کد خبر: ۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
با هدف تولید روزانه ١٠٠ مگاوات برق؛
نخستین قرارداد فروش گازهای مشعل باهدف تولید روزانه ١٠٠ مگاوات برق، ١٣٠٠ بشکه گاز مایع (ال پی جی) و میعانات گازی، میان شرکت نفت ملی نفت و بخش خصوصی امضا شد.
نخستین قرارداد فروش گازهای همراه نفت امضا شد

به نقل از وزارت نفت، نخستین قرارداد فروش گازهای مشعل باهدف جلوگیری از سوزاندن بخش قابل توجهی از گازهای همراه نفت، میان شرکت نفت وگاز اروندان (زیرمجموعه شرکت ملی نفت) و بخش خصوصی امضا شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در آیین امضای این قرارداد گفت: براین اساس در یک قرارداد پنج ساله، روزانه ٢٤ میلیون فوت مکعب گاز به قیمت هر مترمکعب 4.11 سنت دلار به بخش خصوصی می فروشیم که پیمانکار با جلوگیری از سوزاندن آن و حذف مشکلات زیست محیطی ناشی از سوختن، گاز آن را به برق و سایر منابع انرژی تبدل خواهد کرد. 
سلطان کمالی ادامه داد: براساس این قرارداد، روزانه حدود ١٠٠ مگاوات برق، ١٣٠٠ بشکه ال پی جی و میعانات گازی تولیدشده و علاوه بر آن شاهد افزایش بهره وری و کاهش مصرف انرژی در هیترهای نصب شده تاسیسات نفتی به میزان ٥٠ مگاوات خواهیم بود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن با استفاده از فناوری EASD و حذف گوگرد از نفت و تبدیل آن به کود شیمیایی نیترات آمونیم، بخش قابل توجهی از نیاز کشاورزی منطقه به کود شیمیایی رفع و در مجموع اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه ایجاد خواهد گشت.
کمالی یادآورشد: در آینده نزدیک حدود ٣٠٠ میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از منطقه غرب کارون تولید خواهد شد و که باید تا آماده شدن تاسیسات فرآورشی آن، با همین مدل مصرف می شود.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: این میزان گاز می تواند سبب تولید حدود یک هزار مگاوات برق در روز شود که معادل ظرفیت برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر است. 
کمالی، به امضای این قرارداد با بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: نفت و گاز اروندان نخستین شرکت نفتی است که این قرارداد را امضا کرد و این موضوع حاکی از چابکی، سرعت در تصمیم گیری و برداشت درست از مشکلات و انتخاب درست راهکارهای حل آن است.
به گزارش ایرنا، سالانه حجم زیادی از گازهای همراه نفت سوزانده می شود که افزون بر هدر دادن سرمایه های ملی، مشکلات زیست محیطی فراوانی به همراه خواهد داشت. 
براین اساس وزارت نفت چندی پیش طرحی را برای به مزایده گذاشتن گازهای همراه آغاز کرد که در نخستین گام، شرکت نفت و گاز اروندان اقدام به فروش بخشی از گازهای یاد شده به بخش خصوصی برای تبدیل آن به برق کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: