کد خبر: ۱۴۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.


محمدرضا جوهرچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پژوهشکده علوم گیاهی توانسته در زمینه گیاهان دارویی که در دانشکده‌های طب سنتی و دانشگاه‌های داروسازی کاربرد دارد، فوق العاده مفید باشد و به هیچ عنوان نمی‌توان بر روی این گیاهان ارزش‌گذاری مادی انجام داد.

وی افزود: فعالیت در حوزه گیاه‌شناسی بنیادی اثرات بسیار شگرفی به همراه دارد. عده‌ای قصد دارند با ارگان‌های مختلف قرارداد منعقد کنند تا در مقابل تحویل این گیاهان، مبلغ ناچیزی دریافت کنند که این قابل مقایسه با اثرات مثبت فعالیت‌های علمی که یک گیاه‌شناس انجام می‌دهد، نیست.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه بعضی از مدیران می‌خواهند بدون اینکه دانش بنیادی شکل گیرد، به سرعت دانش کاربردی را به نتیجه برسانند، بیان کرد: این دیدگاه فوق‌العاده اشتباه است و پژوهشکده علوم گیاهی هم در حوزه تحقیقات بنیادی و هم در زمینه تحقیقات کاربردی فعالیت‌های خوبی انجام داده است، چراکه کارنامه آن نشان‌دهنده این موفقیت‌هاست و توانسته در آن حوزه، جنبه‌های کاربردی را به بنیادی تبدیل کند.

وی تصریح کرد: در مجموعه علوم گیاهی دو نوع پژوهشکده وجود دارد که دولت در نوع اول به لحاظ مالی از این پژوهشکده حمایت می‌کند و فعالیت آن تحقیقات بنیادی و محض (پایه‌ای) است، اما حاصل کار در پژوهشکده نوع دو کاربردی است تا بتواند سودآوری بیشتری داشته باشد.

جوهرچی عنوان کرد: ذهنیتی که در ایران در مورد هرباریوم وجود دارد، این است که برای آن هزینه‌های زیادی صرف می‌شود و در مقابل این هزینه‌ها، فایده چندانی ندارد. به عنوان مثال، معاون پژوهش‌وفناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرستان گناباد پیشنهاد داد تا کلکسیونی از گیاهان دارویی جمع‌آوری شود تا نمونه مستندی از آن‌ها را در شهرستان داشته باشیم؛ اما عده‌ای دیگر از مدیران اعتقاد به چنین کارهایی نداشتند و آن را ناچیز می‌شمردند. باید یادآور شد که دیدگاه مدیران در این زمینه بسیار متفاوت است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اضافه کرد: گیاهان دارویی که در شهرستان گناباد وجود داشت، شناسایی و جمع‌آوری شدند، زیرا ممکن است در این منطقه گیاهانی باشد که خواص درمانی بسیار زیادی داشته باشند. بنابراین لازم است دانشجویان و محققان در این زمینه فعالیت‌های بی‌شماری انجام دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: