کد خبر: ۱۴۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی سیستم ضبط حرکات (Motion capture) موفق شدند در حوزه‌های انیمیشن‌سازی و پزشکی تجاری‌سازی کنند.
روح‌الله خالصی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، سیستم‌های ناوبری و جمع‌آوری دیتا را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت دانش‌بنیان ذکر کرد و گفت: در این طرح نسبت به طراحی و ساخت سیستمی برای ضبط و ثبت حرکات بدن (Motion capture) اقدام کردیم. ضبط حرکت، اصطلاحی است که برای توصیف جنبش یا حرکت افراد و اشیا در صحنه سه‌بعدی به‌کار می‌روند. از این فناوری در سرگرمی، ورزش و یا برنامه‌های کاربردی پزشکی استفاده می‌شود.

وی زمینه کاربردی در حوزه‌های پزشکی و انیمیشن‌سازی را از کاربردهای این سیستم نام برد و یادآور شد: نمونه این سیستم با کاربرد در حوزه پزشکی در یکی از مراکز توانبخشی و کاربرد در حوزه انیمیشن‌سازی تجاری‌سازی شده است.

این محقق به کاربردهای توانبخشی این سیستم اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این سیستم بیشتر برای جمع‌آوری اطلاعات به کار برده می‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال افرادی که توانایی راه رفتن ندارند، با استفاده از این سیستم می‌توان برای آن‌ها اقدامات توانبخشی را ارائه کرد.

خالصی، به جزئیات این کاربرد سیستم "ضبط حرکات" اشاره کرد و توضیح داد: این سیستم دارای لباس خاصی مجهز به سنسورهای متعدد است و بیمار زمانی که این لباس را پوشید و شروع به حرکت کرد، از این طریق زاویه حرکتی بیمار و یا نیروهایی که بر روی هر یک از مهره‌ها وارد می‌شود را می‌توان محاسبه کرد.

وی یادآور شد: بر اساس این محاسبات تمریناتی به بیمار داده می‌شود و بعد از انجام تمرینات مجدداً وضعیت بیمار مورد بررسی قرار می‌گیرد تا روند بهبود راه رفتن بیمار ارزیابی شود.

وی با اشاره به کاربردهای این سیستم در انیمیشن‌سازی، با بیان اینکه در این حوزه نیز سیستم طراحی شده دارای لباس خاصی است که با پوشیدن آن می‌توان انیمیشن‌سازی را اجرایی کرد، افزود: این سیستم برای یکی از شرکت‌های انیمیشن‌سازی ارائه شده است.

خالصی، تجاری‌سازی این سیستم را با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و یادآور شد: کاهش قیمت این سیستم نسبت به نمونه‌های مشابه و دقت بالاتر آن از جمله مزیت‌های سیستم بومی نسبت به نمونه‌های خارجی است.

این محقق، طراحی و ساخت سیستم ناوبری را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و ادامه داد: این سیستم در پهپادها نصب می‌شود و با استفاده از آن می‌توان زاویه چرخشی پرنده‌ها را اندازه گیری کرد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: