سرویس‌های دوره‌ای و دیگر خدماتی از این دست موجب افزایش رضایت‌مندی مشتری و افزایش فضای رقابتی خواهد شد.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در خصوص مشکلات این صنعت گفت: باید به موضوع تسهیلات بانکی توجه بیشتری کرد، چراکه برای سرمایه‌گذاری یا توسعه آن امری ضروری است. زمانی که صنعتگر سود بانکی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند انگیزه بالایی برای ورود به صنعت داشته باشد. سیاست کاهش سود تسهیلات همچون دیگر کشور‌ها از جمله مواردی است که نه در این صنعت، بلکه به صورت کلی در تمامی بخش‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگر به مالیات مصرف کننده باز می‌گردد که امروزه از تولیدکننده اخذ می‌شود. همچنین قاچاق و واردات بی‌رویه کالا از جمله موارد دیگری است که فشار زیادی به تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی تحمیل می‌کند. در کشوری که لوازم خانگی با کیفیت بالا امکان تولید دارد، هیچ دلیلی برای واردات در این اندازه و مقدار وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: